Wymagania edukacyjne z matematyki na poszczególne oceny w klasie VIII autorstwa Beaty Mitki, wyd. GWO

Wymagania na ocenę dopuszczającą (2)

obejmują wiadomości i umiejętności umożliwiające uczniowi dalszą naukę, bez których uczeń nie jest w stanie zrozumieć kolejnych zagadnień omawianych podczas lekcji i wykonywać prostych zadań nawiązujących do sytuacji z życia codziennego.

DZIAŁ

CELE PODSTAWOWE

CELE PONADPODSTAWOWE

DZIAŁ 1. LICZBY I DZIAŁANIA

zna znaki używane do zapisu liczb w systemie rzymskim

umie zapisać i odczytać liczby naturalne dodatnie w systemie rzymskim (w zakresie do 3000)

zna cechy podzielności przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100

zna pojęcia liczby pierwszej i liczby złożonej

zna pojęcie dzielnika liczby naturalnej

zna pojęcie wielokrotności liczby naturalnej

rozpoznaje liczby podzielne przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100

rozpoznaje liczby pierwsze i liczby złożone

rozkłada liczby na czynniki pierwsze

znajduje NWD i NWW dwóch liczb naturalnych

zna pojęcia: liczby naturalnej, liczby całkowitej, liczby wymiernej

zna pojęcia: liczby przeciwnej do danej oraz odwrotności danej liczby

umie podać liczbę przeciwną do danej  oraz odwrotność danej liczby

umie podać rozwinięcie dziesiętne ułamka zwykłego

umie odczytać współrzędną punktu na osi liczbowej oraz zaznaczyć liczbę na osi liczbowej

zna pojęcie potęgi o wykładniku: naturalnym

zna pojęcie pierwiastka arytmetycznego II stopnia z liczby nieujemnej i III stopnia

z dowolnej liczby

zna pojęcie notacji wykładniczej

umie obliczyć potęgę o wykładniku: naturalnym

umie obliczyć pierwiastek arytmetyczny II i III stopnia z liczb, które są odpowiednio kwadratami lub sześcianami liczb wymiernych

umie porównywać oraz porządkować  liczby przedstawione w różny sposób

zna algorytmy działań na ułamkach

zna reguły dotyczące kolejności wykonywania działań

umie zamieniać jednostki

umie wykonać działania łączne na liczbach

umie oszacować wynik działania

umie zaokrąglić liczby do podanego rzędu

zna własności działań na potęgach i pierwiastkach

umie zapisać w postaci jednej potęgi iloczyny i ilorazy potęg o takich samych podstawach

umie zapisać w postaci jednej potęgi iloczyny i ilorazy potęg o takich samych wykładnikach

umie zapisać w postaci jednej potęgi potęgę potęgi o wykładniku naturalnym

 

DZIAŁ 2. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE I RÓWNANIA

zna pojęcia: wyrażenie algebraiczne, jednomian, suma algebraiczna, wyrazy podobne

zna zasadę przeprowadzania redukcji wyrazów podobnych

umie budować proste wyrażenia algebraiczne

umie redukować wyrazy podobne w sumie algebraicznej

umie dodawać i odejmować sumy algebraiczne

umie mnożyć jednomiany, sumę algebraiczną przez jednomian oraz sumy algebraiczne

umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia bez jego przekształcania

umie przekształcać wyrażenia algebraiczne

zna pojęcie równania

zna metodę równań równoważnych

rozumie pojęcie rozwiązania równania

potrafi sprawdzić, czy dana liczba jest rozwiązaniem równania

umie rozwiązać równanie

 

DZIAŁ 3. FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE

zna pojęcie trójkąta

wie, ile wynosi suma miar kątów wewnętrznych trójkąta i czworokąta

zna wzór na pole dowolnego trójkąta

zna definicję prostokąta, kwadratu, trapezu, równoległoboku i rombu

zna wzory na obliczanie pól powierzchni czworokątów

zna własności czworokątów

umie obliczyć miarę trzeciego kąta trójkąta, mając dane dwa pozostałe

umie obliczyć pole trójkąta o danej podstawie i wysokości

umie obliczyć pole i obwód czworokąta

umie wyznaczyć kąty trójkąta i czworokąta na podstawie danych z rysunku

zna twierdzenie Pitagorasa

rozumie potrzebę stosowania twierdzenia Pitagorasa

umie obliczyć długość przeciwprostokątnej na podstawie twierdzenia Pitagorasa

umie wskazać trójkąt prostokątny w innej figurze

umie stosować twierdzenie Pitagorasa w prostych zadaniach o trójkątach, prostokątach, trapezach, rombach

zna wzór na obliczanie długości przekątnej kwadratu

zna wzór na obliczanie wysokości trójkąta równobocznego

umie obliczyć długość przekątnej kwadratu, znając długość jego boku

umie wskazać trójkąt prostokątny o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600

umie odczytać odległość między dwoma punktami o równych odciętych lub rzędnych

zna podstawowe własności figur geometrycznych

 

