Nr lekcji

Temat lekcji

Cele główne, treści nauczania

Wymagania szczegółowe podstawy programowej

Podstawowe wymagania edukacyjne

Ponadpodstawowe wymagania edukacyjne

Środki dydaktyczne

1

Jeszcze trochę letnich wspomnień. Nauka piosenki Zbyt  krótkie wakacje

poznanie rytmu i melodii piosenki Zbyt krótkie wakacje

akompaniowanie gestodźwiękami

w czasie wykonania piosenki Zbyt krótkie wakacje

rytmizowanie tekstów w różnych rodzajach metrum

rozwijanie wyobraźni i twórczej inwencji uczniów w zabawie muzycznej

I.1.1

I.1.3

II.2.3

II.2.4

– śpiewa

w zespole piosenkę Zbyt  krótkie   wakacje z akompaniamentem

granym przez nauczyciela

lub odtwarzanym z płyty CD

wystukuje miary taktu piosenki

wykonuje w zespole gestodźwiękami akompaniament do piosenki, według wzoru podanego w podręczniku

wykazuje zainteresowanie treściami muzycznymi zawartymi w podręczniku i zeszycie ćwiczeń Muzyka klasa 5

poprawnie śpiewa piosenkę Zbyt krótkie wakacje, obserwując jej zapis nutowy

tworzy gestodźwiękami akompaniament do piosenki

określa tempo i dynamikę melodii piosenki, nazywa wartości rytmiczne nut

i pauz występujące w zapisie nutowym

– wykazuje inwencję twórczą w czasie wspólnych działań muzycznych, np. tworzy kalambury muzyczne tematycznie związane z wakacjami

zapis nutowy lub nagranie CD piosenki Zbyt krótkie wakacje

(sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), pianino, odtwarzacz płyt CD

2

Przewodnik po pięciolinii.

Utrwalenie wartości rytmicznych nut

i pauz oraz nazw solmizacyjnych

i literowych dźwięków gamy C-dur

powtórzenie znaków graficznych notacji muzycznej

przypomnienie wartości rytmicznych nut i pauz, oznaczeń tempa

i znaków dynamicznych

utrwalenie nazw solmizacyjnych

i literowych dźwięków gamy C-dur

uwrażliwienie na czystą intonację dźwięków gamy C-dur

I.1.1

II.2.1

II.2.2

II.2.4

wyjaśnia pojęcie pauza

w muzyce

nazywa wartości nut i pauz w zapisie muzycznym

odzwierciedla graficznie znaki nut i pauz]

porównuje czas trwania różnych wartości rytmicznych do czasu trwania całej nuty

wymienia podstawowe nazwy oznaczeń tempa i dynamiki

śpiewa solmizacją dźwięki gamy C-dur

samodzielnie uzupełnia rytmy brakującymi wartościami nut i pauz

poprawnie zapisuje znaki graficzne pauz na pięciolinii

określa łączny czas trwania kilku wartości rytmicznych

czysto intonuje dźwięki gamy C-dur

gra na instrumencie gamę C-dur

wyjaśnia terminy muzyczne zawarte w Przewodniku po pięciolinii i stosuje je w działaniach muzycznych

wykorzystuje różne programy narzędziowe do pisania nut i odtwarzania dźwięków

kartoniki ze znakami

graficznymi nut

i pauz, zapis nutowy lub nagranie CD piosenki Zbyt krótkie wakacje

(sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), odtwarzacz płyt CD, pianino, instrumenty melodyczne (flety, dzwonki), zeszyt ćwiczeń

3

Akademia młodego melomana. Muzyka na dobry początek

kształcenie umiejętności wypowiadania się

o muzyce

określanie nastroju, barwy, dynamiki

i agogiki słuchanych utworów

– wyrażanie ruchem, barwą i kształtem nastroju oraz emocji towarzyszących podczas słuchania muzyki

I.4.1

I.4.3

I.4.4

II.4.8

III. 1 III.3

wykazuje zainteresowanie słuchanymi utworami muzycznymi

określa nastrój, tempo

i charakter wysłuchanego utworu

podejmuje próby wykonania pracy plastycznej inspirowanej muzyką

włącza się

w zespole w wykonanie powierzonych zadań

wypowiada swoje zdanie na temat wartości słuchanych utworów muzycznych

wyraża ruchem przy muzyce swoje emocje i nastrój,

wymienia tytuły utworów poznanych na lekcji oraz nazwiska ich twórców

interpretuje wysłuchany utwór różnymi środkami pozamuzycznymi, np. barwą, ruchem

wyjaśnia przesłanie piosenki Świat to muzyka

samodzielnie podejmuje się wykonania zadań, np. wybiera utwory

z literatury muzycznej

i sporządza listę utworów wprowadzających słuchaczy w odpowiedni nastrój

nagrania CD wybranych utworów, np. Menuet z Kwintetu smyczkowego

E-dur nr 5, op. 15 (L. Boccherini),

Koncert obojowy

d-moll, cz. Andante e spiccato

(A. Marcello), Adagio (T. Albinoni), tekst wiersza

Panie   Wietrze (L.J. Kern), zapis nutowy i nagranie CD piosenki Świat to muzyka (sł. E. Buczyńska,

muz. J. Piątkowski), kredki, odtwarzacz płyt CD, zeszyt ćwiczeń

4 i 5

Melodie

z krzyżykiem

i bemolem. Znaki chromatyczne

w muzyce

– kształcenie wrażliwości słuchowej (uwrażliwienie na odległość półtonu

i całego tonu między dźwiękami)

poznanie odległości półtonu w muzyce

poznanie znaków chromatycznych

w muzyce przygodnych i przykluczowych

granie na instrumencie melodii ze znakami chromatycznymi

I.2.1

II.1.1

II.1.2

II.2.1

II.2.2

wsłuchuje się w brzmienie półtonów i całych tonów w gamie C-dur

wyjaśnia rolę znaków chromatycznych

w muzyce

wyszukuje w zapisie nutowym i nazywa znaki chromatyczne (krzyżyk, bemol, kasownik)

odzwierciedla graficznie znaki chromatyczne

z pomocą nauczyciela wykonuje zadania muzyczne w zeszycie ćwiczeń

określa półtony w gamie C-dur

prawidłowo nazywa nuty ze znakami chromatycznymi

gra poprawnie melodię ludową Furman

wyjaśnia znaczenie kropki przy nucie

samodzielnie i poprawnie wykonuje zadania muzyczne w zeszycie ćwiczeń

zapis nutowy melodii ludowych: Furman i Kujawiak,

Dla Elizy

(L. van Beethoven), Finger Jogging (melodia popularna), dzwonki lub flety, pianino, tablica interaktywna, zeszyt ćwiczeń

