Wymagania edukacyjne wychowanie fizyczne dla ii etapu kształcenia wg programu „Rozwijam się”

Podstawą oceny jest wysiłek włożony przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.

Ocenie podlegają:

  • sumienność i staranność w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających z przedmiotu; - zaangażowanie w przebieg lekcji i przygotowanie do zajęć;
  • stosunek do partnera i przeciwnika;
  • stosunek do własnego ciała;
  • aktywność fizyczna;
  • postęp w opanowaniu umiejętności i wiadomości przewidzianych dla poszczególnych klas zgodnie z indywidualnymi możliwościami i predyspozycjami;
  • osiągnięte wyniki w sportach wymiernych;
  • dokładność wykonywania zadań i poziom zdobytej wiedzy.

Uczeń:

Propozycje kryteriów

Sposoby sprawdzania osiągnięć ucznia

• wykonuje wybrany zestaw prób do oceny sprawności fizycznej

• zrobił  - nie zrobił

• wykonał wszystkie próby z wybranego testu – 5

• nie wykonał – 0

Dwa razy w ciągu roku szkolnego

• ocenia poziom własnej sprawności fizycznej

• zrobił  - nie

zrobił

• prowadzi dokumentację własnego poziomu aktywności fizycznej:

- systematycznie prowadzi dokumentację – 6

- okazjonalnie prowadzi dokumentację  – 5 - 4

• nie prowadzi dokumentacji – 0

Dwa razy w ciągu roku szkolnego

• oblicza wskaźnik rozwoju i określa własny wiek morfologiczny

• oblicza własne BMI

• zrobił  - nie

zrobił

• oblicza wskaźnik rozwoju, wiek morfologiczny i BMI – 5,

• nie oblicza – 0

Dwa razy w ciągu roku szkolnego

•  opracowuje i demonstruje zestaw ćwiczeń kształtujących wybrane zdolności motoryczne

• prawidłowość doboru ćwiczeń kształtujących daną zdolność motoryczną

• ocena w skali 5 – 3

prawidłowości doboru ćwiczeń

•  demonstruje zestaw ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę

ciał

• prawidłowość doboru ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę ciała

• ocena

prawidłowości doboru ćwiczeń

w skali 5 – 3

• uczestniczy w grach rekreacyjnych w roli zawodnika  i sędziego

• uczestniczy w indywidualnych formach rekreacji  i turystyki

• zrobił  - nie zrobił

• uczestniczy – 5

• nie uczestniczy – 0

KOSZYKÓWKA I PIŁKA RĘCZNA

• wykonuje:  podania,  kozłowanie, rzuty

• stosuje w grze zwody

• ustawia się prawidłowo na boisku w ataku  i w obronie

• prawidłowość zastosowania

• ocena prawidłowości zastosowania w skali 5 – 3

PIŁKA SIATKOWA

• stosuje w grze: odbicie piłki oburącz sposobem dolnym i górnym, zagrywkę, wystawienie, zbicie i odbiór piłki

• ustawia się prawidłowo na boisku w ataku  i w obronie

• prawidłowość zastosowania

• ocena prawidłowości zastosowania w skali 5 – 3

PIŁKA NOŻNA

•  prowadzi piłkę, wykonuje podania  i strzały do bramki

• stosuje w grze zwody

• ustawia się prawidłowo na boisku w ataku  i w obronie

• prawidłowość zastosowania

• ocena prawidłowości zastosowania w skali 5 – 3

• doskonali technikę przewrotów:

- łączy przewroty w przód strumieniowo

- łączy przewroty w przód z przewrotami w tył

• zrobił  - nie zrobił

• wykonał 3 przewroty w przód strumieniowo – 6

• wykonuje podpór łukiem z leżenia tyłem (tzw. „mostek”)

• wykonuje stanie na rękach z odbicia jednonóż:

- z asekuracją

- samodzielnie (samoasekuracja)

• wykonuje przerzut bokiem:

- z miejsca

- z marszu

- w prawo, w lewo

 

• wykonał łącznie dwa przewroty w przód – 5

• wykonał przewrót w przód z przewrotem w tył – 5

• wykonał tzw. „mostek” – 6

• wykonał stanie na rękach z odbicia jednonóż:

- z asekuracją – 5

- samodzielnie (samoasekuracja) – 6

• wykonał przerzut bokiem – 6

• nie wykonał wymienionych elementów – 0

• wykonuje wagę przodem i bokiem

• wykonuje zwis przerzutny na drabinkach z odbicia jednonóż

i z odbicia obunóż

• wykonuje odmyk i wymyk na drążku do wysokości ramion

• zrobił  - nie zrobił

• wykonał wagę przodem i bokiem – 5

• wykonał zwis przerzutny na drabinkach z odbicia jednonóż i z odbicia obunóż – 6

• wykonał odmyk i wymyk na drążku do wysokości ramion – 6

• nie wykonał w/w elementów – 0

• wykonuje na równoważni (wysokość 1 metr):