DZIAŁ 4. ZASTOSOWANIA MATEMATYKI

zna pojęcie procentu

rozumie potrzebę stosowania procentów w życiu codziennym

umie zamienić procent na ułamek i odwrotnie

umie obliczyć procent danej liczby

umie odczytać dane z diagramu procentowego

zna pojęcia oprocentowania i odsetek

rozumie pojęcie oprocentowania

umie obliczyć stan konta po roku czasu, znając oprocentowanie

zna i rozumie pojęcie podatku

zna pojęcia: cena netto, cena brutto

rozumie pojęcie podatku VAT

umie obliczyć wartość podatku VAT oraz cenę brutto dla danej stawki VAT

umie obliczyć podatek od wynagrodzenia

zna pojęcie diagramu

rozumie pojęcie diagramu

umie odczytać informacje przedstawione na diagramie

umie interpretować informacje odczytane z diagramu

umie wykorzystać informacje w praktyce

zna pojęcie podziału proporcjonalnego

zna pojęcie zdarzenia losowego

zna wzór na obliczanie prawdopodobieństwa

umie określić zdarzenia losowe w doświadczeniu

rozumie wykres jako sposób prezentacji informacji

umie odczytać informacje z wykresu

 

DZIAŁ 5. GRANIASTOSŁUPY I OSTROSŁUPY

zna pojęcia prostopadłościanu i sześcianu oraz ich budowę

zna pojęcia graniastosłupa prostego i prawidłowego oraz ich budowę

zna wzory na obliczanie pola powierzchni i objętości graniastosłupa

zna jednostki pola i objętości

rozumie sposób tworzenia nazw graniastosłupów

umie obliczyć pole powierzchni i objętość graniastosłupa

umie wskazać na modelu przekątną ściany bocznej, przekątną podstawy oraz przekątną graniastosłupa

zna pojęcie ostrosłupa

zna pojęcie ostrosłupa prawidłowego

zna pojęcia czworościanu i czworościanu foremnego

zna budowę ostrosłupa

rozumie sposób tworzenia nazw ostrosłupów

zna pojęcie wysokości ostrosłupa

umie określić liczbę wierzchołków, krawędzi i ścian ostrosłupa

umie rysować ostrosłup w rzucie równoległym

zna pojęcie siatki ostrosłupa

zna pojęcie pola powierzchni ostrosłupa

zna wzór na obliczanie pola powierzchni ostrosłupa

rozumie pojęcie pola figury

rozumie zasadę kreślenia siatki

umie kreślić siatkę ostrosłupa prawidłowego

umie rozpoznać siatkę ostrosłupa

umie obliczyć pole ostrosłupa prawidłowego

zna wzór na obliczanie objętości ostrosłupa

rozumie pojęcie objętości figury

umie obliczyć objętość ostrosłupa

zna pojęcie wysokości ściany bocznej

umie wskazać trójkąt prostokątny, w którym występuje dany lub szukany odcinek

 

DZIAŁ 6 SYMETRIE

zna pojęcie punktów symetrycznych względem prostej

umie rozpoznawać figury symetryczne względem prostej

umie wykreślić punkt symetryczny do danego

umie rysować figury w symetrii osiowej, gdy figura i oś:
-nie mają punktów wspólnych

zna pojęcie osi symetrii figury

umie podać przykłady figur, które mają oś symetrii

zna pojęcie symetralnej odcinka

umie konstruować symetralną odcinka

umie konstrukcyjnie znajdować środek odcinka

zna pojęcie dwusiecznej kąta i jej własności

rozumie pojęcie dwusiecznej kąta i jej własności

umie konstruować dwusieczną kąta

zna pojęcie punktów symetrycznych względem punktu

umie rozpoznawać figury symetryczne względem punktu

umie wykreślić punkt symetryczny do danego

umie rysować figury w symetrii środkowej, gdy środek symetrii:
- nie należy do figury

 

DZIAŁ 7 KOŁA I OKRĘGI                                       

zna pojęcie okręgów rozłącznych, przecinających się i stycznych

zna wzór na obliczanie długości okręgu

zna liczbę p

umie obliczyć długość okręgu, znając jego promień lub średnicę

zna wzór na obliczanie pola koła

umie obliczyć pole koła, znając jego promień lub średnicę

umie obliczyć pole pierścienia kołowego, znając promienie lub średnice kół ograniczających pierścień

 

DZIAŁ 8 RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA

zna wzór na obliczanie prawdopodobieństwa

 

Wymagania na ocenę dostateczną (3)

obejmują wiadomości stosunkowo łatwe do opanowania, przydatne w życiu codziennym, bez których nie jest możliwe kontynuowanie dalszej nauki Wymagania obejmują (oprócz spełnienia wymagań na ocenę dopuszczającą):