6

Jesień opowiedziana muzyką. Nauka piosenki Jesienny rock and roll

poznanie rytmu i melodii piosenki Jesienny rock and roll

układanie melodii do fragmentu wiersza

nauka gry utworu Jesień z cyklu Cztery pory roku (A. Vivaldi)

oddanie brzmieniem instrumentów swojego wyobrażenia jesiennego pejzażu

zastosowanie barw podstawowych

i pochodnych w ilustracji plastycznej

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.2.4

I.2.5

II.1.2 III.1

podejmuje w zespole próby śpiewania piosenki Jesienny rock and roll

określa treść piosenki i jej nastrój

wyszukuje w zapisie muzycznym piosenki znaki chromatyczne oraz wyjaśnia ich znaczenie

bierze udział w zabawie muzyczno-ruchowej

Jesienne wędrowanie

słucha utworów muzycznych inspirowanych jesienią, określa ich nastrój, tempo i dynamikę

poprawnie śpiewa piosenkę Jesienny rock and roll, podkreśla ruchem i barwą głosu jej wesoły, taneczny charakter

układa melodię do tekstu wiersza Gdzie jesteś

jesieni?

gra na instrumencie fragment utworu Jesień (A. Vivaldi), zwracając uwagę na znaki dynamiczne i oznaczenia tempa wskazane

w zapisie nutowym

wykonuje pracę plastyczną o tematyce jesiennej inspirowaną wysłuchaną muzyką

zapis nutowy lub nagranie z płyty CD piosenki Jesienny rock and roll

(sł. M. Sochacki, muz. J. Piątkowski), reprodukcje obrazów tematycznie związanych

z jesienią, tekst wiersza Gdzie

jesteś jesieni?

(H. Zdzitowiecka), nuty melodii Jesień z cyklu Cztery pory roku (A. Vivaldi), instrumenty perkusyjne

o nieokreślonej wysokości dźwięku, flety, dzwonki, odtwarzacz płyt CD, pianino,

*materiały potrzebne do wykonania pracy plastycznej

7

Solo i w duecie. Nauka piosenki O przyjaźni

nauka rytmu i melodii piosenki O przyjaźni, śpiewanie jej solo

i w duecie

granie solo lub w duecie wybranego utworu muzycznego

poznawanie dzieł

z kanonu muzycznej literatury

integrowanie uczniów w działaniach muzycznych

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.4.1

I.4.2

II.1.1

III. 1

włącza się w śpiewanie piosenki O przyjaźni

wie, kto to jest solista

wymienia głosy śpiewaków operowych

podejmuje próby gry

w duecie melodii Gawot

lub Alouette

wskazuje przedtakt w zapisie nutowym

określa zespół wykonawczy w utworze muzycznym

poprawnie śpiewa solo piosenkę O przyjaźni

wyjaśnia, co to jest przedtakt w muzyce

rozpoznaje i nazywa głos śpiewaka operowego

w słuchanym utworze muzycznym

gra prawidłowo linię melodyczną w utworze dwugłosowym

rozpoznaje w słuchanym utworze instrumenty grające partię solową

zapis nutowy lub nagranie CD

piosenki O przyjaźni (sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski), zapis nutowy utworu Gawot (G.P. Telemann) i melodii piosenki francuskiej Alouette, flety lub dzwonki, nagranie utworu Suita nr 1

G-dur BWV 1007,

cz. Preludium (J.S. Bach), Duet Don Giovanni i Zerlina La ci  darem  la mano z opery Don Giovanni (W.A. Mozart), pianino, odtwarzacz płyt CD

8

Akademia młodego melomana. Czar muzyki Mozarta

– zapoznanie z ważnymi faktami biograficznymi i dorobkiem kompozytorskim

W.A. Mozarta

I. 2.1

I.4.1

I.4.2

I.4.3

II.1.2

zna ważne fakty biograficzne z życia W.A. Mozarta

wymienia kilka utworów, które tworzył kompozytor

– wyszukuje w różnych źródłach informacji na temat życia i twórczości

W.A. Mozarta, poszerza swoją wiedzę o kompozytorze

zapis nutowy melodii z opery Czarodziejski flet (W.A. Mozart), nagrania utworów

W.A. Mozarta:

 

 

uwrażliwienie na piękno utworów kompozytora

kształcenie poczucia stylu muzycznego

nauka gry melodii

z opery Czarodziejski flet

II.2.1

II.4.1 II.7 III.1

włącza się do grania w zespole utworu W.A. Mozarta

wysłuchuje w utworze temat główny

wypowiada swoje zdanie na temat wysłuchanych utworów kompozytora

gra melodię z opery Czarodziejski flet W.A. Mozarta, stosując właściwe tempo i zmiany dynamiczne występujące w utworze

nuci melodię tematu głównego utworu

Symfonia nr 40

g-moll KV 550, cz. Molto allegro, Requiem d-moll, cz. Kyrie eleison,

Koncert klarnetowy A-dur KV 622,

cz. Adagio, zdjęcia

i reprodukcje tematycznie związane z życiem

W.A. Mozarta, odtwarzacz płyt CD

9 i 10

Rodzina chordofonów. Instrumenty strunowe szarpane. Nauka piosenki Czar ogniska

– zapoznanie z budową

i brzmieniem wybranych instrumentów strunowych  szarpanych

uwrażliwienie na barwę brzmienia instrumentów strunowych i ich możliwości  techniczno-

-wyrazowe

nauka piosenki Czar ogniska

improwizacje taneczne przy refrenie piosenki

integrowanie uczniów w czasie zabaw muzycznych

I.1.1

I.1.3

I.3.3

I.4.2

II.3.1

rozpoznaje na planszy dydaktycznej, zdjęciach w podręczniku instrumenty strunowe oraz podaje ich nazwy

przekazuje podstawowe wiadomości o gitarze

rozpoznaje brzmienie gitary klasycznej

a elektrycznej

włącza się w śpiewanie piosenki Czar ogniska

z pomocą nauczyciela wykonuje zadania

w zeszycie ćwiczeń

wyjaśnia pojęcie

chordofony

charakteryzuje budowę i sposób gry na wybranych instrumentach

strunowych szarpanych

nazywa części gitary oraz wyjaśnia różnice w budowie i brzmieniu

między gitarą klasyczną a elektryczną

rozpoznaje brzmienie instrumentów strunowych szarpanych

wykazuje się inwencją i pomysłowością przy tworzeniu zabawy tanecznej przy refrenie piosenki Czar ogniska

nagrania utworów:

Allegretto, op. 35

nr 11 (F. Sor), Koncert na harfę B-dur,

op. 4 nr 6 HWV 294,

cz. Andante-Allegro (G.F. Händel), nagranie brzmienia gitary elektrycznej

i banjo, plansza z instrumentami strunowymi

szarpanymi, zapis nutowy lub płyta CD z nagraniem piosenki Czar ogniska (sł. J. Fiwek, muz. Z. Piasecki), odtwarzacz płyt

CD

11

Listopadowe tradycje.

