Poziom najwyższy,

ocena celująca

Poziom wysoki,

ocena bardzo dobra

Poziom średni,

ocena dobra

Poziom niski,

ocena dostateczna

Poziom bardzo niski,

ocena dopuszczająca

Poziom najniższy,

ocena niedostateczna

 Osiągnięcia w zakresie słuchania i mówienia

  • Samodzielne zgłębia wiedzę, wykorzystując materiał rozszerzający, biegle korzysta ze zdobytych wiadomości w różnych sytuacjach, potrafi twórczo rozwiązywać różne problemy dydaktyczne, uczestniczy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz doskonale opanował/a umiejętności ujęte w podstawie programowej, tzn.
  • Słucha z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych, podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych. Tworzy spójną, kilkuzdaniową wypowiedź; używając bogatego słownictwa, dostrzega i tworzy związki przyczynowo-
    -skutkowe.
  • Układa w formie ustnej opowiadanie, używając bogatego słownictwa.
  • Składa sprawozdanie z wykonanej pracy, formułując rzeczowe informacje.
  • Samodzielnie i poprawnie wykonuje eksperymenty językowe.
  • Chętnie i z ekspresją recytuje wiersze.
  • Słucha z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych, podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
  • Tworzy spójną, kilkuzdaniową wypowiedź; używając bogatego słownictwa, dostrzega i tworzy związki przyczynowo-
    -skutkowe.
  • Układa w formie ustnej opowiadanie, używając bogatego słownictwa.
  • Składa ustnie sprawozdanie z wykonanej pracy, formułując rzeczowe informacje.
  • Samodzielnie i poprawnie wykonuje eksperymenty językowe.
  • Chętnie i z ekspresją recytuje wiersze.
  • Najczęściej słucha z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych, podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
  • Wypowiada się w formie logicznych zdań, dostrzega związki przyczynowo-
    -skutkowe.
  • Układa w formie ustnej opowiadanie, używając podstawowego słownictwa.
  • Składa ustnie sprawozdanie z wykonanej pracy, formułując proste zdania.
  • Stara się samodzielnie wykonywać eksperymenty językowe.
  • Chętnie i recytuje wiersze.
  • Stara się słuchać z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych, podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
  • Wypowiada się najczęściej w formie odpowiedzi na pytania.
  • Z niewielką pomocą tworzy w formie ustnej opowiadanie, używając podstawowego słownictwa.
  • Po naprowadzeniu składa ustnie sprawozdanie z wykonanej pracy, formułując proste zdania.
  • Z niewielką pomocą wykonuje eksperymenty językowe.
  • Poprawnie recytuje wiersze.
  • Ma problemy ze słuchaniem czytanych tekstów, wypowiedzi innych, podczas uroczystości, przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
  • Konstruuje wypowiedzi i opowiadanie z pomocą nauczyciela.
  • Układa w formie ustnej opowiadanie, używając podstawowego słownictwa.
  • Składa ustnie sprawozdanie z wykonanej pracy, formułując proste zdania.
  • Wykonuje eksperymenty językowe tylko z pomocą nauczyciela.
  • Z pomocą recytuje wiersze.
  • Nie potrafi słuchać z uwagą czytanych przez innych tekstów.
  • Nie potrafi wypowiedzieć się w formie zdań na podany temat.
  • Nie rozwiązuje krzyżówek i nie wykonuje ćwiczeń wzbogacających czynny język.
  • Nie uczy się zadawanych tekstów na pamięć.

 Osiągnięcia w zakresie czytania

  • Czyta płynnie głośno i cicho, ze zrozumieniem wszystkie teksty pisane samodzielnie i drukowane.
  • Samodzielnie i poprawnie wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wskazuje i ocenia bohaterów, uzasadniając swoje zdanie, określa nastrój w utworze, odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości, wyszukuje w tekstach potrzebne fragmenty.
  • Chętnie i interesująco układa opowiadanie twórcze i eksperymentuje z tekstem.  
  • Chętnie czyta samodzielnie wybrane książki.
  • Czyta płynnie głośno i cicho, ze zrozumieniem wszystkie teksty pisane samodzielnie i drukowane.
  • Samodzielnie wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wskazuje i ocenia bohaterów, uzasadniając swoje zdanie, określa nastrój w utworze, odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
  • Chętnie i interesująco układa opowiadanie twórcze i eksperymentuje z tekstem. 
  • Chętnie czyta samodzielnie wybrane książki.
  • Czyta poprawnie głośno i cicho, ze zrozumieniem omawiane teksty pisane samodzielnie i drukowane.
  • Najczęściej samodzielnie wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wskazuje i stara się ocenić bohaterów, uzasadniając swoje zdanie, stara się określić nastrój w utworze i odróżnić elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
  • Stara się układać opowiadanie twórcze. 
  • Stara się czytać samodzielnie wybrane książki.
  • Czyta poprawnie głośno tylko przygotowane, krótkie teksty pisane samodzielnie i drukowane, zwykle ze zrozumieniem.
  • Z niewielką pomocą wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, po naprowadzeniu ocenia bohaterów i określa nastrój w utworze, nie zawsze odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości,
  • wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
  • Z niewielką pomocą układa opowiadanie twórcze. 
  • Zachęcany czyta samodzielnie wybrane książki.
  • Czyta poprawnie krótkie zdania pisane samodzielnie i drukowane, nie zawsze rozumie czytany tekst.
  • Tylko z pomocą wyodrębnia postacie i zdarzenia w omawianych utworach oraz wyszukuje w nich wskazane fragmenty.  
  • Z pomocą wskazuje głównych bohaterów, często nie odróżnia elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości.
  • Tylko z pomocą układa opowiadanie twórcze. 
  • Ma problem z samodzielnym czytaniem wskazanych książek.
  • Czyta poprawnie wyrazy i krótkie zdania   drukowane, nie rozumie czytanego tekstu.
  • Nie korzysta z polecanej literatury dla dzieci.