DZIAŁ

CELE PODSTAWOWE

CELE PONADPODSTAWOWE

DZIAŁ 1. LICZBY I DZIAŁANIA

zna zasady zapisu liczb w systemie rzymskim

umie zapisać i odczytać liczby naturalne dodatnie w systemie rzymskim (w zakresie do 3000)

rozkłada liczby na czynniki pierwsze

znajduje NWD i NWW dwóch liczb naturalnych

oblicza dzielną (lub dzielnik), mając dane iloraz, dzielnik (lub dzielną) oraz resztę z dzielenia

umie podać liczbę przeciwną do danej  oraz odwrotność danej liczby

umie podać rozwinięcie dziesiętne ułamka zwykłego

umie odczytać współrzędną punktu na osi liczbowej oraz zaznaczyć liczbę na osi liczbowej

rozumie potrzebę stosowania notacji wykładniczej w praktyce

umie zapisać liczbę w notacji wykładniczej

umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki

umie porównywać  oraz porządkować  liczby przedstawione w różny sposób

zna zasadę zamiany jednostek

umie zamieniać jednostki

umie wykonać działania łączne na liczbach

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z działaniami na liczbach

umie zaokrąglić liczby do podanego rzędu

umie zapisać w postaci jednej potęgi iloczyny i ilorazy potęg o takich samych podstawach

umie zapisać w postaci jednej potęgi iloczyny i ilorazy potęg o takich samych wykładnikach

umie zapisać w postaci jednej potęgi potęgę potęgi o wykładniku naturalnym

stosuje w obliczeniach notację wykładniczą

umie wyłączyć czynnik przed znak pierwiastka

umie włączyć czynnik pod znak pierwiastka

umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki

umie obliczyć wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki i potęgi

 

DZIAŁ 2. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE I RÓWNANIA

umie redukować wyrazy podobne w sumie algebraicznej

umie dodawać i odejmować sumy algebraiczne

umie mnożyć jednomiany, sumę algebraiczną przez jednomian oraz sumy algebraiczne

umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia bez jego przekształcania i po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń

umie przekształcać wyrażenia algebraiczne

umie opisywać zadania tekstowe za pomocą wyrażeń algebraicznych

zna pojęcia równań: równoważnych, tożsamościowych, sprzecznych

umie rozwiązać równanie

umie rozpoznać równanie sprzeczne lub tożsamościowe

umie przekształcić wzór

umie opisać za pomocą równania zadanie osadzone w kontekście praktycznym

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z zastosowaniem równań

zna pojęcie proporcji i jej własności umie rozwiązywać równania zapisane w postaci proporcji

umie wyrazić treść zadania za pomocą proporcji

rozumie pojęcie proporcjonalności prostej

umie rozpoznawać wielkości wprost proporcjonalne

umie ułożyć odpowiednią proporcję

umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z wielkościami wprost proporcjonalnymi

 

DZIAŁ 3. FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE

zna warunek istnienia trójkąta

zna cechy przystawania trójkątów

rozumie zasadę klasyfikacji trójkątów i czworokątów

umie sprawdzić, czy z odcinków o danych długościach można zbudować trójkąt

umie rozpoznać trójkąty przystające

umie obliczyć pole i obwód czworokąta

umie obliczyć pole wielokąta

umie wyznaczyć kąty trójkąta i czworokąta na podstawie danych z rysunku

umie obliczyć wysokość (bok) równoległoboku lub trójkąta, mając dane jego pole oraz bok (wysokość)

umie obliczyć długości przyprostokątnych na podstawie twierdzenia Pitagorasa

umie stosować twierdzenie Pitagorasa w prostych zadaniach o trójkątach, prostokątach, trapezach, rombach

zna wzór na obliczanie pola trójkąta równobocznego

umie wyprowadzić wzór na obliczanie długości przekątnej kwadratu

umie obliczyć długość przekątnej kwadratu, znając długość jego boku

umie obliczyć wysokość lub pole trójkąta równobocznego, znając długość jego boku

umie obliczyć długość boku lub pole kwadratu, znając długość jego przekątnej

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z przekątną kwadratu lub wysokością trójkąta równobocznego

zna zależności między bokami i kątami trójkąta o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600

umie wskazać trójkąt prostokątny o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600

umie rozwiązać trójkąt prostokątny o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600

umie wyznaczyć odległość między dwoma punktami, których współrzędne wyrażone są liczbami całkowitymi

umie wyznaczyć środek odcinka

umie wykonać rysunek ilustrujący zadanie

umie wprowadzić na rysunku dodatkowe oznaczenia

umie dostrzegać zależności pomiędzy dowodzonymi zagadnieniami a poznaną teorią

umie podać argumenty uzasadniające tezę

umie przedstawić zarys, szkic dowodu

umie przeprowadzić prosty dowód

 

 