Nauka pieśni

z okresu I wojny światowej

poznanie pieśni historycznych z czasów I wojny światowej

nauka pieśni Wojenko,

wojenko, Pierwsza kadrowa

przybliżenie faktów

historycznych i sylwetek wielkich Polaków

rozwijanie umiejętności śpiewu zespołowego

i solowego

wystukiwanie marszowego rytmu

I.1.1

I.1.2

I.2.1

II.1.1 III.1

włącza się w śpiewanie piosenki patriotycznej

wykonuje rytmiczny wstęp do pieśni Pierwsza Kadrowa

ogląda obrazy batalistyczne z różnych okresów historycznych, dostrzega różnice

w charakterze dzieł

w skupieniu słucha pieśni patriotycznych

śpiewa prawidłowo pod względem intonacyjnym i rytmicznym w zespole

i solo pieśni patriotyczne

kojarzy ważne fakty historyczne i sylwetki wybitnych Polaków, o których mowa

w tekstach pieśni

docenia wartości pieśni patriotycznych i formułuje wypowiedź na ten temat

dba o wyraz artystyczny śpiewanej pieśni patriotycznej

nuty lub nagranie CD pieśni: Wojenko,  wojenko (sł. i muz. autor nieznany), Pierwsza Kadrowa (sł. T. Oster-Ostrowski, muz. autor nieznany), O mój rozmarynie (sł. W. Denhoff-Czarnocki i autorzy nieznani, muz. melodia ludowa), reprodukcje obrazów batalistycznych pianino, bębenek, odtwarzacz płyt CD

12 i 13

Deszczowa muzyka. Nauka piosenki Taniec w deszczu

nauka piosenki Taniec w deszczu

kształcenie poczucia rytmu i muzykalności

rozwijanie fantazji i twórczej inwencji

granie na instrumentach perkusyjnych akompaniamentu

do piosenki Taniec

w deszczu

doskonalenie umiejętności wspólnego muzykowania w zespole

I.1.1

I.1.3

I.1.5

I.2.1

I.2.3

I.2.4

I.3.3

I.4.1

I.4.3

II.1.1

II.2.2

włącza się w śpiewanie piosenki Taniec

w deszczu

wyklaskuje na zasadzie echa rytm piosenki

z pomocą nauczyciela wykonuje ćwiczenia muzyczne

wykonuje pracę plastyczną inspirowaną muzyką

bierze udział w zabawach muzycznych i ruchowych, np. improwizacji

„deszczowej muzyki” na instrumentach

poprawnie śpiewa piosenkę Taniec w deszczu, dba

o wyraz artystyczny wykonywanego utworu

analizuje zapis muzyczny piosenki

wyklaskuje samodzielnie rytm piosenki, obserwując zapis nutowy

prawidłowo gra wybraną partię instrumentalną

z partytury muzycznej

wykonuje kompozycję fantastyczną inspirowaną muzyką

improwizuje taniec przy muzyce refrenu piosenki

nuty lub nagranie CD piosenki Taniec w deszczu

(muz. i sł. H. Hampel), nagranie utworu Preludium   deszczowe

(F. Chopin), tekst wiersza Zamawianki deszczowe

(J. Papuzińska) instrumenty perkusyjne, pianino, odtwarzacz płyt CD, kredki, zeszyt ćwiczeń

14

Akademia młodego melomana. Muzyka na dobranoc

poznanie utworów muzycznych różnych kompozytorów, inspirowanych nocą

rozwijanie percepcji słuchowej uczniów

wykonanie pracy plastycznej interpretującej muzykę wysłuchanych utworów

granie na instrumencie fragmentu Serenady

G-dur Eine kleine Nachtmusik (W.A. Mozart)

I.2.1

I.4.1

I.4.2

I.4.3

I.4.4

II.1.1

II.2.1

II.2.2

II.2.4

określa nastrój, tempo, dynamikę i charakter wysłuchanych na lekcji utworów

nuci motyw melodyczny utworu Eine kleine Nachtmusik (W.A. Mozart)

włącza się w grę zespołową utworu Eine kleine Nachtmusik

wykonuje dowolną techniką pracę plastyczną interpretującą wysłuchaną na lekcji muzykę

określa swoje odczucia i refleksje powstałe pod

wpływem wysłuchanych utworów muzycznych

płynnie gra na instrumencie melodię pierwszej części Eine kleine Nachtmusik (W.A. Mozart)

obserwuje przebieg

utworu muzycznego

nadaje tytuły programowym utworom muzycznym

interpretuje różnymi środkami pozamuzycznymi

wysłuchaną muzykę

zapis nutowy lub nagranie CD

piosenki Maleńka gwiazdka (sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski) oraz fragmentu

Serenady G-dur Eine kleine Nachtmusik (W.A. Mozart),

nagrania utworów:

Światło księżyca (C. Debussy), Serenada G-dur Eine kleine

Nachtmusik,

cz. Allegro, KV 525 (W.A. Mozart), Sonata cis-moll

Księżycowa,

op. 27 nr 2

(L. van Beethoven), Nokturn Des-dur op. 27 nr 2

(F. Chopin),

blok rysunkowy, reprodukcja obrazu Gwiaździsta noc

(V. van Gogh), kredki lub farby, odtwarzacz płyt

CD, pianino

15

Muzyka ze smyka. O instrumentach smyczkowych

zapoznanie

z brzmieniem instrumentów smyczkowych

poznanie różnych sposobów wydobywania dźwięków z instrumentów smyczkowych

granie w dwugłosie fragmentu utworu

Pizzicato-Polka

(J. Strauss)

rozwijanie

percepcji słuchowej

i muzykalności uczniów

– *przedstawienie warsztatu pracy lutnika

I.2.1

I.4.1

I.4.2

II.1.1

II.1.2

II.2.1

II.2.2

II.2.4

II.3.1

rozpoznaje na planszach z instrumentami muzycznymi, zdjęciach w podręczniku instrumenty smyczkowe

i je nazywa

wie, w jaki sposób wydobywa się dźwięk z instrumentów smyczkowych

rozpoznaje brzmienie skrzypiec

poprawnie, z pomocą podręcznika i wiedzy własnej wykonuje ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń

wymienia główne części skrzypiec

potrafi opowiedzieć, jak powstają skrzypce, nazywa rzemieślnika,

który je buduje i naprawia

określa różnice brzmienia instrumentów smyczkowych

wie, na czym polega technika gry pizzicato

wymienia nazwiska kilku wirtuozów skrzypiec

wyszukuje informacje na temat stroju strun skrzypiec

zapis nutowy oraz nagranie CD utworu Pizzicato- Polka (J. Strauss),

nagrania utworów

Łabędź z cyklu Karnawał zwierząt (C. Saint-Saëns), Aria na strunie

G z Suity D-dur nr 3 (J. S. Bach), Symfonia koncertująca Es-dur KV 364 (W.A. Mozart), plansza

z instrumentami smyczkowymi, zeszyt ćwiczeń, odtwarzacz płyt CD

16

Świąteczne melodie.