- wejścia, zeskoki

- przejścia dowolnym sposobem np. krok z unikiem, krok odstawno –

dostawny, krok polki

• wykonuje pozycje równoważne:

- arabeskę, wagę

- klęk jednonóż, klęk jednonóż podparty

- wspięcia i obroty

• zrobił  - nie

zrobił

• za każdy wykonany element – 5

• brak wykonania – 0

• wykonuje skoki przez przyrządy:

- skok zawrotny przez 4-5 części skrzyni

- skok kuczny przez 4-5 części skrzyni

- skok rozkroczny przez kozła

• zrobił  - nie zrobił

• prawidłowość wykonania

• wykonał skok

zawrotny przez 5 części skrzyni – 6

• wykonał skok kuczny przez 5

części skrzyni – 6

• wykonał skok rozkroczny przez kozła – 5

• nie wykonał – 0

• ocena prawidłowości w skali 5 – 3

• wykonuje podstawowe elementy ćwiczeń z wybranymi przyborami np.: z obręczą, z piłką, ze skakanką, ze wstążką, z maczugami

• wykonuje ćwiczenia dwójkowe i piramidy – trójkowe (dziewczęta), czwórkowe (chłopcy)

• zrobił  - niezrobił

• prawidłowość wykonania

• wykonał określoną ilość elementów – 5

• wykonał określoną ilość ćwiczeń dwójkowych lub piramid – 5

• nie wykonał – 0

• planuje  i wykonuje dowolny układ gimnastyczny

• prawidłowość wykonania elementów układu gimnastycznego

• zrobił  - nie zrobił

• ocena prawidłowości wykonania elementów w skali 5 – 3

• wykonuje układ gimnastyczny o wyższym stopniu trudności – 6

• wykonuje prosty układ gimnastyczny – 5

• nie wykonuje – 0

• wykonuje biegi na różnych dystansach indywidualnie i w sztafecie

• uczestniczy w marszobiegach i grach terenowych

• wybiera i pokonuje  trasę biegu terenowego z elementami  orientacji w terenie

• częstotliwość

• zrobił  - nie zrobił

• ocena częstotliwości udziału w skali 6 – 3

• uczestniczy – 5

• nie uczestniczy – 0

• wykonuje start niski z bloków startowych

• wykonuje skok wzwyż i skok w dal wybranymi technikami

• rzuca piłką palantową i piłką lekarską wybranymi sposobami

• prawidłowość wykonania

• zrobił  - nie zrobił

• ocena prawidłowości wykonania w skali 5 – 3

• wykonuje start niski, skok w dal oraz rzut piłką palantową i lekarską – 5

• wykonuje skok wzwyż – 5

• nie wykonuje – 0

•  opracowuje i wykonuje indywidualnie, w parze lub w zespole dowolny układ tańca z wykorzystaniem elementów nowoczesnych form aktywności fizycznej

• prawidłowośćwykonania

• zrobił  - nie zrobił

• ocena wykonania w skali 6 – 3

• brak wykonania – 0

•  opracowuje przykładowe regulaminy użytkowania miejsc przeznaczonych do uprawiania ćwiczeń fizycznych

• zrobił  - nie zrobił

• opracował przykładowy regulamin – 5

• nie opracował – 0

• planuje  i przeprowadza rozgrzewkę zgodnie z charakterem planowanego  wysiłku

• prawidłowość doboru ćwiczeń do planowanej aktywności

• ocena prawidłowości doboru ćwiczeń w skali 5 – 3

•  opracowuje rozkład dnia, uwzględniając proporcje między pracą a wypoczynkiem, wysiłkiem umysłowym a fizycznym, rozumiejąc rolę wypoczynku w efektywnym wykonywaniu  pracy zawodowej

• zrobił  - nie zrobił

• opracował prawidłowy rozkład dnia – 5

• nie opracował – 0

•  demonstruje ergonomiczne podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o różnej wielkości i o różnym ciężarze

• prawidłowość demonstracji

• ocean prawidłowości w skali 5 – 3

• planuje  i organizuje szkolne rozgrywki sportowe według systemu pucharowego i „każdy z każdym”  tworzy regulamin imprezy

• zrobił  - nie zrobił

• ocena zakresu działań w skali 6 – 3

• pełni rolę organizatora, sędziego i kibica w ramach szkolnych zawodów sportowych

• zrobił  - nie zrobił

• ocena zakresu działań w skali 6 – 3

• stosuje zasady „czystej gry”: szacunku  dla rywala, respektowania przepisów gry, podporządkowania się decyzjom sędziego, potrafi właściwie zachować się w sytuacji zwycięstwa i porażki, podziękować za wspólną grę

• zrobił  - nie zrobił

• stosuje zasady „czystej gry” – 5

• nie stosuje – 0

 

regulamin – 5

• nie opracował – 0