DZIAŁ 4. ZASTOSOWANIA MATEMATYKI

umie zamienić procent na ułamek i odwrotnie

umie obliczyć procent danej liczby

umie odczytać dane z diagramu procentowego

umie obliczyć liczbę na podstawie danego jej procentu

umie obliczyć, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba

umie rozwiązać zadania związane z procentami

zna pojęcie punktu procentowego

zna pojęcie inflacji

umie obliczyć liczbę większą lub mniejszą o dany procent

umie obliczyć, o ile procent wzrosła lub zmniejszyła się liczba

umie obliczyć liczbę na podstawie jej procentowego wzrostu (obniżki)

umie obliczyć stan konta po dwóch latach

umie obliczyć oprocentowanie, znając otrzymaną po roku kwotę i odsetki

umie porównać lokaty bankowe

umie rozwiązać zadania związane z procentami w kontekście praktycznym

umie wykonać obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych, operuje procentami

rozumie pojęcie podatku VAT

umie obliczyć wartość podatku VAT oraz cenę brutto dla danej stawki VAT

umie obliczyć podatek od wynagrodzenia

umie obliczyć cenę netto, znając cenę brutto oraz VAT

umie analizować informacje odczytane z diagramu

umie przetwarzać informacje odczytane z diagramu

umie interpretować informacje odczytane z diagramu

umie wykorzystać informacje w praktyce

umie podzielić daną wielkość na dwie części w zadanym stosunku

umie ułożyć proporcję odpowiednią do warunków zadania

umie rozwiązać proste zadania związane z podziałem proporcjonalnym

umie określić zdarzenia losowe w doświadczeniu

umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia

umie interpretować informacje odczytane z wykresu

umie odczytać i porównać informacje z kilku wykresów narysowanych w jednym układzie współrzędnych

umie interpretować informacje z kilku wykresów narysowanych w jednym układzie współrzędnych

 

DZIAŁ 5. GRANIASTOSŁUPY I OSTROSŁUPY

zna pojęcie graniastosłupa pochyłego

umie obliczyć pole powierzchni i objętość narysowanych graniastosłupów

umie obliczyć pole powierzchni i objętość graniastosłupa na podstawie narysowanej jego siatki

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z objętością i polem powierzchni graniastosłupa

zna nazwy odcinków w graniastosłupie

umie wskazać na modelu przekątną ściany bocznej, przekątną podstawy oraz przekątną graniastosłupa

umie rysować w rzucie równoległym graniastosłupa prostego przekątne jego ścian oraz przekątne bryły

umie obliczyć długość odcinka w graniastosłupie, korzystając z twierdzenia Pitagorasa

umie określić liczbę wierzchołków, krawędzi i ścian ostrosłupa

umie rysować ostrosłup w rzucie równoległym

umie obliczyć sumę długości krawędzi ostrosłupa

rozumie sposób obliczania pola powierzchni jako pola siatki

umie kreślić siatkę ostrosłupa prawidłowego

umie rozpoznać siatkę ostrosłupa

umie obliczyć pole ostrosłupa prawidłowego

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z polem powierzchni ostrosłupa

umie obliczyć objętość ostrosłupa

umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością ostrosłupa

umie wskazać trójkąt prostokątny, w którym występuje dany lub szukany odcinek

umie stosować twierdzenie Pitagorasa do wyznaczania długości odcinków

umie obliczyć szukany odcinek, stosując twierdzenie Pitagorasa

 

DZIAŁ 6 SYMETRIE

umie określić własności punktów symetrycznych

umie rysować figury w symetrii osiowej, gdy figura i oś:
-mają punkty wspólne

rozumie pojęcie figury osiowosymetrycznej

umie narysować oś symetrii figury

umie uzupełnić figurę do figury osiowosymetrycznej, mając dane: oś symetrii oraz część figury

rozumie pojęcie symetralnej odcinka i jej własności

zna pojęcie dwusiecznej kąta i jej własności

rozumie pojęcie dwusiecznej kąta i jej własności

umie rysować figury w symetrii środkowej, gdy środek symetrii:
- należy do figury

umie wykreślić środek symetrii, względem którego punkty są symetryczne

umie podać własności punktów symetrycznych

zna pojęcie środka symetrii figury

umie podać przykłady figur, które mają środek symetrii

umie rysować figury posiadające środek symetrii

umie wskazać środek symetrii figury

umie wyznaczyć środek symetrii odcinka

 

DZIAŁ 7 KOŁA I OKRĘGI                                       

umie rozpoznać wzajemne położenie prostej i okręgu

zna pojęcie stycznej do okręgu

umie rozpoznać styczną do okręgu

wie, że styczna do okręgu jest prostopadła do promienia poprowadzonego do punktu styczności

umie konstruować styczną do okręgu, przechodzącą przez dany punkt na okręgu

umie rozwiązać zadania konstrukcyjne i rachunkowe związane ze styczną do okręgu

umie określić wzajemne położenie dwóch okręgów, znając ich promienie i odległość między ich środkami

umie obliczyć odległość między środkami okręgów, znając ich promienie i położenie

umie rozwiązać zadania związane z okręgami w układzie współrzędnych

umie obliczyć długość okręgu, znając jego promień lub średnicę

umie wyznaczyć promień lub średnicę okręgu, znając jego długość

umie obliczyć obwód figury składającej się wielokrotności ćwiartek okręgu

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z porównywaniem obwodów figur

umie obliczyć pole koła, znając jego promień lub średnicę

umie obliczyć pole pierścienia kołowego, znając promienie lub średnice kół ograniczających pierścień

umie wyznaczyć promień lub średnicę koła, znając jego pole

umie rozwiązać zadania tekstowe związane porównywaniem pól figur

 