Doskonalenie techniki gry

na instrumentach

nauka piosenki Wigilijna pastorałka

granie na instrumentach świątecznej melodii

We wish you a Merry Christmas

granie w dwugłosie

kolędy Wśród nocnej ciszy

utrwalenie pojęcia muzycznego przedtakt

rozwijanie

percepcji słuchowej

i muzykalności uczniów

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.4.1

I.4.4

II.2.1

II.2.2

II.2.3

II.2.4

II.4.1 III.4

– omawia zwyczaje

i tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia i Nowego Roku kultywowane we własnym domu lub

w otoczeniu

śpiewa w zespole piosenkę Wigilijna pastorałka

określa tempo, dynamikę i charakter piosenki

z pomocą nauczyciela gra na instrumencie melodię We Wish You a Merry Christmas

– wyklaskuje na zasadzie echa rytm utworu

analizuje zapis muzyczny piosenki Wigilijna pastorałka i wybranej kolędy do grania

śpiewa solo i w zespole piosenkę Wigilijna pastorałka, grając jednocześnie

ostinato rytmiczne na instrumencie

gra płynnie na instrumencie melodię We Wish You a Merry

Christmas

– gra w dwugłosie kolędę Wśród nocnej ciszy, wykonuje

poprawnie swoją partię instrumentalną w utworze

zapis nutowy lub nagranie CD piosenki

Wigilijna piosenka (sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), utworów: We

Wish You a Merry Christmas (melodia amerykańska),

Wśród nocnej ciszy (kolęda polska), tekst wiersza Kolęda (W. Chotomska), nagranie utworu Scherzo  h-moll (F. Chopin), kartki i reprodukcje

o tematyce

świątecznej, dzwonki lub flety, pianino, odtwarzacz płyt

CD, zeszyt ćwiczeń

17

Rondo w muzyce. Tworzenie ronda rytmicznego Cztery pory roku

zapoznanie z formą muzyczną ronda

rozpoznawanie budowy ronda w słuchanych utworach

tworzenie ronda rytmicznego

doskonalenie techniki gry na instrumentach

integracja uczniów w czasie zabaw muzycznych

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.2.4

1.4.1

1.4.2

II.2.1

II.2.2

wyjaśnia pojęcie rondo muzyczne

słucha utworów w formie ronda, rozpoznaje jego części

wymienia części ronda (kuplety, refren)

wyklaskuje w zespole schematy rytmiczne

podejmuje próby tworzenia ronda rytmicznego w zespole

współdziała w grupie podczas zabawy muzycznej

wymienia różne formy muzyczne, określa ich charakterystyczne cechy

rozpoznaje słuchowo utwór o budowie ronda, zapisuje graficznie schemat jego budowy

wykazuje się inwencją twórczą przy tworzeniu kupletów ronda

gra na instrumentach perkusyjnych utwór w formie ronda

śpiewa piosenkę w formie ronda, analizuje pod względem melodyczno-

-rytmicznym kuplety i refren utworu

wykazuje inicjatywę w zespołowych

działaniach muzycznych

nagrania utworów: Rondo a capriccio (Złość z powodu zgubionego    grosza) G-dur op. 12 (L. van Beethoven),

Rondo Allegro

z Serenady G-dur (W.A. Mozart), zapis nutowy utworu Rondo z  Eine kleine Nachtmusik (W.A. Mozart), dzwonki lub

flety, instrumenty perkusyjne, odtwarzacz płyt CD, pianino, zeszyt ćwiczeń

18

Akademia młodego melomana. Potęga brzmienia muzyki Ludwiga van Beethovena

– poznanie ważnych faktów biograficznych

i dorobku artystycznego Ludwiga van Beethovena

słuchanie wybranych utworów kompozytora

interpretacja plastyczna dzieła muzycznego

nauka na instrumencie fragmentu utworu Allegretto z VI Symfonii F-dur lub Romans

z Sonatiny G-dur

I.2.1

I.4.1

I.4.2

I.4.3

I.4.4

II.2.1

II.2.2

II.3.3

II.4.1

II.4.7 III.1

wymienia najważniejsze fakty z życia i twórczości artystycznej Ludwiga van Beethovena

słucha utworów Ludwiga van Beethovena, określa zespół wykonawczy, nastrój i tempo

wypowiada swoje zdanie na temat wysłuchanych utworów

nuci motywy melodyczne utworów

interpretuje plastycznie fragment VI Symfonii

F-dur, cz. Scena nad strumykiem

rozwiązuje w zeszycie, z pomocą nauczyciela, quiz muzyczny o życiu

i twórczości kompozytora

wyszukuje w różnych źródłach wiadomości o życiu i twórczości

Ludwiga van Beethovena, poszerza swoją wiedzę

o kompozytorze

wymienia tytuły reprezentatywnych dzieł kompozytora

zapisuje symbolami graficznymi budowę utworu Dla Elizy

płynnie gra na instrumencie fragment Allegretta z VI Symfonii F-dur lub Romans

z Sonatiny G-dur, stosując się do wskazówek wykonawczych zamieszczonych w zapisie muzycznym

wyjaśnia znaczenie łuku łącznika w muzyce

samodzielnie i poprawnie rozwiązuje quiz muzyczny

o życiu i twórczości kompozytora w zeszycie ćwiczeń

portret Ludwiga van Beethovena, nagrania utworów

L. van Beethovena: VI Symfonia F-dur op. 68 Pastoralna, cz. Scena nad strumykiem,

V Symfonia c-moll op. 67,

cz. Allegro, Dla

Elizy, zapis nutowy utworów Allegretto z VI Symfonii F-dur op. 68 Pastoralna, Romans z Sonatiny G-dur, flety lub dzwonki, zeszyt ćwiczeń, kredki, blok rysunkowy

19

Zimowy koncert. Nauka piosenki Zima

nauka piosenki Zima

śpiewanie refrenu piosenki w dwugłosie

nauka gry na instrumencie melodii

z drugiej części Koncertu e-moll Zima (A. Vivaldi)

tworzenie kompozycji w formie AB, ABA

utrwalenie formy kanonu w muzyce

uwrażliwianie na środki wyrazu artystycznego

I.1.1

I.1.3

I.1.5

I.2.1

I.2.4

I.4.1

I.4.2

II.1.1

II.1.2

II.1.3

II.4.3 II.7

włącza się w śpiewanie piosenki Zima

określa nastrój, tempo, dynamikę wysłuchanych kompozycji muzycznych

z pomocą nauczyciela próbuje zagrać melodię

utworu na dzwonkach lub fletach albo akompaniuje na trójkącie w czasie wykonywania kompozycji przez zespół

– bierze udział w tworzeniu kompozycji AB, ABA

wykonuje poprawnie pod względem intonacyjno-

-rytmicznym  piosenkę

Zima, solo i w zespole

stosuje różne środki wyrazu artystycznego przy interpretacji tekstu wiersza

podejmuje próby śpiewu w dwugłosie refrenu piosenki

rozpoznaje w słuchanym utworze muzycznym technikę gry pizzicato

określa charakter wysłuchanych utworów wskazuje środki wyrazu artystycznego

płynnie gra na instrumencie melodię Zima (A. Vivaldi), stosując właściwe tempo, dynamikę i artykulację

wykazuje inwencję i pomysłowość przy

tworzeniu kompozycji w formie AB, ABA

zapis nutowy lub nagranie CD piosenki Zima

(sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), zapisy nutowe utworów:

Koncert e-moll Zima, cz. Largo (A. Vivaldi), kanon Koniec zimy; fragment tekstu wiersza Zima (D. Gellner), przysłowia ludowe związane z zimą, flety lub dzwonki, pianino,

odtwarzacz płyt CD

20

Wielkie bale w karnawale.