 Osiągnięcia w zakresie pisania

  • Właściwie, płynnie i estetycznie rozmieszcza tekst ciągły w liniaturze.
  • Samodzielnie pisze opowiadanie, opis, notatkę, życzenia, ogłoszenie, zaproszenie, podziękowanie, list.
  • Zawsze bezbłędnie pisze z pamięci i ze słuchu, przestrzega poprawności ortograficznej w poznanych wyrazach, stosuje poprawnie znaki interpunkcyjne i poznane skróty.
  • Zawsze bezbłędnie porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej. 
  • Poprawnie i płynnie rozmieszcza tekst ciągły w liniaturze.
  • Samodzielnie pisze opowiadanie, opis, krótką notatkę, życzenia, ogłoszenie, zaproszenie, podziękowanie, list.
  • Bezbłędnie pisze z pamięci i ze słuchu, przestrzega poprawności ortograficznej w poznanych wyrazach, stosuje poprawnie znaki interpunkcyjne i poznane skróty.
  • Bezbłędnie porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej. 
  • Najczęściej poprawnie rozmieszcza tekst ciągły w liniaturze i stara się o jego estetykę.
  • Po naprowadzeniu  pisze opowiadanie, opis, notatkę, życzenia, ogłoszenie, zaproszenie, podziękowanie, list.
  • Popełnia nieliczne błędy w pisaniu z pamięci i ze słuchu, przestrzega poprawności ortograficznej w poznanych wyrazach, stosuje poprawnie znaki interpunkcyjne i poznane skróty.
  • Czasem popełnia błędy, porządkując wyrazy zgodnie z kolejnością alfabetyczną.
  • Nie zawsze poprawnie rozmieszcza tekst ciągły w liniaturze.
  • Z niewielką pomocą pisze opowiadanie, opis, notatkę, życzenia, ogłoszenie, zaproszenie, podziękowanie, list.
  • Popełnia błędy w pisaniu z pamięci i ze słuchu, nie zawsze przestrzega poprawności ortograficznej w poznanych wyrazach i nie zawsze stosuje poprawnie znaki interpunkcyjne oraz poznane skróty.
  • Po naprowadzeniu porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej.
  • Ma trudności z poprawnym rozmieszczaniem tekstu w liniaturze.
  • Tylko z pomocą  pisze opowiadanie, opis, notatkę, życzenia, ogłoszenie, zaproszenie, podziękowanie, list.
  • – Popełnia liczne błędy w pisaniu z pamięci i ze słuchu, często nie przestrzega poprawności ortograficznej w poznanych wyrazach i stosowaniu poprawnie znaków interpunkcyjnych oraz poznanych skrótów.
  • Wymaga pomocy w czasie ustalania kolejności alfabetycznej wyrazów.
  • Niewłaściwie rozmieszcza tekst w liniaturze.
  • Nie podejmuje próby napisania opowiadania, opisu, notatki, życzeń, ogłoszenia, zaproszenia, podziękowania, listu.
  • Nie potrafi pisać z pamięci i ze słuchu. 
  • Przepisując tekst, nie przestrzega poprawności ortograficznej w poznanych wyrazach, nie stosuje poprawnie znaków interpunkcyjnych i poznanych skrótów.
  • Nie zna kolejności alfabetycznej liter.

 Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego

  • Zawsze samodzielnie wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski. Wskazuje w zdaniach rzeczowniki,  czasowniki i przymiotniki.
  • Zawsze bezbłędnie rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
  • Bezbłędnie rozpoznaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym, wyrazy pokrewne i bliskoznaczne.
  • Samodzielnie korzysta z dostępnych źródeł informacji.
  • Samodzielnie wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski. Wskazuje w zdaniach rzeczowniki,  czasowniki i przymiotniki.
  • Bezbłędnie rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
  • Bezbłędnie rozpoznaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym, wyrazy pokrewne i bliskoznaczne.
  • Samodzielnie korzysta z dostępnych źródeł informacji.
  • Najczęściej samodzielnie wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski. Najczęściej poprawnie wskazuje w zdaniach rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki.
  • Najczęściej rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
  • Zazwyczaj poprawnie rozpoznaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym, wyrazy pokrewne i bliskoznaczne.
  • Korzysta ze wskazanych źródeł informacji.
  • Z niewielką pomocą wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski. Z niewielką pomocą  wskazuje w zdaniach rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki.
  • Z niewielką pomocą rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
  • Po naprowadzeniu rozpoznaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym, wyrazy pokrewne i bliskoznaczne.
  • Z niewielką pomocą korzysta ze wskazanych źródeł informacji.
  • Tylko z pomocą wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski. Tylko z pomocą wskazuje w zdaniach rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki.
  • Tylko z pomocą rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
  • Tylko z pomocą rozpoznaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym, wyrazy pokrewne i bliskoznaczne.
  • Tylko z pomocą korzysta ze wskazanych źródeł informacji.
  • Nie odróżnia w wypowiedziach zdań, wyrazów, sylab i głosek. Nie dzieli wyrazów na sylaby. Nie potrafi wskazać w zdaniach rzeczowników, czasowników i przymiotników.
  • Nie rozpoznaje wyrazów o znaczeniu przeciwnym, wyrazów pokrewnych i o znaczeniu bliskoznacznym.
  • Niezgodnie z poleceniem korzysta z różnych źródeł informacji.