DZIAŁ 8 RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA

wie, że wyniki doświadczeń losowych można przedstawić w różny sposób

umie opisać wyniki doświadczeń losowych lub przedstawić je za pomocą tabeli

umie obliczyć liczbę możliwych wyników, wykorzystując sporządzony przez siebie opis lub tabelę

umie obliczyć liczbę możliwych wyników przy dokonywaniu dwóch wyborów, stosując regułę mnożenia

zna sposoby obliczania liczby zdarzeń losowych

umie wykorzystać tabelę do obliczenia prawdopodobieństwa zdarzenia

umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia składającego się z dwóch wyborów

 

Wymagania na ocenę dobrą (4)

obejmują wiadomości i umiejętności o średnim stopniu trudności, które są przydatne na kolejnych poziomach kształcenia. Uczeń (oprócz spełnienia wymagań na ocenę dopuszczająca i dostateczną):

TEMAT ZAJĘĆ

CELE PODSTAWOWE

CELE PONADPODSTAWOWE

DZIAŁ 1. LICZBY I DZIAŁANIA

umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki

umie oszacować wynik działania

stosuje w obliczeniach notację wykładniczą

umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki

umie obliczyć wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki i potęgi

umie zapisać i odczytać w systemie rzymskim liczby większe od 4000

znajduje resztę z dzielenia sumy, różnicy, iloczynu liczb

znajduje NWD i NWW liczb naturalnych przedstawionych

w postaci iloczynu potęg liczb pierwszych

umie rozwiązać nietypowe zadania tekstowe związane

z dzieleniem z resztą

umie odczytać współrzędne punktów na osi liczbowej

i zaznaczyć liczbę na osi liczbowej

umie porównywać i porządkować liczby przedstawione w różny sposób

umie zapisać liczbę w notacji wykładniczej

umie wykonać działania łączne na liczbach

umie porównać liczby przedstawione na różne sposoby

umie rozwiązać zadania tekstowe dotyczące różnych sposobów zapisywania liczb

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z działaniami na liczbach

umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki

umie wyłączyć czynnik przed znak pierwiastka

umie włączyć czynnik pod znak pierwiastka

umie usunąć niewymierność z mianownika, korzystając

z własności pierwiastków

DZIAŁ 2. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE I RÓWNANIA

umie opisać za pomocą równania zadanie osadzone w kontekście praktycznym

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z zastosowaniem równań

umie wyrazić treść zadania za pomocą proporcji

umie ułożyć odpowiednią proporcję

umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z wielkościami wprost proporcjonalnymi

umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń

umie przekształcać wyrażenia algebraiczne

umie opisywać zadania tekstowe za pomocą wyrażeń algebraicznych

umie stosować przekształcenia wyrażeń algebraicznych

w zadaniach tekstowych

umie rozwiązać równanie

umie przekształcić wzór

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z zastosowaniem równań

umie rozwiązać równanie, korzystając z proporcji

umie wyrazić treść zadania za pomocą proporcji

umie rozwiązać zadania tekstowe za pomocą proporcji

DZIAŁ 3. FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE

umie rozwiązać zadania tekstowe, w którym stosuje twierdzenie Pitagorasa

umie obliczyć wysokość lub pole trójkąta równobocznego, znając długość jego boku

umie wyznaczyć środek odcinka

umie podać argumenty uzasadniające tezę

umie przedstawić zarys, szkic dowodu

umie przeprowadzić prosty dowód

umie wyznaczyć kąty trójkąta na podstawie danych z rysunku

umie obliczyć długość odcinka w układzie współrzędnych

umie uzasadnić przystawanie trójkątów

umie obliczyć pole czworokąta

umie obliczyć pole wielokąta

umie wyznaczyć kąty czworokąta na podstawie danych z rysunku

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z wielokątami

rozumie konstrukcję odcinka o długości wyrażonej liczbą niewymierną

umie konstruować odcinek o długości wyrażonej liczbą niewymierną

umie konstruować kwadraty o polu równym sumie lub różnicy pól danych kwadratów

umie stosować twierdzenie Pitagorasa w zadaniach o trójkątach, prostokątach, trapezach, rombach

umie stosować twierdzenie Pitagorasa w zadaniach tekstowych

umie wyprowadzić wzór na obliczanie wysokości trójkąta równobocznego

umie obliczyć długość boku lub pole kwadratu, znając długość jego przekątnej

umie obliczyć długość boku lub pole trójkąta równobocznego, znając jego wysokość

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z przekątną kwadratu lub wysokością trójkąta równobocznego

umie rozwiązać trójkąt prostokątny o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600

umie rozwiązać zadania tekstowe wykorzystujące zależności między bokami i kątami trójkąta o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600

umie obliczyć długości boków wielokąta leżącego w układzie współrzędnych

umie sprawdzić, czy punkty leżą na okręgu lub w kole umieszczonym w układzie współrzędnych

umie rozwiązać zadania tekstowe wykorzystujące obliczanie długości odcinków w układzie współrzędnych

umie zapisać dowód, używając matematycznych symboli

umie przeprowadzić dowód

DZIAŁ 4. ZASTOSOWANIA MATEMATYKI

umie obliczyć, o ile procent wzrosła lub zmniejszyła się liczba

umie obliczyć liczbę na podstawie jej procentowego wzrostu (obniżki)

umie rozwiązać zadania związane z procentami w kontekście praktycznym

umie wykonać obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych, operuje procentami

umie ułożyć proporcję odpowiednią do warunków zadania

umie rozwiązać proste zadania związane z podziałem proporcjonalnym

umie odczytać i porównać informacje z kilku wykresów narysowanych w jednym układzie współrzędnych

umie interpretować informacje z kilku wykresów narysowanych w jednym układzie współrzędnych

umie obliczyć liczbę na podstawie danego jej procentu

umie obliczyć, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba

umie rozwiązać zadania związane ze stężeniami procentowymi

zna pojęcie promila

umie obliczyć promil danej liczby

umie rozwiązać zadania związane z procentami

umie obliczyć liczbę na podstawie jej procentowego wzrostu (obniżki)

umie obliczyć stan konta po kilku latach

umie porównać lokaty bankowe

umie wykonać obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych, operuje procentami

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z oprocentowaniem

umie wykonać obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych, operuje procentami

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z obliczaniem różnych podatków

umie porównać informacje odczytane z różnych diagramów

umie analizować informacje odczytane z różnych diagramów

umie przetwarzać informacje odczytane z różnych diagramów

umie interpretować informacje odczytane z różnych diagramów

umie wykorzystać informacje w praktyce

umie podzielić daną wielkość na kilka części w zadanym stosunku

umie rozwiązać zadania związane z podziałem proporcjonalnym w kontekście praktycznym

umie obliczyć wielkość, znając jej część oraz stosunek, w jakim ją podzielono

zna pojęcie prawdopodobieństwa zdarzenia losowego

umie określić zdarzenia losowe w doświadczeniu

umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia

umie interpretować informacje odczytane z wykresu

umie interpretować informacje z kilku wykresów narysowanych

w jednym lub kilku układach współrzędnych

DZIAŁ 5. GRANIASTOSŁUPY I OSTROSŁUPY

umie obliczyć pole powierzchni i objętość narysowanych graniastosłupów

umie obliczyć pole powierzchni i objętość graniastosłupa na podstawie narysowanej jego siatki

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z objętością i polem powierzchni graniastosłupa

umie rysować w rzucie równoległym graniastosłupa prostego przekątne jego ścian oraz przekątne bryły

umie obliczyć długość odcinka w graniastosłupie, korzystając z twierdzenia Pitagorasa

umie obliczyć szukany odcinek, stosując twierdzenie Pitagorasa

umie obliczyć pole powierzchni i objętość graniastosłupa

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z objętością i polem powierzchni graniastosłupa

umie obliczyć długość odcinka w graniastosłupie, korzystając

z twierdzenia Pitagorasa

umie obliczyć długość odcinka w graniastosłupie, korzystając

z własności trójkątów prostokątnych o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600

umie obliczyć sumę długości krawędzi ostrosłupa

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z sumą długości krawędzi

umie kreślić siatki ostrosłupów

umie rozpoznać siatkę ostrosłupa

umie obliczyć pole powierzchni ostrosłupa

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z polem powierzchni ostrosłupa

umie obliczyć objętość ostrosłupa

umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością ostrosłupa

umie stosować twierdzenie Pitagorasa do wyznaczania długości odcinków

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z długością odcinków, polem powierzchni i objętością ostrosłupa oraz graniastosłupa

DZIAŁ 6 SYMETRIE

 

umie wykreślić oś symetrii, względem której figury są symetryczne

stosuje własności punktów symetrycznych w zadaniach

umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z symetrią względem prostej

umie wskazać wszystkie osie symetrii figury

umie rysować figury posiadające więcej niż jedną oś symetrii

umie uzupełnić figurę, tak by była osiowosymetryczna

umie dzielić odcinek na 2n równych części

umie dzielić kąt na 2n równych części

umie konstruować kąty o miarach 150, 300, 600, 900,450 oraz 22,50

umie wykreślić środek symetrii, względem którego figury są symetryczne

stosuje własności punktów symetrycznych w zadaniach

umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z symetrią względem punktu

umie rysować figury posiadające więcej niż jeden środek symetrii

umie podawać przykłady figur będących jednocześnie osiowo-

i środkowosymetrycznymi lub mających jedną z tych cech

stosuje własności figur środkowosymetrycznych w zadaniach

DZIAŁ 7 KOŁA I OKRĘGI                                   

umie rozwiązać zadania konstrukcyjne i rachunkowe związane ze styczną do okręgu

zna twierdzenie o równości długości odcinków na ramionach kąta wyznaczonych przez wierzchołek kąta i punkty styczności

umie konstruować okrąg styczny do prostej w danym punkcie

umie rozwiązać zadania konstrukcyjne i rachunkowe związane ze styczną do okręgu

umie określić wzajemne położenie dwóch okręgów, znając ich promienie i odległość między ich środkami

umie obliczyć odległość między środkami okręgów, znając ich promienie i położenie

umie rozwiązać zadania związane z okręgami w układzie współrzędnych

umie rozwiązać zadania tekstowe związane ze wzajemnym położeniem dwóch okręgów

rozumie sposób wyznaczenia liczby p

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z długością okręgu

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z porównywaniem obwodów figur

umie wyznaczyć promień lub średnicę koła, znając jego pole

umie obliczyć pole koła, znając jego obwód i odwrotnie

umie obliczyć pole nietypowej figury, wykorzystując wzór na pole koła

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z porównywaniem pól figur

DZIAŁ 8 RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA

umie obliczyć liczbę możliwych wyników przy dokonywaniu dwóch wyborów, stosując regułę mnożenia

umie obliczyć liczbę możliwych wyników przy dokonywaniu trzech i więcej wyborów, stosując regułę mnożenia

umie obliczyć liczbę możliwych wyników, stosując regułę mnożenia oraz regułę dodawania

umie obliczyć liczbę możliwych wyników, stosując własne metody

umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia składającego się

z dwóch wyborów

Wymagania na ocenę bardzo dobrą (5)

obejmują wiadomości i umiejętności złożone, o wyższym stopniu trudności, wykorzystywane do rozwiązywania zadań problemowych. Uczeń (oprócz spełnienia wymagań na ocenę dopuszczająca, dostateczną, dobrą):

DZIAŁ

CELE PODSTAWOWE

CELE PONADPODSTAWOWE

DZIAŁ 1. LICZBY I DZIAŁANIA

 

umie zapisać i odczytać w systemie rzymskim liczby większe od 4000

znajduje resztę z dzielenia sumy, różnicy, iloczynu liczb

znajduje NWD i NWW liczb naturalnych przedstawionych

w postaci iloczynu potęg liczb pierwszych

umie porównywać i porządkować liczby przedstawione w różny sposób

umie wykonać działania łączne na liczbach

umie porównać liczby przedstawione na różne sposoby

umie rozwiązać zadania tekstowe dotyczące różnych sposobów zapisywania liczb

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z działaniami na liczbach

umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki

umie włączyć czynnik pod znak pierwiastka

DZIAŁ 2. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE I RÓWNANIA

 

umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń

umie przekształcać wyrażenia algebraiczne

umie opisywać zadania tekstowe za pomocą wyrażeń algebraicznych

umie rozwiązać równanie

umie przekształcić wzór

umie rozwiązać równanie, korzystając z proporcji

umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z wielkościami wprost proporcjonalnymi

DZIAŁ 3. FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE

 

umie wyznaczyć kąty trójkąta na podstawie danych z rysunku

umie uzasadnić przystawanie trójkątów

umie sprawdzić współliniowość trzech punktów

umie wyznaczyć kąty czworokąta na podstawie danych z rysunku

umie konstruować odcinek o długości wyrażonej liczbą niewymierną

umie konstruować kwadraty o polu równym sumie lub różnicy pól danych kwadratów

umie stosować twierdzenie Pitagorasa w zadaniach o trójkątach, prostokątach, trapezach, rombach

umie stosować twierdzenie Pitagorasa w zadaniach tekstowych

umie obliczyć długość boku lub pole trójkąta równobocznego, znając jego wysokość

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z przekątną kwadratu lub wysokością trójkąta równobocznego

umie rozwiązać trójkąt prostokątny o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600

umie sprawdzić, czy punkty leżą na okręgu lub w kole umieszczonym w układzie współrzędnych

umie rozwiązać zadania tekstowe wykorzystujące obliczanie długości odcinków w układzie współrzędnych

umie zapisać dowód, używając matematycznych symboli

umie przeprowadzić dowód

DZIAŁ 4. ZASTOSOWANIA MATEMATYKI

 

umie rozwiązać zadania związane ze stężeniami procentowymi

umie obliczyć liczbę na podstawie jej procentowego wzrostu (obniżki)

umie obliczyć stan konta po kilku latach

umie porównać lokaty bankowe

umie wykonać obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych, operuje procentami

umie wykonać obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych, operuje procentami

umie podzielić daną wielkość na kilka części w zadanym stosunku

umie rozwiązać zadania związane z podziałem proporcjonalnym w kontekście praktycznym

umie obliczyć wielkość, znając jej część oraz stosunek, w jakim ją podzielono

umie interpretować informacje z kilku wykresów narysowanych

w jednym lub kilku układach współrzędnych

DZIAŁ 5. GRANIASTOSŁUPY I OSTROSŁUPY

 

umie obliczyć pole powierzchni i objętość graniastosłupa

umie obliczyć długość odcinka w graniastosłupie, korzystając

z twierdzenia Pitagorasa

umie obliczyć długość odcinka w graniastosłupie, korzystając

z własności trójkątów prostokątnych o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z sumą długości krawędzi

umie rozpoznać siatkę ostrosłupa

umie obliczyć pole powierzchni ostrosłupa

umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością ostrosłupa

i graniastosłupa

DZIAŁ 6 SYMETRIE

 

umie uzupełnić figurę, tak by była osiowosymetryczna

wykorzystuje własności symetralnej odcinka w zadaniach

wykorzystuje własności dwusiecznej kąta w zadaniach

umie konstruować kąty o miarach 150, 300, 600, 900,450 oraz 22,50

DZIAŁ 7 KOŁA I OKRĘGI                                   

 

umie obliczyć odległość między środkami okręgów, znając ich promienie i położenie

umie rozwiązać zadania związane z okręgami w układzie współrzędnych

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z długością okręgu

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z porównywaniem obwodów figur

umie obliczyć pole koła, znając jego obwód i odwrotnie

umie obliczyć pole nietypowej figury, wykorzystując wzór na pole koła

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z porównywaniem pól figur

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z obwodami i polami figur

DZIAŁ 8 RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA

 

umie obliczyć liczbę możliwych wyników przy dokonywaniu trzech i więcej wyborów, stosując regułę mnożenia

umie obliczyć liczbę możliwych wyników, stosując regułę mnożenia oraz regułę dodawania

Wymagania na ocenę celującą (6)

stosowanie znanych wiadomości i umiejętności w sytuacjach trudnych, nietypowych, złożonych. Uczeń (oprócz spełnienia wymagań na ocenę dopuszczającą, dostateczną, dobrą, bardzo dobrą):

DZIAŁ

CELE PODSTAWOWE

CELE PONADPODSTAWOWE

DZIAŁ 1. LICZBY I DZIAŁANIA

 

umie rozwiązać nietypowe zadania tekstowe związane

z dzieleniem z resztą

DZIAŁ 2. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE I RÓWNANIA

 

umie stosować przekształcenia wyrażeń algebraicznych

w zadaniach tekstowych

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z zastosowaniem równań

umie wyrazić treść zadania za pomocą proporcji

umie rozwiązać zadania tekstowe za pomocą proporcji

umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z wielkościami wprost proporcjonalnymi

DZIAŁ 3. FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE

 

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z wielokątami

umie uzasadnić twierdzenie Pitagorasa

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z przekątną kwadratu lub wysokością trójkąta równobocznego

umie rozwiązać zadania tekstowe wykorzystujące zależności między bokami i kątami trójkąta o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600

DZIAŁ 4. ZASTOSOWANIA MATEMATYKI

 

umie rozwiązać zadania związane z procentami

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z oprocentowaniem

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z obliczaniem różnych podatków

umie analizować informacje odczytane z różnych diagramów

umie przetwarzać informacje odczytane z różnych diagramów

umie interpretować informacje odczytane z różnych diagramów

umie wykorzystać informacje w praktyce

umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia

umie interpretować informacje odczytane z wykresu

DZIAŁ 5. GRANIASTOSŁUPY I OSTROSŁUPY

 

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z objętością i polem powierzchni graniastosłupa

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z polem powierzchni ostrosłupa

umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością ostrosłupa

umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością ostrosłupa

i graniastosłupa

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z długością odcinków, polem powierzchni i objętością ostrosłupa oraz graniastosłupa

DZIAŁ 6 SYMETRIE

 

stosuje własności punktów symetrycznych w zadaniach

umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z symetrią względem prostej

umie rysować figury posiadające więcej niż jedną oś symetrii

wykorzystuje własności symetralnej odcinka w zadaniach

wykorzystuje własności dwusiecznej kąta w zadaniach

stosuje własności punktów symetrycznych w zadaniach

umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z symetrią względem punktu

stosuje własności figur środkowosymetrycznych w zadaniach

DZIAŁ 7 KOŁA I OKRĘGI                                   

 

umie rozwiązać zadania konstrukcyjne i rachunkowe związane ze styczną do okręgu

umie rozwiązać zadania tekstowe związane ze wzajemnym położeniem dwóch okręgów

umie rozwiązać zadania tekstowe związane z obwodami i polami figur

DZIAŁ 8 RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA

 

umie obliczyć liczbę możliwych wyników, stosując własne metody

umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia składającego się

z dwóch wyborów