Zaangażowanie rodziców w organizację czasu wolnego dzieci w szkole jest cenne i należy je kontynuować. Jednakże podstawową funkcją rodzica w szkole jest wsparcie swojego dziecka w proces dydaktyczny i wychowawczy. Bardzo ważne jest ustalenie kto i za co jest odpowiedzialny w obu tych procesach. Tylko właściwa współpraca pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami - nie przekraczając wzajemnych kompetencji - przyniesie wymierne efekty.

Aby wesprzeć pedagogów w przyjętych przez nich sposobach nauczania, rodzice muszą się z nimi zapoznać. Ważne jest również poznanie możliwości swoich dzieci i kształtowanie pod nie swoich oczekiwań. Tak, aby wzajemne oczekiwania budować na realnych możliwościach, a nie iluzorycznych pragnieniach.

Rodzice jako najważniejsi wychowawcy swoich dzieci, nie tylko mają prawo - ale również niejako obowiązek - wpływać na treści wychowawcze nauczane w szkole. Dlatego tak ważne jest ich zaangażowanie w przygotowanie, realizację i ewaluację programów wychowawczych kierowanych do dzieci.

Wszystko to rodzice osiągną najlepiej angażując się przede wszystkim na poziomie oddziału. To wybrani na początku roku przedstawiciele winni w imieniu całej społeczności oddziału interweniować u wychowawcy, nauczycieli przedmiotów, specjalistów i u dyrektora szkoły, w celu dokonania diagnozy i dostosowania sposobów nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów klasy. Wspólnie należy ustalać, jakie formy opanowania materiałów w domu są najbardziej optymalne oraz w jaki sposób możne zwiększyć u uczniów motywację do nauki i wesprzeć techniki uczenia się.

Ponieważ gro kompetencji dotyczących dydaktyki i wychowania jest podejmowane na poziomie rady rodziców, bardzo ważne jest świadome zaangażowanie się w pracę rady rodziców przez przedstawiciela oddziału. Istotne jest zapewnienie dwustronnej komunikacji, aby rodzice w oddziałach mogli zapoznawać się ze sprawami omawianymi przez radę rodziców i współdecydowali przez głosowanie będące większościowo podjętą decyzją. Ważne jest również przedkładanie przez każdego rodzica wszelkich uwag i wniosków dotyczących funkcjonowania szkoły na forum rady rodziców za pośrednictwem swojego przedstawiciela oddziału.

Zapewne nie wszyscy rodzice wiedzą co mogą dokładnie zrobić, a dotychczasowe próby napotykały niezrozumienie i powodowały zniechęcenie do podejmowania jakichkolwiek inicjatyw. Rada rodziców będzie chciała wesprzeć rodziców przez:

  • ustalenie zasad współpracy z organami szkoły;
  • wsparcie merytoryczne w zakresie zaznajomienia z prawami i obowiązkami wszystkich stron;
  • dzielenie się wzajemnym doświadczeniem przez publikowanie dobrych praktyk na poziomie oddziałów.
Więcej informacji dotyczących rad oddziałowych: