Nr lekcji

Temat zajęć

 Cele główne, treści nauczania

Wymagania szczegółowe podstawy programowej

Wymagania edukacyjne podstawowe

Uczeń:

Wymagania edukacyjne ponadpodstawowe Uczeń:

 Pomoce dydaktyczne

1.

Na pożegnanie lata. Nauka piosenki To lato

– nauka piosenki To lato

rytmizowanie tekstów wierszy według wzorów rytmicznych

układanie melodii do krótkich  tekstów

omówienie programu nauczania, budowy podręcznika i zeszytu ćwiczeń z cyklu Muzyka klasa 6 oraz kryteriów Przedmiotowego Systemu Oceniania

I. 1.1

I.1.3

I.1.6

II.1.2

II.2.4

śpiewa solo lub w zespole ze słuchu piosenkę To lato z akompaniamentem granym przez nauczyciela lub odtwarzanym

z płyty CD

określa tempo i dyna- mikę melodii piosenki, różnicuje znaki graficzne nut i pauz występujące w zapisie nutowym

wie, co to jest przedtakt

w muzyce

odtwarza głosem, na zasadzie echa, zrytmizowany tekst, jednocześnie taktując

współtworzy wakacyjną listę przebojów

wykazuje zainteresowanie treściami muzycznymi zawartymi w podręczniku Muzyka klasa 6 i zeszycie ćwiczeń

poprawnie śpiewa piosenkę To lato, obser- wując jej zapis nutowy

odtwarza głosem zrytmi- zowany tekst, posługując się zapisem nutowym

układa melodię do krótkich tekstów wierszowanych

rytmizuje według własnej inwencji teksty wierszowane

wykazuje kreatywność muzyczną w czasie wspólnych działań, np. prowadzi „muzyczną rozmowę” tematycznie związaną z latem

i wakacjami

nuty lub nagranie piosenki To lato

(sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), fragment wiersza Lato (K. Przerwa-

-Tetmajer), instru- menty perkusyjne, odtwarzacz płyt CD, pianino, zeszyt ćwiczeń

2.

Jeszcze raz

o rytmie. Takty proste i takty złożone

utrwalenie znaków graficznych nut i pauz

przypomnienie oznaczeń taktu, czasu trwania wartości rytmicznych

rozróżnianie taktów prostych oraz taktów złożonych

określanie mocnych części taktu i słabych części taktu

granie na instrumencie utworu Cygańska ballada

I.2.1

II.2.2

II.2.3

II.2.4

– nazywa wartości nut i pauz w zapisie

muzycznym i odzwierciedla je graficznie

porównuje czas trwania danej wartości rytmicznej w stosunku do całej

nuty, określa łączny czas trwania kilku wartości rytmicznych

zaznacza akcenty metryczne w taktach prostych i taktach złożonych

wystukuje  wzory  ryt- miczne

rozróżnia mocne części taktów i słabe części taktów, prostych i złożonych

gra partię rytmiczną w utworze Cygańska ballada

samodzielnie uzupełnia rytmy brakującymi wartościami nut i pauz

wskazuje grupy metryczne w taktach złożonych

poprawnie gra partię melodyczną w utworze Cygańska ballada

wykorzystuje różne pro- gramy narzędziowe do pisania nut i odtwarzania dźwięków

tablica interaktywna lub plansza ze znakami graficznymi nut i pauz, nuty utworu

Cygańska ballada (muz. E. Pałłasz), zeszyt ćwiczeń, odtwarzacz płyt CD, pianino, instrumenty melodyczne (flety, dzwonki), instrumenty perkusyjne

3.

Muzyczna prehi- storia

zapoznanie z różnymi teoriami  muzyki

ukazanie funkcji muzyki u ludów pierwotnych

poznanie historii  instru- mentów muzycznych

improwizacja tańca plemiennego

* wykonanie instrumentu muzycznego z materiałów naturalnych

I.2.5

I.3.3

II.3.1

II.4.1

wymienia  przyczyny powstania  muzyki

wyjaśnia, jakie funkcje spełniała muzyka w życiu ludów pierwotnych

potrafi opowiedzieć historię powstania pierwszych instrumentów muzycznych

improwizuje w grupie taniec plemienny

wykazuje dociekliwość poznawczą na temat powstania muzyki na Ziemi, poszerza swoją wiedzę w tym kierunku

wykonuje prosty instrument muzyczny

z materiałów naturalnych

tablica interaktywna lub albumy ze zdjęciami malarstwa jaski- niowego i życia społeczeństwa ple- miennego, *materiały potrzebne do wykonania prostych instrumentów muzycznych, np. dre- wienka, nasiona zbóż, pusty orzech kokosowy, kamyczki, muszle

4.

Akademia młodego melo- mana. Muzyka

z dedykacją.  Nauka

piosenki Profesor Robert

– granie na instrumencie melodii Scarborough Fair, zadedykowanie swojego wykonania koleżance lub koledze

poznanie utworów muzycznych różnych kompozytorów

określanie charaktery- stycznych cech wysłu- chanych  kompozycji

utrwalenie wiadomości o kwartecie smyczkowym

nauka  piosenki  Profesor

Robert

ćwiczenia rytmiczne

z wartościami nut i pauz
z kropką

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.4.1

I.4.2

I.4.4

II.1.1

II.1.2

II.2.2

II.2.4

słucha utworów kompo- zytorów z różnych epok muzycznych, określa ich nastrój, tempo, charakter

wymienia skład instru- mentalny kwartetu smyczkowego

wyklaskuje na zasadzie echa rytm piosenki

Profesor Robert

śpiewa w zespole piosenkę Profesor Robert

wyjaśnia znaczenie kropki przy nucie i pauzie

wykonuje ćwiczenia rytmiczne z wartościami nut i pauz z kropką

włącza się w muzyczne działania zespołowe

gra na instrumencie utwór Scarborough Fair i dedykuje swoje wykonanie koleżance lub koledze

formułuje wypowiedź na temat oceny dzieła muzycznego

rozpoznaje w utworach brzmienie kwartetu smyczkowego

śpiewa linię melodyczną piosenki Profesor Robert, obserwując zapis nutowy utworu

układa według własnej inwencji dedykację rytmiczną dla ulubionego nauczyciela

nuty utworu Scarborough Fair (mel. angielska), nuty lub nagranie piosenki Profesor Robert (sł.  S. Mie- rzejewski,

muz. J. Lichacz), nagrania frag- mentów utworów:

Kwartet smyczkowy B-dur KV 458,

cz. Allegro vivace

(W. A. Mozart), Sonata fortepia- nowa nr 8 c-moll

Patetyczna, op. 13, cz. Adagio cantabile (L. van Beet- hoven), II Koncert fortepianowy f-moll, op. 21, cz. Allegro vivace (F. Chopin), instrumenty (flety, dzwonki), odtwa- rzacz płyt CD, pianino

5.

Muzyczne impresje na temat jesieni

nauka piosenki Zapro- szenie, śpiewanie utworu z podziałem na dwa głosy

układanie na instrumentach ilustracji muzycznej inspirowanej dziełami plastycznymi

tworzenie na  instru- mencie muzycznego wstępu i zakończenia

dobieranie do wiersza muzyki podkreślającej jego tematykę i nastrój

wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych

I.1.1

I.1.3

I.1.5

I.1.6

I.2.4

I.4.1

I.4.3

śpiewa w zespole piosenkę Zaproszenie

współdziała w grupie przy tworzeniu na instrumentach ilustracji muzycznej inspirowanej pracami malarskimi

– poprawnie wykonuje ćwiczenia dykcyjne

śpiewa drugi głos

w partiach wokalnych piosenki Zaproszenie

samodzielnie dobiera do wiersza muzykę podkre- ślającą jego tematykę

i nastrój

– wykazuje się inwencją twórczą przy układaniu na instrumencie muzycznego wstępu

i zakończenia

nuty lub nagranie piosenki Zapro- szenie (sł. J. Kocza- nowska, muz.

A. Wolski), tekst wiersza Deszcz jesienny (L. Staff), reprodukcje obrazów

tematycznie zwią- zanych z jesienią, instrumenty melodyczne (flety, dzwonki), instrumenty perkusyjne, odtwarzacz płyt CD, pianino

6.

Muzyka w świecie antycznym

poznanie głównych ośrodków  kultury

w świecie starożytnym

określenie funkcji muzyki w starożytnych Grecji

i Rzymie

– zaznajomienie z boha- terami mitów greckich

i  ich związkiem z muzyką

poznanie mitologicznej historii powstania fletni Pana

słuchanie utworów inspirowanych kulturą antyczną

*śpiewanie piosenki Bardzo smutna piosenka retro

*I.1.1

I.1.3

I.4.1

I.4.2

I.4.3

I.4.4 III.3

wymienia ważne ośrodki kultury świata starożytnego

wyjaśnia główne funkcje muzyki w starożytnych Grecji i Rzymie

zna mit o powstaniu fletni Pana

*włącza się w śpiew piosenki Bardzo smutna piosenka retro

wie, jak nazywa się grecki bóg – opiekun sztuki, wymienia muzy związane z muzyką

rozpoznaje na naczy- niach ceramicznych, malowidłach ściennych i innych źródłach ikono- graficznych starożytne instrumenty muzyczne, np.: fletnia Pana, aulos, harfa, lira np.:

wyjaśnia termin panto-

mima

poszukuje w różnych źródłach informacji o rozwoju muzyki starożytnej

i stara się poszerzyć wiedzę na ten temat

tablica interak- tywna lub album
z malarstwem wazowym, mapa świata starożyt- nego, nuty lub nagranie piosenki Bardzo smutna piosenka retro

(sł. i muz. A. Siko- rowski), Mitologia (J. Parandowski), nagranie utworu Syrinx (C. Debussy), odtwarzacz płyt CD, pianino

7.

Akademia młodego melomana.

Świat fantazji

i magii w muzyce

omówienie muzyki programowej i ilustra- cyjnej

poznanie utworów muzycznych różnych kompozytorów

wskazywanie treści programowo-symbolicznych dzieła

tworzenie wypowiedzi na temat oceny dzieła muzycznego

interpretacja utworu środkami pozamuzycz- nymi

I.4.1

I.4.2

I.4.3

I.4.4

II.4.1

w skupieniu słucha utworów muzycznych, stara się tworzyć wypowiedzi o muzyce

wyróżnia barwy instrumentów solowych w kompozycjach muzycznych

wymienia tytuły utworów programowych poznanych
 i wysłuchanych na lekcji oraz nazwiska ich twórców

rysuje kompozycję fantastyczną do wysłuchanego utworu muzycznego

– słucha utworów pro- gramowych, dostrzega środki wyrazu artystycznego stosowane przez kompozytorów w dziełach programowych

dokonuje analizy wybranych utworów ilustracyjnych

wyraża własną ocenę utworu muzycznego omówionego i wysłucha- nego na zajęciach

nagrania frag- mentów utworów: Uczeń czarnoksięż- nika (P. Dukas), Aria ognia z opery Dziecko i czary

(M. Ravel), Fantazja A-dur na tematy

polskie op. 13 (F. Chopin), Noc na Łysej Górze (M. Musorgski),

fragment tekstu

ballady Uczeń czarnoksiężnika (J. W. Goethe), odtwarzacz płyt CD, kredki, blok

rysunkowy

8.

9.

O muzyce na chwałę Boga

poznanie ośrodków kultury średniowiecza oraz najważniejszych form muzyki tego okresu

nauka gry melodii Pieśń trubadurów z epoki średniowiecza

słuchanie utworów muzycznych z epoki średniowiecza, okre- ślanie charaktery- stycznych cech stylu muzycznego epoki

nauka pieśni Breve regnum, wykonanie zespołowe pieśni

*inscenizacja ruchowa treści pieśni

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.4.1

I.4.3

II.4.1

II.4.3 II.6 III.1

*I.3.3

określa najważniejsze cechy i funkcje muzyki średniowiecznej

wykazuje zaintere- sowanie słuchanymi utworami muzycznymi

rozpoznaje w słuchanych utworach śpiew chora- łowy

wykonuje (gra/śpiewa) utwór z epoki średnio- wiecza

wymienia najstarsze zabytki muzyki pol- skiej, zna genezę ich powstania

włącza się w zespole

w wykonanie powierzonych zadań muzycznych

rozróżnia styl muzyki średniowiecza

w słuchanych utworach muzycznych

wypowiada się

o wartości muzyki średniowiecza

wyjaśnia nowe terminy muzyczne, np. neumy, chorał gregoriański, melizmat

potrafi solo wykonać utwór z epoki średnio- wiecza

*improwizuje ruch do treści pieśni Breve regnum

nagrania utworów: fragment chorału gregoriańskiego (Anonim), Bogu- rodzica (Anonim), Gaude Mater Polonia (Wincenty
z Kielczy), nuty Pieśni trubadurów (Anonim), flety

lub dzwonki,

tablica interaktywna lub albumy
z przykładami architektury, rzeźby
i malarstwa średniowiecza, nuty pieśni Breve regnum (Anonim),

Pieśń trubadurów (Anonim), odtwa- rzacz płyt CD,

zeszyt ćwiczeń

10.

Historia wpisana w żołnierską pieśń

poznanie pieśni historycznych z różnych okresów historycznych

śpiewanie hymnu państwowego, przypom- nienie jego genezy

i roli, jaką pełni w życiu obywateli

przybliżenie różnych faktów historycznych
i sylwetek wybitnych

Polaków wspomnianych
w tekstach pieśni

wykonywanie zespołowe lub indywidualne pieśni żołnierskiej

poznanie reprodukcji malarstwa batalistycz- nego

I.1.1

I.1.2

I.1.3

I.2.1 III.1

z powagą i szacunkiem śpiewa hymn państwowy

zna genezę powstania

Mazurka Dąbrowskiego

potrafi  skojarzyć ważne fakty historyczne

z dziejów Polski z tekstami pieśni

w skupieniu słucha pieśni patriotycznych

śpiewa w zespole wybraną pieśń patrio- tyczną

ogląda obrazy bata- listyczne z różnych okresów historycznych, dostrzega różnice

w charakterze dzieł

– śpiewa solo pieśni patriotyczne, prawidłowo pod względem intonacyjnym, rytmicznym

i melodycznym

dba o wyraz artystyczny śpiewanej pieśni patriotycznej

docenia wartość pieśni patriotycznych i formułuje wypowiedź na ten temat

zna ważne fakty histo- ryczne i sylwetki wybitnych Polaków, o których mowa w tekstach pieśni

nuty lub nagrania pieśni: Mazurek Dąbrowskiego   (sł. J. Wybicki,

muz. mel. lud.), Rota (sł. M. Konopnicka, muz. F. Nowo- wiejski), Piechota (sł. i muz. L. Łuskino), Pierwsza Brygada

(sł. T. Biernacki,

A. T. Hałaciński, muz. mel. rosyjska), tablica interaktywna lub albumy

z malarstwem bata- listycznym z różnych epok historycznych, pianino, bębenek, odtwarzacz płyt CD

11.

Harmoniczne brzmienie. Triada harmoniczna

poznanie układu harmonicznego triady

uwrażliwienie na brzmienie harmoniczne i melodyczne trój- dźwięków triady

utrwalenie budowy

i brzmienia trójdźwięków

– nauka gry fragmentu utworu Nad pięknym modrym Dunajem

(J. Strauss)

I.2.1

II.1.1

II.2.1

zna pojęcie  muzyczne –

trójdźwięk

potrafi napisać na pięciolinii trójdźwięk od podanego dźwięku

wyjaśnia pojęcie triady harmonicznej, nazywa I, IV, V stopień gamy

gra w zespole melodię

Nad pięknym modrym Dunajem (J. Strauss)

z pomocą nauczyciela wykonuje zadania zamieszczone w podręczniku
i w zeszycie ćwiczeń ucznia

rozpoznaje słuchowo brzmienie trójdźwięków triady harmonicznej

buduje triadę harmo- niczną różnych gam

i poprawnie śpiewa/gra jej dźwięki

– samodzielnie wykonuje zadania muzyczne

w podręczniku

i w zeszycie ćwiczeń ucznia

– płynnie gra fragment utworu Nad pięknym modrym Dunajem

(J. Strauss), stosując się do wskazówek wyko- nawczych zamiesz- czonych w zapisie muzycznym

instrumenty melodyczne: flety, dzwonki, nuty utworów: W rytmie swinga (H. Berens)
Nad pięknym modrym Dunajem (J. Strauss), zeszyt ćwiczeń

12.

Instrumenty dęte drewniane. Nauka piosenki Bo on gra na saksofonie

poznanie terminu muzycznego aerofony

wskazanie charak- terystycznych cech instrumentów dętych drewnianych oraz różnic wynikających z ich budowy

*poznanie sposobu

i techniki gry na wybranych instrumentach dętych drewnianych

wyróżnianie barw instrumentów dętych drewnianych w kompo- zycjach muzycznych

granie na fletach fragmentu melodii

z opery Czarodziejski flet

W. A. Mozarta

nauka piosenki Bo on gra na saksofonie, wykonywanie zespołowe lub indywidualne

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.4.2

II.2.1

II.2.2

II.3.1

wie, co jest źródłem dźwięku w instrumentach dętych

rozpoznaje na planszy dydaktycznej (tablicy multimedialnej, zdjęciach w podręczniku) instrumenty dęte drewniane, podaje ich nazwy

rozpoznaje w słuchanych utworach brzmienie instrumentów dętych drewnianych

wykonuje wybrane ćwiczenia utrwalające wiadomości o instru- mentach dętych drew- nianych

śpiewa ze słuchu piosenkę Bo on gra na saksofonie, z akom- paniamentem granym na instrumencie przez nauczyciela lub odtwa- rzanym z płyty CD

śpiewa poprawnie pod względem intonacyjnym, rytmicznym i melo- dycznym piosenkę Bo on gra na saksofonie

wyjaśnia termin aerofony

wskazuje charak- terystyczne cechy instrumentów dętych drewnianych oraz różnice w ich budowie

wymienia przykładowe tytuły utworów skomponowanych na instrumenty dęte drewniane oraz nazwiska ich twórców

nuty fragmentu melodii z opery Czarodziejski flet (W. A. Mozart), nagrania utworów:

Koncert fletowy

e-moll, cz. III Rondo russo (S. Merca- dante), Koncert na klarnet i orkiestrę

B-dur, cz. Allegro (K. Kurpiński), Koncert na fagot e-moll, RV 484, cz. Allegro poco (A. Vivaldi), nuty lub nagranie piosenki Bo on gra na saksofonie

(sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), flety, pianino, odtwarzacz

płyt CD, tablica interaktywna

13.

Hej, kolęda, kolęda!

nauka gry melodii kolędy Pójdźmy wszyscy do stajenki

opowiadanie o zwy- czajach i tradycjach związanych ze świętami Bożego Narodzenia

poznanie historii powstania kolędy Cicha noc

nauka na instrumentach w dwugłosie melodii kolędy Cicha noc

– śpiewanie w zespole piosenki A kiedy spadnie śnieg

I.1.1

I.1.3

I.2.1

II.1.1

II.1.2

II.2.1

II.2.2

– omawia zwyczaje

i tradycje związane ze świętami Bożego Naro- dzenia i Nowego Roku kultywowane we własnym domu lub otoczeniu

wymienia rodzaje pieśni bożonarodzeniowych (kolęda, pastorałka) oraz podaje ich przykładowe tytuły

śpiewa w zespole piosenkę świąteczną A kiedy spadnie śnieg,

określa tempo, dynamikę
i charakter piosenki

z pomocą nauczyciela gra na instrumencie linię melodyczną kolędy Cicha noc

– analizuje zapis muzyczny piosenki świątecznej

A kiedy spadnie śnieg

i kolędy Cicha noc

w opracowaniu dwugło- sowym

– śpiewa poprawnie pod względem rytmicznym

i melodycznym piosenkę A kiedy spadnie śnieg, stosuje własną interpretację utworu

– wykonuje poprawnie swoją partię instrumentalną
w kolędzie dwugłosowej Cicha noc

nuty lub nagranie piosenki A kiedy spadnie śnieg

(sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski), nuty kolęd: Pójdźmy wszyscy do sta- jenki; Oj, Maluśki, Maluśki; Cicha noc (opracowanie dwu- głosowe K. Błoński), odtwarzacz płyt CD, instrumenty (flety, dzwonki), pianino

14.

15.

Renesansowe granie i śpiewanie

poznanie źródeł muzyki renesansu oraz głów- nego hasła epoki

wskazywanie  charak- terystycznych  cech

i  funkcji muzyki renesan- sowej

słuchanie utworów renesansowych, uwrażliwianie na styl muzyczny epoki

poznanie dokumentów ikonograficznych z epoki renesansu

– nauka gry na flecie lub dzwonkach utworu z epoki renesansu

– *nauka tańca kurant (krok podstawowy w parze)

I.2.1

I.4.1

I.4.2

II.4.1

II.4.4 II.6 II.7 III.1 III.3

*I.3.2

określa ramy czasowe renesansu, krótko przedstawia rys epoki

wymienia popularne instrumenty epoki renesansu

słucha utworów rene- sansowych, określa ich charakter, nastrój i tempo

wymienia tytuły utworów poznanych na zajęciach oraz nazwiska ich twórców

gra w zespole melodię
z okresu renesansu

– wykonuje w zeszycie ćwiczeń zadania muzyczne utrwalające wiadomości o epoce renesansu

charakteryzuje epokę renesansu w muzyce
i sztuce

z zainteresowaniem słucha utworów kompozytorów renesansowych, rozpoznaje styl muzyczny epoki

gra solo na flecie lub dzwonkach renesansowy utwór Taniec polski lub Pavana, stosując się

do wskazówek wyko- nawczych zawartych w zapisie nutowym

poszerza swoją wiedzę na temat epoki renesansu w muzyce

*wykonuje w parze krok podstawowy kuranta

tablica interak- tywna lub albumy
z przykładami architektury, rzeźby,

malarstwa renesan- sowego, nagrania utworów: Missa Papae Marcelli,

cz. Sanctus (G. da Palestrina), Psalm Kleszczmy rękoma (M. Gomółka),

Taniec Rex

z tabulatury Jana
z Lublina (Anonim),

nuty utworów Pavana i *Kurant, dzwonki lub flety, zeszyt ćwiczeń, odtwarzacz płyt CD, pianino

16.

Akademia młodego melomana. Zima muzyczną inspiracją artystów

słuchanie utworów różnych kompozytorów, inspirowanych zimą

układanie muzycznego wstępu  i  zakończenia

interpretacja plastyczna wysłuchanego  utworu

układanie motywu muzycznego inspi- rowanego dziełem plastycznym

I.1.1

I.1.3

I.1.5

I.2.1

I.2.4

I.4.1

I.4.2

I.4.3

I.4.4

z zainteresowaniem słucha utworów progra- mowych inspirowanych zimą

interpretuje plastycznie wybrany  utwór  muzyczny

określa charaktery- styczne cechy wysłuchanych utworów

układa muzyczne wstęp
i zakończenie do wiersza Noc w Tatrach Józefa Czechowicza

współuczestniczy

w tworzeniu zimowej listy przebojów muzycznych

dokonuje analizy dzieła plastycznego, wyko- rzystuje swoją wiedzę do jego interpretacji muzycznej

wyraża opinię o wartości artystycznej dzieła

i przedstawia własne wyobrażenia na temat zimowej przyrody

– wykazuje inwencję twórczą w czasie różnorodnych działań muzycznych

reprodukcja obrazu Zabawy na  lodzie (H. Avercamp), frag- ment wiersza Noc
w Tatrach
(J. Cze- chowicz), nagranie utworu Koncert

nr 4 f-moll Zima, RV 29, cz. Allegro non molto (A. Vivaldi),

Przy kominku

z cyklu Pory roku op. 37 bis (P. Czaj- kowski), Baśń zimowa (R. Schu- mann), odtwarzacz płyt CD

17.

Tanecznym kro- kiem po Europie. Nauka piosenki Zatańcz z nami, Europo

śpiewanie w zespole piosenki Zatańcz z nami, Europo

charakterystyka wybranych tańców europejskich: polki, czardasza, kozaka, walca

słuchanie utworów różnych kompozytorów, opartych na rytmach tanecznych

– nauka gry na instrumentach utworu Fale Dunaju (J. Ivanovici)

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.4.1

I.4.3

II.4.1

II.4.5

II.5.3

włącza się w śpiew piosenki Zatańcz z nami, Europo

wyklaskuje rytm piosenki na zasadzie echa

podejmuje próbę gry na instrumencie melodii Fale Dunaju

określa rodowód wybranych tańców i ich charakterystyczne cechy

– wykazuje się tolerancją wobec różnorodności kulturowej świata

dostrzega wielokulturowość państw europejskich, bierze udział

w dyskusji na ten temat

śpiewa piosenkę Zatańcz
z nami, Europo poprawnie pod względem into- nacyjnym, rytmicznym

i melodycznym

gra płynnie na instru- mencie utwór Fale Dunaju, dba o wyraz artystyczny utworu

wykazuje inicjatywę

w działaniach zespoło- wych

poszerza swoją wiedzę na temat różnych tańców europejskich, wyszukuje na stronach WWW pokazy i układy choreograficzne oparte

na wybranych tańcach

nuty lub nagranie piosenki Zatańcz
z nami, Europo

(sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski), nagrania utworów opartych na ryt- mach tanecznych: Polka Tritsch-

-Tratsch (J. Strauss),

Taniec   węgierski nr 5 (J. Brahms), Hopak z opery Jar- mark soroczyński

(M. Musorgski), nuty utworu Fale Dunaju (J. Ivanovici), pianino, instrumenty (flety, dzwonki), zeszyt ćwiczeń, odtwarzacz płyt CD

18.

W rytmie walca. Nauka kroku walca angielskiego

oglądanie nagrania fil- mowego z lekcją tańca walca angielskiego oraz pokazem turniejowym tańca

nauka podstawowego kroku walca angiel- skiego

ćwiczenie w parze kroków tanecznych walca: ćwierćobrotów
w prawo po linii kwadratu

tańczenie walca przy melodii piosenki

Zatańcz z nami, Europo

I.3.2

II.4.1

II.4.5

II.5.3

rozpoznaje rytm walca
w słuchanych utworach muzycznych

wykonuje prawidłowo schemat taktowania na „trzy” w czasie słu-

chania utworów w rytmie walca

wykonuje ćwiczenia koordynujące ruch
z muzyką

improwizuje ruch do melodii piosenki Zatańcz
z nami, Europo

bierze udział w dyskusji na temat roli tańca

w życiu człowieka

współdziała w zespole
w czasie wykonywania różnych działań muzycz- nych

umie zatańczyć w parze krok podstawowy walca angielskiego

wykazuje się koordynacją ruchów i orientacją

w przestrzeni

wymienia różne typy walca i krótko je charakteryzuje

rozwija swoje umiejętności taneczne poprzez wykonywanie różnych ćwiczeń ruchowych

tablica multime- dialna – nagranie pokazowej lekcji tańca – walc angielski, nuty lub nagranie piosenki Zatańcz z nami, Europo

(sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski), odtwarzacz płyt CD, pianino, schematy graficzne kroków żeńskich

i męskich – ćwierć- obroty w prawo

po linii kwadratu, tablica interak- tywna

19.

Organy – król instrumentów

poznanie elementów organów oraz ich możliwości techniczno-

-brzmieniowych

słuchanie utworów muzycznych na organy

poznanie nazwisk kompozytorów, którzy tworzyli na organy

I.4.1

I.4.2

I.4.3

II.3.1

II.4.1

wie, do jakiej grupy instrumentów należą organy i w jaki sposób wydobywa się dźwięk
z tego instrumentu

wykazuje się wiedzą

o organach na poziomie elementarnym

słucha utworów na organy, wymienia nazwiska ich kompozy- torów

wykonuje ćwiczenia utrwalające wiadomości
o organach

przedstawia historię organów, wymienia odmiany instrumentu (pozytyw, portatyw)

wie, jak działają organy, wymienia podstawowe części instrumentu: stół gry, piszczałki, klawiatura ręczna i klawiatura nożna

słucha utworów na organy, rozróżnia zmiany rejestrów instrumentu

wykorzystuje wiadomości pochodzące z różnych źródeł do pogłębienia swojej wiedzy o instru- mentach dętych

tablica interaktywna lub plansza
z instrumentami muzycznymi, nagrania frag- mentów utworów:

Toccata i fuga

d-moll (J. S. Bach), Koncert  orga- nowy nr 1 g-moll op. 4, cz. Allegro (G. F. Händel),

odtwarzacz płyt CD

20.

Budowa okresowa utworu

poznanie pojęć muzycz- nych: motyw, fraza, zdanie, okres muzyczny

układanie na instrumentach muzycznych pytań
i odpowiedzi

rozpoznawanie

odcinków melodycznych
w trakcie słuchania utworu

nauka gry na flecie fraz melodii

I.1.1

I.1.5

I.2.1

I.4.1

I.4.2

II.4.3

wykonuje (gra lub śpiewa) śląską melodię Trojak, stara się wyodrębnić

w niej samodzielne części

wyjaśnia pojęcia: fraza, zdanie, okres muzyczny

gra na flecie frazy melodii

Czerwone jabłuszko

podejmuje próby ułożenia na instrumencie ostatniego taktu muzycznej odpowiedzi

analizuje schemat budowy okresowej utworu  muzycznego

tworzy na instrumencie według własnej inwencji następnik do podanego poprzednika

rozpoznaje odcinki melodii w trakcie słuchania utworu muzycznego

nuty melodii ludowych Trojak
i Czerwone

jabłuszko, nagranie utworu Menuet

G-dur (L. van Beet- hoven), instrumenty (dzwonki, flety), odtwarzacz płyt CD, pianino

21.

Akademia mło- dego melomana. Muzyka o damach i dla dam

nauka piosenki Będziesz moją panią

prezentacja utworów wybranych kompozy- torów, inspirowanych kobietą

– nauka gry na instru- mencie fragmentu melodii Kobieta zmienną jest z opery Rigoletto (G. Verdi)

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.4.1

I.4.3

II.4.1

włącza się w śpiew piosenki Będziesz moją panią

słucha utworów wybra- nych kompozytorów dedykowanych kobietom, określa ich nastrój i tempo

– nuci motyw melodyczny

Kobieta zmienną jest

z opery Rigoletto

śpiewa prawidłowo pod względem intonacyjnym
i rytmicznym piosenkę Będziesz moją panią

rytmizuje według własnej inwencji fragment tekstu piosenki Niepewność

wypowiada swoje zdanie na temat wysłuchanych utworów

płynnie gra na instru- mencie melodię Kobieta zmienną jest z opery Rigoletto, stosując się do wskazówek wykonawczych zamieszczonych

w zapisie muzycznym

nuty lub nagranie piosenki Będziesz moja panią

(sł. i. muz. M. Gre- chuta), nagrania utworów: Niepewność

(sł. A. Mickiewicz, muz. J. K. Pawluś- kiewicz), Koncert fortepianowy

a-moll op. 54, cz. Allegro

Affettuoso (R. Schu- mann), W rytm wal- czyka serce  śpiewa z operetki Księż- niczka czardasza

(I. Kálmán), Sonata fortepianowa  nr 14

cis-moll op. 27, nr 2, cz. Presto agitato (L. van Beethoven), nuty melodii Kobieta zmienną jest z opery Rigoletto (G. Verdi),

odtwarzacz płyt CD, pianino

22.

Barokowa muzyka mistrza Jana Sebastiana Bacha

zapoznanie z ważnymi faktami z życia Jana Sebastiana Bacha oraz jego dorobkiem artystycznym

słuchanie wybranych utworów kompozytora, poznawanie stylu muzycznego baroku

i jego charakterystycznych cech

– poznanie pojęcia muzycznego polifonia

nauka gry fragmentu

Menueta J. S. Bacha

słuchanie piosenki Jan Sebastian Bach, włączanie się w śpiew

wykonanie ćwiczeń

i zadań muzycznych utrwalających wiadomości o muzyce baroku i twórczości J. S. Bacha

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.4.1

I.4.2

I.4.3

I.4.4

II.3.3

II.4.4 II.6 II.7

z uwagą słucha utworów

J. S. Bacha, określa nastrój, tempo, dynamikę i ogólny charakter kompozycji

opowiada o swoich odczuciach i refleksjach powstałych pod wpływem wysłuchanych utworów muzycznych

zna najważniejsze fakty biograficzne z życia Jana Sebastiana Bacha

wymienia kilka tytułów arcydzieł  kompozytora

włącza się w śpiew piosenki Jan Sebastian Bach

podejmuje próby gry melodii Menueta

J.   S. Bacha

wykonuje w zeszycie ćwi- czeń wybrane zadania utrwalające wiadomości o życiu i twórczości

J.   S. Bacha

wyjaśnia pojęcie

polifonia

charakteryzuje styl muzyczny baroku na przykładzie utworów

J. S. Bacha

śpiewa poprawnie pod względem melodyczno-

-rytmicznym piosenkę Jan Sebastian Bach, obserwując w zapisie nutowym przebieg utworu muzycznego

płynnie gra na instru- mencie melodię frag- mentu Menueta

J. S. Bacha

tworzy prezentację multimedialną o  życiu

i twórczości J. S. Bacha

nagrania frag- mentów utworów

J. S. Bacha: Inwencja dwu- głosowa a-moll, Koncert bran- denburski B-dur nr 6 cz. III Allegro,

nuty lub nagranie

CD piosenki Jan Sebastian Bach

(sł. M. Jakubowska, muz. J. Oleszkowicz),

nuty Menueta

(J. S. Bach),

instrumenty (flety lub dzwonki), odtwarzacz płyt CD, pianino, zeszyt ćwiczeń

23.

Koncert na jeden instrument lub na wiele instrumentów

poznanie historii publicznych koncertów muzycznych

wyjaśnienie różnic między koncertem solowym a concerto grosso

wysłuchiwanie brzmień partii instrumentalnych
w utworach, nazywanie instrumentów solowych

granie na instrumencie fragmentu linii melo- dycznej Koncertu E-dur, cz. Allegro (A. Vivaldi)

I.1.1

I.1.3

I.4.1

I.4.3

II.4.1

II.4.3 III.1

wyjaśnia znaczenie słowa koncert

dostrzega różnice między koncertem  solowym

a concerto grosso

wysłuchuje brzmień partii instrumentalnych w utworach, nazywa instrumenty solowe

włącza się do gry melodii z Koncertu E-dur cz. Allegro (A. Vivaldi)

poszerza swoją wiedzę na temat rodowodu koncertu muzycznego

określa skład concertino
w wybranych utworach muzycznych

wyszukuje na stronach WWW repertuar teatrów muzycznych

reprodukcje obrazów inspirowanych koncertami muzycznymi, nagrania utworów: Koncert E-dur,

cz. Allegro

(A. Vivaldi), Concerto grosso d-moll, op. 3nr 11,cz. Allegro (A. Vivaldi), pianino, instrumenty melodyczne (flety, dzwonki), odtwa- rzacz płyt CD

24.

Akademia młodego melomana. Muzyka wytańczona na pointach

– granie na instrumencie fragmentu melodii Balet angielski (J. K. F. Fischer), tworzenie improwizacji ruchowych do melodii utworu

poznanie wybitnych kompozytorów muzyki baletowej

słuchanie utworów
z popularnych baletów, określanie roli muzyki
w dziele scenicznym

oglądanie fragmentu spektaklu baletowego, ze zwróceniem uwagi na główne elementy dzieła scenicznego

ukazanie roli twórców spektaklu baletowego
w tworzeniu dzieła scenicznego

granie tematu muzycz- nego z baletu Jezioro łabędzie (P. Czajkowski)

*układanie miniatury tanecznej do wybranej melodii z baletu

I.2.1

I.3.3

I.4.1

I.4.2

I.4.3

II.1.2

II.2.4

II.4.1

II.4.3

wymienia tytuły znanych baletów oraz nazwiska ich kompozytorów

określa rolę muzyki
w dziele scenicznym

opowiada fabułę wybra- nego baletu poznanego
i omówionego na zajęciach

omawia rolę twórców dzieła scenicznego

włącza się do gry wybranego utworu muzycznego

wykonuje w zeszycie ćwiczeń wybrane zadania utrwalające wiedzę o balecie

przedstawia genezę powstania  baletu

płynnie gra na instru- mencie temat główny

z baletu Jezioro łabędzie

(P. Czajkowski) lub utwór

Balet angielski

(J. K. F. Fischer)

określa charakter utworu
i wskazuje środki potrzebne do uzyskania właściwego wyrazu artystycznego dzieła

improwizuje ruch do melodii utworu Balet angielski (J. K. F. Fischer)

ogląda na stronach WWW. fragmenty widowisk baletowych

nuty melodii: Balet  angielski (J. K. F. Fischer), Jezioro łabędzie (P. Czajkowski), nagrania

fragmentów utworów baletowych: Taniec łabędzi z baletu Jezioro    łabędzie (P. Czajkowski), Walc z baletu Kopciuszek (S. Pro- kofiew), Ognisty ptak (I. Strawiński), odtwarzacz płyt CD, tablica inter- aktywna, zeszyt ćwiczeń, kredki

25.

Melodie z wio- senną nutą. Nauka piosenki Przyjaciel deszczową porą

improwizowanie
w duecie  melodii

do tekstu wiersza Bez

słuchanie utworów muzycznych inspirowa- nych wiosną

nauka piosenki Przyjaciel deszczową porą

tworzenie układu ruchowego do refrenu piosenki

– układanie ronda rytmicznego z wyko- rzystaniem tekstów przysłów o wiośnie

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.2.4

I.4.3

II.4.3

uczestniczy w tworzeniu mapy mentalnej ze słowem kluczem WIOSNA

podejmuje próby rytmizacji krótkich wyrażeń słownych

włącza się w wykonanie piosenki Przyjaciel deszczową porą

słucha utworów progra- mowych inspirowanych wiosną

– zna zasady tworzenia ronda muzycznego

tworzy improwizacje melodyczne do tekstu wiersza

śpiewa solo lub w zespole piosenkę Przyjaciel desz- czową porą, włącza do

jej wykonania elementy taneczne

tworzy rondo rytmiczne

wykazuje się inwencją twórczą w czasie zabaw muzyczno-ruchowych

nagrania utworów:

Odgłosy wiosny

(J. Strauss),

Z nową wiosną

(sł. Cz. Jankowski, muz. M. Karłowicz), nuty lub nagranie piosenki Przyjaciel deszczową   porą (sł. F. Chojcan, muz. R. Wiórkie- wicz), tekst wiersza

Bez (H. Szayerowa), nuty fragmentu pieśni Z nową wiosną (M. Karłowicz), instrumenty (flety, dzwonki), pianino, odtwarzacz płyt CD

26.

Instrumenty dęte blaszane

przedstawienie instru- mentów z grupy dętych blaszanych

wskazanie charak- terystycznych cech instrumentów dętych blaszanych oraz różnic wynikających z ich budowy

wyróżnianie barwy brzmienia instrumentów dętych blaszanych

w kompozycjach muzycznych

*prezentacja multimedialna gry na wybranych instrumentach dętych

I.4.2

I.4.3

II.3.1

II.4.1

wie, co jest źródłem dźwięku w instrumentach dętych

rozpoznaje i nazywa instrumenty dęte blaszane na planszach muzycznych i zdjęciach
w podręczniku

z zainteresowaniem słucha utworów na różne instrumenty dęte blaszane, wymienia ich tytuły i nazwiska kompozytorów

z pomocą nauczyciela wykonuje zadania zamieszczone w podręcz- niku i w zeszycie ćwiczeń ucznia

przedstawia historię powstania wybranych instrumentów dętych blaszanych

rozróżnia barwę brzmienia instrumentów dętych blaszanych

w słuchanych utworach

wymienia nazwiska wirtuozów wybranych instrumentów dętych blaszanych

samodzielnie wykonuje zadania muzyczne

w podręczniku

i w zeszycie ćwiczeń ucznia

plansze z instru- mentami muzycz- nymi, nagrania fragmentów utworów: Koncert na trąbkę Es-dur, cz. 3 Allegro

(J. Haydn), Koncert

na róg i orkiestrę Es-dur, cz. Allegro (W. A. Mozart), Śmiejący    się puzon (G. Fuhlisch),

odtwarzacz płyt

CD, zeszyt ćwiczeń

27.

28.

Akademia młodego melomana. Muzyczne arcydzieła klasycyzmu

charakterystyka epoki klasycyzmu  w  muzyce

poznanie popularnych gatunków i form muzycznych epoki

przedstawienie twór- czości trzech klasyków wiedeńskich, słuchanie ich wybitnych dzieł

nauka gry melodii pieśni Oda do radości

L. van Beethovena i Arii
z opery Wesele Figara (W. A. Mozarta)

wykonywanie ćwiczeń utrwalających wiado- mości o muzyce epoki klasycyzmu

I.2.1

I.2.2

I.4.1

I.4.3

I.4.4

II.4.1

II.4.3

II.4.4 II.7

potrafi wskazać charak- terystyczne cechy epoki klasycyzmu w muzyce

wymienia nazwiska klasyków wiedeńskich

określa zespół wyko- nawczy w wysłuchanych kompozycjach muzycznych

gra w zespole melodię pieśni Oda do radości

wykonuje w zeszycie ćwiczeń wybrane zadania utrwalające wiedzę

o epoce klasycyzmu

w muzyce oraz twórczości klasyków wiedeńskich

przedstawia rys epoki klasycyzmu w muzyce
i sztuce

zna  twórczość muzyczną klasyków wiedeńskich

gra płynnie melodię Ody do radości, zachowując uroczysty, dostojny charakter utworu

prawidłowo gra na flecie lub dzwonkach melodię Arii
z opery Wesele Figara

W. A. Mozarta

stosuje różne środki wyrazu artystycznego przy interpretacji wykonywanych utworów

nagrania utworów: Sonata nr 8 c-moll, op. 13, Patetyczna, Adagio   cantabile (L. van Beethoven), Koncert fortepia- nowy C-dur nr 21 KV 467, Andante (W. A. Mozart),

Aria Figara Non piu andrai z opery Wesele Figara

(W. A. Mozart), nuty Arii z opery Wesele    Figara (W. A. Mozart), zeszyt ćwiczeń, instrumenty melodyczne (flety, dzwonki), plansze dydaktyczne

ze sztuką klasy- cyzmu lub tablica interaktywna, odtwarzacz płyt CD

29.

Wariacje w muzyce

poznanie formy wariacji
w muzyce

określanie różnic wariantów wariacji

tworzenie wariacji instrumentalnych

słuchanie utworów muzycznych w formie wariacji

I.2.1

I.2.4

I.4.2

II.4.3

zna pojęcie wariacje
w muzyce

podaje przykłady różnych przekształceń tematu

rozpoznaje formy wariacji
w słuchanych utworach muzycznych

wykonuje wariację rytmiczną do tekstu wierszowanego

współdziała w grupie podczas zabawy muzycznej

wykazuje się wiedzą
o formie wariacji

(na poziomie elemen- tarnym)

potrafi rozpoznać słuchowo formę wariacji w muzyce

umie wykonać prze- kształcenia wariacji instrumentalnej

układa na instrumentach wariację melodyczną Cztery pory roku

wykazuje własną inwencję w czasie tworzenia wariantów wariacji

nagranie utworów:

Wariacje C-dur Ah vous diraije Maman

(W. A. Mozart),

fraszki (T. Fangrat), instrumenty perkusyjne, odtwarzacz płyt CD

30.

Morskie opowieści. Nauka piosenki Ahoj, ahoj, pły- niemy pod żaglami

przedstawienie historii szant

– wykonywanie zespołowe piosenki Ahoj, ahoj, płyniemy pod żaglami

prezentacja różnych wytworów sztuki inspirowanych tematyką morską

– układanie na instru- mentach perkusyjnych muzycznych obrazów morza

I.1.1

I.1.3

1.1.5

1.1.6

1.2.4

1.3.3

I.4.1

I.4.2

1.4.3

1.4.4

nazywa pieśni żeglarskie, wie, jaką rolę spełniają

w czasie morskiej wyprawy

wymienia tytuły kilku dzieł inspirowanych tematyką morską, wysłuchanych
i omówionych na lekcji, oraz nazwiska ich twórców

włącza się w śpiew pio-

senki Ahoj, ahoj, płyniemy pod żaglami

bierze udział w zabawach rytmiczno-muzycznych

– nazywa pieśni żeglarskie, śpiewa poprawnie

pod względem into- nacyjnym, rytmicznym

i melodycznym piosenkę Ahoj, ahoj, płyniemy pod żaglami

tworzy ilustracje wokalno-instrumentalne tematycznie związane

z morzem

wykazuje inicjatywę
w muzycznych działaniach zespołowych

nuty lub nagranie piosenki Ahoj, ahoj,  płyniemy pod żaglami

(sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski), nuty pieśni Żeglarz (sł.
i muz. autor nieznany), tekst wiersza O czym szumi muszla?

(J. Korczakowska), nagrania utworów:

Morze cz. 2 Gra fal (C. Debussy),

Uwertura do opery

Holender tułacz

(R. Wagner), alfabet Morse’a, zeszyt ćwiczeń, kredki, odtwarzacz płyt CD, pianino

31.

Na powitanie wakacji

słuchanie utworów muzycznych inspirowa- nych tematyką morską

układanie na instru- mentach perkusyjnych ilustracji muzycznej do wiersza Letnia burza

nauka piosenki Jest luz

improwizowanie ruchu do fragmentu melodii piosenki

granie na instrumencie ludowej melodii kubańskiej Guantanamera

– powtórzenie wiado- mości i pojęć muzycz- nych z klasy 6.

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.4.4

II.1.1

II.1.2

z zainteresowaniem słucha utworu A. Vival- diego Lato, cz. Presto, wypowiada się na temat ukazanych w nim efektów dźwiękonaśladowczych

śpiewa w zespole piosenkę Jest luz

bierze udział w tworzeniu ilustracji muzycznej do wiersza

włącza się do gry melodii

kubańskiej Guantanamera

– wykonuje krok podstawowy tańca poznanego w klasie 6.

stara się wymienić środki wyrazu artystycznego, które kompozytor zastosował w utworze dla zilustrowania zjawiska letniej burzy

śpiewa solo i w zespole piosenkę Jest luz, poprawnie pod względem intonacyjnym, melodycznym i rytmicznym, włącza do jej wykonania kroki taneczne

wykazuje kreatywność muzyczną w czasie tworzenia ilustracji muzycznej

gra melodię Guanta- namera, starając się

w wykonaniu podkreślić radosny charakter utworu

rozwiązuje poprawnie quiz muzyczny.

nuty lub nagranie piosenki Jest luz

(sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski), tekst wiersza Letnia burza (L. Staff),

nuty ludowej melodii kubańskiej Guantanamera, odtwarzacz płyt CD, pianino, instrumenty perkusyjne, dzwonki, flety, zeszyt ćwiczeń.