Nauka piosenki

Ognista samba

poznanie tradycji

i zwyczajów okresu karnawału w różnych krajach

nauka gry melodii

Karnawał wenecki

słuchanie utworów inspirowanych okresem karnawału

poznanie rytmu i melodii piosenki Zimowa samba

kształcenie poczucia rytmu i koordynacji ruchowej

nauka podstawowego kroku samby

I.1.1

I.1.3

I.1.4

I.2.1

I.3.2

I.3.3

1.4.1

1.4.5

II.1.1

II.1.2

II.1.3

II.1.4

opowiada o zwyczajach i tradycjach okresu karnawału w Polsce

i wybranych krajach

włącza się w śpiewanie piosenki Ognista samba

wyklaskuje na zasadzie echa rytm piosenki

podejmuje próbę gry na instrumencie melodii Karnawał wenecki

określa

pochodzenie samby

i charakterystyczne cechy tego tańca

poszerza swoją wiedzę o zwyczajach karnawałowych

w różnych krajach świata

poprawnie śpiewa piosenkę Ognista samba pod względem intonacyjnym, rytmicznym

i melodycznym

gra płynnie na instrumencie włoską melodię ludową Karnawał wenecki, dba o wyraz artystyczny wykonywanego utworu

tańczy w parze krok podstawowy samby, odpowiednią ekspresją ruchową oddaje charakter tańca

wykazuje inicjatywę w działaniach zespołowych

zapis nutowy lub płyta CD z nagraniem piosenki

Ognista samba

(sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), nagranie CD Karnawał wenecki

– fantazja

z wariacjami (J.B. Arban), Uwertura koncertowa   Karnawał   rzymski op. 9 (H. Berlioz), Karnawał wiedeński op. 26 (R. Schumann), melodia taneczna z gatunku muzyki rozrywkowej, zapis nutowy utworu Karnawał wenecki (włoska melodia ludowa), schemat graficzny kroku podstawowego samby, dzwonki lub flety, odtwarzacz płyt CD, pianino

21

Pod batutą dyrygenta. Nauka piosenki Wieczór w filharmonii

poznanie składu instrumentalnego orkiestry symfonicznej

uwrażliwienie na brzmienie orkiestry symfonicznej

utrwalenie taktowania na „dwa”, na „trzy” i na

„cztery”

poznanie zasad savoir-

-vivre – zachowanie się na koncercie muzycznym

nauka piosenki Wieczór

w filharmonii

*akompaniowanie na instrumentach

perkusyjnych do utworu

Marsz Radeckiego

(J. Strauss)

I.1.1

I.1.3

I.4.1

I.4.2 III.1 III.2 III.3 III.8 III.9

rozpoznaje brzmienie orkiestry w utworze, nazywa zespół wykonawczy

wymienia główne instrumenty wchodzące w skład orkiestry symfonicznej

prawidłowo taktuje na „dwa”, na „trzy”, na

„cztery”

bierze udział w zabawie muzycznej Dyrygent

określa rolę dyrygenta w orkiestrze

włącza się w śpiewanie piosenki Wieczór

w filharmonii

projektuje afisz koncertowy

zna zasady kulturalnego zachowania się na koncercie muzycznym

wymienia różnych wykonawców muzyki (solista instrumentalista, zespoły kameralne, orkiestra symfoniczna, solista wokalista, chór)

i opowiada na ich temat

nazywa grupy instrumen- talne występujące w orkie- strze symfonicznej, zna ich rozmieszczenie na scenie

określa rolę dyrygenta i koncertmistrza

w orkiestrze

samodzielnie wykonuje ćwiczenia utrwalające nowe pojęcia muzyczne

śpiewa poprawnie pod względem intonacyjnym i rytmicznym piosenkę Wieczór w filharmonii

wyszukuje informacje na temat działalności ośrodka kultury

w najbliższej okolicy

zapis nutowy lub nagranie

piosenki Wieczór

w filharmonii

(muz. M. Ziąber,

sł. J. Koczanowska), nagrania utworów: VI Symfonia

F-dur, op. 68

Pastoralna, cz. 5 (L. van Beethoven), odtwarzacz płyt CD, pianino, zeszyt ćwiczeń, kredki,

*instrumenty perkusyjne

22

Melodie z różnych stron świata

nauka gry wybranej melodii, np. Zuzanna (popularna melodia amerykańska)

śpiewanie ze zmianami tempa rosyjskiej pieśni ludowej Kalinka

doskonalenie techniki gry na instrumencie

kształcenie

wrażliwości muzycznej i muzykalności uczniów

I.1.1

I.1.3

I.2.1

II.1.1

II.2.1

II.2.2

II.2.3

II.2.4

II.4.2

śpiewa w zespole pieśń rosyjską Kalinka

pod kierunkiem nauczyciela gra linię melodyczną wybranego utworu

wie, skąd się wywodzi country music

włącza się w tworzenie akompaniamentu perkusyjnego do czeskiej melodii Tańcuj, tańcuj

płynnie gra wybrane melodie ludowe, zachowując ich charakter oraz stosując się do znaków wykonawczych

w zapisie nutowym utworów

wyszukuje w różnych źródłach informacje na temat muzyki country, poszerza o niej swoją wiedzę

wykazuje się inwencją przy tworzeniu akompaniamentu rytmicznego do melodii Tańcuj, tańcuj

zapis nutowy utworów: Kalinka (rosyjska melodia ludowa), Zuzanna (popularna melodia amerykańska), Tańcuj, tańcuj (słowacka melodia ludowa), dzwonki chromatyczne, flety

23

Raz durowo, raz molowo. Nauka piosenki Wiosenne przebudzenie

zapoznanie z systemem dur i moll

poznanie rytmu i melodii piosenki Wiosenne przebudzenie

granie melodii w tonacji dur i moll

kształcenie wrażliwości słuchowej uczniów

I.1.1

I.1.3

I.2.1

II.1.1

II.1.2

II. 2.1 II.2.2

zna pojęcie gama,

włącza się w śpiewanie piosenki Wiosenne przebudzenie

rozpoznaje i określa znakami graficznymi części piosenki, dostrzega różnicę

w brzmieniu obu części

uzupełnia występujące w zapisie muzycznym piosenki pauzy klaskaniem w rytmie ćwierćnut

śpiewa na sylabie

„la” gamę majorową i minorową

pod kierunkiem nauczyciela gra na instrumencie gamę D-dur i d-moll

bierze udział

w zabawie muzycznej uwrażliwiającej na zmianę trybu – dur, moll

zna pojęcia skala majorowa, skala minorowa

rozpoznaje słuchowo

gamę majorową i minorową

śpiewa piosenkę Wiosenne przebudzenie poprawnie pod względem intonacyjnym i rytmicznym, obserwując jej zapis muzyczny

określa różnice w brzmieniu gam majorowych

i minorowych

zna sposób określania tonacji utworu

gra poprawnie melodię Siedzi sobie zając w tonacji C-dur i c-moll

zapis nutowy lub płyta CD z nagraniem

piosenki Wiosenne przebudzenie

(sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber), nuty melodii

Siedzi sobie zając

w tonacji C-dur

i c-moll, dzwonki chromatyczne lub flety, pianino, odtwarzacz płyt

CD, zeszyt ćwiczeń

24

Akademia młodego melomana. Muzyczne niespodzianki

poznawanie utworów z klasycznej literatury muzycznej

uwrażliwianie na zjawiska akustyczne

nauka gry na dzwonkach lub flecie melodii J. Haydna z Symfonii

„Z uderzeniem w kocioł”

tworzenie improwizacji melodyczno-rytmicznej w formie ABA

I.1.6

I.2.1

I.4.1

I.4.2

II.2.1

II.2.2

II.2.4

II.4.3

II.4.8

słucha utworów różnych kompozytorów, określa ich nastrój i tempo

nuci melodię tematu głównego utworu

podejmuje próbę gry melodii J. Haydna

z Symfonii 94 G-dur

„Z uderzeniem w kocioł”

realizuje w utworze o budowie ABA rytm części A

wymienia tytuły utworów poznanych na zajęciach oraz nazwiska ich twórców

wypowiada swoje zdanie na temat wysłuchanej muzyki

improwizuje melodię zaczerpniętą z tematu głównego utworu do słów rytmicznej wyliczanki

gra na instrumencie solo i w zespole melodię

J. Haydna z Symfonii 94 G-dur „Z uderzeniem w kocioł”, stosując właściwe tempo

i dynamikę

– tworzy improwizację melodyczno-rytmiczną do części B utworu

nagrania utworów:

Symfonia nr 45

fis-moll Pożegnalna, cz. Presto-Adagio oraz Symfonia

94 G-dur

„Z uderzeniem w kocioł”,

cz. Andante

(J. Haydn), Polka z kowadłem

(J. Strauss), nuty utworu

„Z uderzeniem

w kocioł” (J. Haydn), flety lub dzwonki,

*instrumenty perkusyjne, odtwarzacz płyt CD

25

Uderz w strunę, a rozlegnie

się muzyka. Instrumenty strunowe uderzane

– zapoznanie z genezą powstania i budową instrumentów strunowych uderzanych

uwrażliwienie na barwę brzmienia instrumentów strunowych uderzanych

kształcenie dyscypliny w czasie słuchania utworów muzycznych

utrwalenie wiadomości o instrumentach strunowych

I.4.1

I.4.2

I.4.3

I.4.4

– rozpoznaje na planszy z instrumentami lub na

zdjęciach w podręczniku instrumenty strunowe uderzane i je nazywa

rozpoznaje brzmienie fortepianu w utworach muzycznych

bierze udział w zabawie muzycznej Czarne–białe, czarnebiałe

wykazuje się wiedzą na poziomie elementarnym o instrumentach strunowych

– wyjaśnia różnice

w budowie fortepianu i pianina, zna działanie mechanizmu młoteczkowego

z zainteresowaniem słucha utworów na fortepian, bierze udział w dyskusji na temat możliwości techniczno-

-wyrazowych fortepianu

prawidłowo klasyfikuje instrumenty strunowe ze względu na sposób

wydobywania dźwięku ze struny

wykorzystuje wiadomości z różnych źródeł do pogłębienia swojej wiedzy o instrumentach strunowych uderzanych

poprawnie rozwiązuje test w zeszycie ćwiczeń ucznia Sprawdź swoje wiadomości. Instrumenty

strunowe

nagrania utworów: Preludium As-dur op. 28 nr 17 (F. Cho- pin), Allegretto

(L. van Beethoven),

plansze

z instrumentami strunowymi uderzanymi, odtwarzacz

płyt CD, tablica interaktywna, papierowa klawiatura, kostka do gry, fragment utworu Pan Tadeusz

(A. Mickiewicz), zeszyt ćwiczeń

26

Zaproszenie do tańca.

Nauka piosenki Eko cza-cza

poznanie tańców towarzyskich z różnych epok historycznych

słuchanie utworów opartych na rytmie różnych tańców

nauka gry melodii Jana Sebastiana Bacha Menuet

nauka piosenki Eko cza-

-cza opartej na rytmie cza-czy

poznanie charakterystycznych cech tańca cza-cza

– *nauka kroku podstawowego cza-czy

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.3.2

I.4.1

I.4.3

II.1.1

II.1.2

II.2.1

II.2.2

wymienia nazwy tańców omówionych na lekcji

wyklaskuje rytm cza-czy

określa nastrój utworu muzycznego

włącza się w śpiewanie piosenki Eko cza-cza opartej na rytmie tanecznym cza-czy

wyklaskuje rytm piosenki na zasadzie echa

charakteryzuje tekst piosenki, wyjaśnia jej tytuł

bierze udział w działaniach muzyczno-ruchowych

gra pod kierunkiem nauczyciela melodię utworu Menuet

(J.S. Bach)

– wymienia przykłady tań- ców z minionych epok

i tańców współczesnych, określa ich charaktery- styczne cechy

bierze udział w dyskusji na temat roli tańca

w życiu człowieka

potrafi obronić swoje zdanie

płynnie gra na instrumencie melodię Menueta (J.S. Bach), stosując się do zapisu muzycznego

rozpoznaje rytmy tańców w słuchanych utworach muzycznych

poprawnie śpiewa piosenkę Eko cza-cza, stosując właściwe tempo i zachowując jej taneczny charakter

zapis nutowy lub nagranie CD piosenki Eko cza-cza (sł. J. Koczanowska, muz. M. Ziąber),

nagrania utworów:

Zaproszenie do tańca (C.M. Weber), Walc z baletu Maskarada

(A. Chaczaturian),

Annen Polka

(J. Strauss),

nuty utworu Menuet (J.S. Bach, odtwarzacz płyt CD, pianino

27

Akademia młodego melomana. Muzycznie o wiośnie

tworzenie motywu melodycznego, którego natchnieniem jest obraz o tematyce wiosennej

poznanie utworów inspirowanych wiosną i zjawiskami przyrody

„umuzycznienie” tekstu literackiego głosem

kształcenie wrażliwości słuchowej uczniów

I.4.1

I.4.2

I.4.3

I.4.4

włącza się w tworzenie mapy mentalnej ze słowem-kluczem wiosna

w skupieniu słucha utworów muzycznych

próbuje tworzyć wypowiedzi o muzyce

określa nastrój, tempo i charakter utworów inspirowanych wiosną

bierze udział w zabawach muzycznych, tworzy różne sygnały dźwiękowe

śpiewa w zespole piosenkę Żyj do przodu

inspirując się obrazem C. Moneta Irysy w ogrodzie Moneta, tworzy kilkutaktowy motyw melodyczny

wymienia tytuły wybranych utworów inspirowanych wiosną i zjawiskami przyrody w tej porze roku oraz nazwiska ich twórców

charakteryzuje muzykę programową, dokonuje analizy wybranych utworów ilustracyjnych

wykazuje inwencję i pomysłowość

w „umuzycznianu” tekstu wiersza Muzyka (L. Mariańska)

poprawnie śpiewa piosenkę Żyj do przodu, podkreślając różnymi środkami wykonawczymi jej radosny,

optymistyczny charakter

reprodukcja obrazu Irysy w ogrodzie Moneta (C. Monet), nagrania utworów: Symfonia nr 1

B-dur Wiosenna, op. 38, cz. IV Allegro animato (R. Schumann),

Odgłosy wiosny

(J. Strauss), Kwartet smyczkowy  D-dur nr 5 Skowronek,

op. 64, cz. 1

(J. Haydn), Wiosna

op. 74 nr 2

(F. Chopin), tekst wiersza Muzyka (L. Marjańska), zapis nutowy piosenki Żyj

do przodu

(sł. M. Sochacki, muz. J. Piątkowski), odtwarzacz płyt CD

28

Pokochać operę. Wielkie dzieła na wielkich scenach

zapoznanie uczniów z częściami dzieła operowego: uwerturą, arią, duetem, ansamblem

rozpoznawanie głosów śpiewaków w utworach operowych

uwrażliwienie na rolę muzyki w widowisku operowym

granie na instrumentach fragmentu melodii

z wybranej opery

kształcenie percepcji słuchowej i wrażliwości muzycznej

I.2.1

I.4.1

I.4.2

I.4.3

II.1.1

II.1.2

II.2.1

II.2.4

II.3.3

II.4.1

II.4.3

II.4.7

– śpiewa na sylabie „la” fragment melodii duetu Don Giovanniego i Zerliny z opery Don Giovanni

W.A. Mozarta

z zainteresowaniem słucha fragmentów utworów operowych

podaje tytuły oper omówionych na zajęciach oraz nazwiska ich twórców

wymienia głosy śpiewaków (sopran, alt, tenor, bas)

z pomocą nauczyciela próbuje zagrać fragment melodii z wybranej opery lub wystukuje jej miary taktu

z pomocą nauczyciela wykonuje ćwiczenia utrwalające nowe pojęcia muzyczne związane z operą

– śpiewa solmizacją fragment melodii duetu Don Giovanniego i Zerliny z opery Don Giovanni

W.A. Mozarta

wie, jak powstaje opera i kto bierze udział

w przygotowaniu tego dużego widowiska scenicznego

wymienia główne części opery: uwertura, aria, ansambl

określa głos śpiewaka lub śpiewaczki w słuchanych utworach muzycznych

płynnie gra na instrumencie fragment melodii z wybranej opery, stosując się do jej zapisu muzycznego

akompaniuje do Uwertury z opery Carmen (G. Bizet) na instrumentach perkusyjnych

wykorzystuje wiadomości z różnych źródeł do pogłębienia swojej wiedzy o operze i wielkich dziełach operowych

nagrania utworów: Uwertura do opery Czarodziejski flet (W.A. Mozart), Aria Figara Non piu andrai farfallonne amoroso z opery Wesele  Figara (W.A. Mozart), zapis nutowy melodii duetu

Don Giovanniego i Zerliny z opery Don Giovanni (W.A. Mozart),

*fragmentu melodii śpiewanej przez chór strzelców z opery

K.M. Webera Wolny strzelec, odtwarzacz płyt CD, flety lub dzwonki, zeszyt ćwiczeń

29

Piękno muzyki Stanisława Moniuszki.

Nauka pieśni

Prząśniczka

– zapoznanie

z życiem i dorobkiem kompozytorskim Stanisława Moniuszki

uwrażliwienie na piękno naszej rodzimej kultury

kształtowanie percepcji i wrażliwości muzycznej

kształcenie umiejętności artystycznego wykonywania pieśni

kształtowanie świadomości i dumy narodowej w oparciu o muzykę i twórczość Stanisława Moniuszki

poznanie rytmu i melodii pieśni Prząśniczka

I.1.1

I.1.3

I.2.1

I.3.2

I.4.1

I.4.2

I.4.3

I.4.4

II.3.3

II.4.1

II.4.3

– wie, kim był Stanisław Moniuszko, wymienia kilka utworów kompozytora

z zainteresowaniem słucha utworów Moniuszki, określa ich nastrój, tempo, dynamikę

włącza się w śpiew pieśni Prząśniczka, w czasie wykonania stosuje zmiany tempa i dynamiki

z pomocą nauczyciela wykonuje ćwiczenia utrwalające wiedzę

o życiu i twórczości kompozytora

wymienia ważne fakty z życia Stanisława Moniuszki

rozpoznaje słuchowo kilka dzieł kompozytora

dostrzega walory artystyczne muzyki Stanisława Moniuszki, wypowiada się na temat piękna naszej rodzimej kultury

poprawnie śpiewa pieśń

Prząśniczka, stosuje w śpiewie zmiany

tempa, dynamiki i różną artykulację

porównuje nagranie muzyczne Prząśniczki z parafrazą utworu,

dostrzega podobieństwa i różnice

wykorzystuje wiadomości z różnych źródeł do pogłębienia swojej wiedzy o życiu

i twórczości kompozytora

nagrania CD utworów

S. Moniuszki: Prząśniczka, Uwertura koncertowa Bajka,

Krakowiaczek,  Aria Halki z II aktu opery Halka, nuty pieśni Prząśniczka (sł. J. Czeczot,

muz. S. Moniuszko), pianino, odtwarzacz

płyt CD, portret

S. Moniuszki, zeszyt ćwiczeń

30

Akademia młodego melomana.

Nie taki straszny ten dwór

zapoznanie z librettem opery Straszny dwór Stanisława Moniuszki

uwrażliwienie na piękno muzyki Stanisława Moniuszki

kształcenie wyobrażeń słuchowych w czasie odbierania utworów muzycznych

zwrócenie uwagi na rolę scenografii w operze

nauka piosenki Pan Moniuszko

I.1.1

I.1.3

I.4.2

II.3.2

II.4.1

II.4.3

II.5.1 III.1 III.2 III.3

opowiada treść libretta opery Stanisława Moniuszki Straszny dwór

w skupieniu słucha fragmentów opery, określa rolę muzyki w dziele scenicznym

włącza się w śpiewanie piosenki Pan Moniuszko

na podstawie tekstu piosenki wymienia fakty z życia kompozytora oraz tytuły jego dzieł

– projektuje scenografię do jednej ze scen opery

– zna budowę opery

Straszny dwór

i charakterystyczne cechy dzieła

rozpoznaje utwory Stanisława Moniuszki zaprezentowane

i omówione na lekcji

wykazuje inwencję i pomysłowość

w projektowaniu scenografii do jednej ze scen opery

poprawnie śpiewa piosenkę Pan Moniuszko pod względem intonacyjno-rytmicznym

analizuje zapis muzyczny piosenki Pan Moniuszko, rozpoznaje rytm taneczny, na którym oparty jest

utwór

Przewodnik   operowy (J. Kański), nagrania utworów z opery Straszny dwór: Aria Skołuby Ten zegar stary, Spod    igiełek kwiatki rosną z II aktu opery, Mazur

z IV aktu opery, nuty lub nagranie CD piosenki

Pan Moniuszko

(sł. J. Koczanowska,

muz. M. Ziąber), odtwarzacz CD, pianino, zeszyt ćwiczeń, kredki

31

Polskie pieśni

i tańce regionalne

nauka pieśni ludowej

Ty pójdziesz górą

słuchanie

melodii ludowych

w postaci oryginalnej i stylizowanej

ukazanie piękna muzyki ludowej i jej wartości historycznej i kulturowej

poznanie tańców ludowych, nauka wybranego tańca regionalnego

nauka gry na instrumencie wybranej melodii ludowej

I.1.1

I.1.3

I.4.1

II.1.1

II.1.2

II.2.1

II.2.2

II.5.2 II.8

uczestniczy w tworzeniu mapy mentalnej ze słowem-kluczem folklor

śpiewa w zespole pieśń ludową Ty pójdziesz górą

podejmuje próby zagrania melodii ludowej Szewc

wystukuje ostinato rytmiczne do pieśni

W murowanej piwnicy

bierze udział w ludowych zabawach muzyczno-

-tanecznych

z pomocą nauczyciela wykonuje ćwiczenia utrwalające wiadomości o polskim folklorze

dostrzega potrzebę kultywowania tradycji własnego regionu

– w skupieniu

i z zainteresowaniem słucha muzyki ludowej w postaci oryginalnej i stylizowanej

gra na instrumencie melodię ludową Szewc

poprawnie pod względem intonacyjnym i rytmicznym śpiewa pieśń ludową Ty pójdziesz górą

wymienia nazwy kilku tańców ludowych, umie zatańczyć wybrany taniec

zbiera informacje o tradycjach i zwyczajach własnego regionu, pomaga przy tworzeniu np. kącika regionalnego, albumu, organizacji spotkania z twórcami ludowymi

bierze udział w dyskusji na temat wartości polskiego folkloru dla kultury kraju, docenia piękno muzyki ludowej

wykorzystuje wiadomości z różnych źródeł do pogłębienia swojej wiedzy o polskim folklorze muzycznym

zapis nutowy pieśni ludowej

Ty pójdziesz  górą i W murowanej piwnicy, melodii ludowych Szewc i Konik, tekst wiersza Zbójnicki (W. Chotomska), tablica interaktywna, dzwonki lub flety, pianino, wytwory sztuki ludowej, mapa Polski,

kartoniki z nazwami regionów, zeszyt ćwiczeń

32

Akademia młodego melomana. Muzyczne pejzaże

tworzenie improwizacji ruchowej do muzyki

kształcenie umiejętności wypowiadania się

o muzyce

interpretacja plastyczna utworu muzycznego

rytmizowanie krótkich tekstów

I.3.3

I.4.1

I.4.2

I.4.3

I.4.4

II.1.2

II.2.2

tworzy na instrumentach różne odgłosy natury

z uwagą słucha wybranych utworów programowych

interpretuje plastycznie wysłuchany utwór muzyczny

taktuje na „trzy” w rytm muzyki

wykazuje inwencję twórczą i pomysłowość przy ilustrowaniu muzycznie różnych odgłosów przyrody

tworzy wypowiedzi o muzyce

wyraża nastrój i charakter wysłuchanych utworów różnymi środkami pozamuzycznymi

nagrania CD: Tuileries z cyklu Obrazki z wystawy (M. Musorgski)),

Wejście do  lasu z cyklu Sceny leśne, op. 82

(R. Schumann), Opowieści Lasku Wiedeńskiego,

op. 325 (J. Strauss),

zdjęcia reprodukcji obrazów inspirowanych lasem, odtwarzacz płyt CD, kredki, blok rysunkowy

33

Z piosenką na wakacje. Nauka piosenki Wakacje już tuż-tuż

nauka piosenki Wakacje już tuż-tuż

kształcenie poczucia rytmu i muzykalności uczniów

tworzenie na instrumen- tach ilustracji muzycznej do tekstu wiersza

– utrwalanie repertuaru muzycznego poznanego przez uczniów w klasie 5.

I.1.1

I.1.3

I.1.6

I.1.5

II.1.1

II.1.2

włącza się w śpiewanie piosenki Wakacje już tuż-tuż

uczestniczy w tworzeniu ilustracji muzycznej

do tekstu wiersza

I.  Suchorzewskiej Letnia ulewa

dobiera właściwy rytm do przysłów ludowych, zgodnie z akcentami mowy i rytmiką tekstu

wykazuje się wiedzą i umiejętnościami

muzycznymi na poziomie elementarnym.

poprawnie pod względem intonacyjnym i rytmicznym śpiewa solo i w zespole piosenkę Wakacje już tuż-tuż

na podstawie obserwacji zapisu muzycznego piosenki określa

oznaczenie taktowe, tempo, dynamikę oraz charakterystyczne cechy melodii i rytmu

improwizuje melodię do podanego rytmu

wykazuje się inwencją twórczą w umuzycznieniu wiersza Letnia

ulewa efektami dźwiękonaśladowczymi

układa rytm do przysłowia ludowego i zapisuje go znakami graficznymi nut i pauz

wykazuje się wiedzą i umiejętnościami

muzycznymi w stopniu dobrym i bardzo dobrym.

zapis nutowy lub płyta CD z nagraniem

piosenki Wakacje już tuż-tuż

(sł. J. Koczanowska, muz. A. Wolski), tekst wiersza

Letnia ulewa

(I. Suchorzewska), instrumenty perkusyjne, flety lub dzwonki, odtwarzacz płyt CD, pianino, zeszyt ćwiczeń.