Drukuj

Dział

Temat

ocena dopuszczająca

Uczeń:

ocena dostateczna

Uczeń:

ocena dobra

Uczeń:

ocena bardzo dobra

Uczeń:

ocena celująca

Uczeń:

I. Biologia jako nauka

1. Biologia jako nauka

•     wskazuje biologię jako naukę o organizmach

•     wymienia czynności życiowe organizmów

•     podaje przykłady dziedzin biologii

•     określa przedmiot badań biologii jako nauki

•     opisuje wskazane cechy organizmów

•     wyjaśnia, czym zajmuje się wskazana dziedzina biologii

•     wykazuje cechy wspólne organizmów

•     opisuje czynności życiowe organizmów

•     charakteryzuje wszystkie czynności życiowe organizmów

•     wymienia hierarchicznie poziomy budowy organizmu roślinnego
i organizmu zwierzęcego

•     charakteryzuje wybrane dziedziny biologii

•     wykazuje jedność budowy organizmów

•     porównuje poziomy organizacji organizmów u roślin
i zwierząt

•     wymienia inne niż podane w podręczniku dziedziny biologii

2. Jak poznawać biologię?

•     wskazuje obserwacje

i doświadczenia jako źródła wiedzy biologicznej

•     wymienia źródła wiedzy biologicznej

•     z pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie metodą naukową

•     porównuje obserwację
z doświadczeniem jako źródła wiedzy biologicznej

•     korzysta ze źródeł wiedzy wskazanych przez nauczyciela

•     z niewielką pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie metodą naukową

•     na podstawie opisu przeprowadza doświadczenie metodą naukową

•     rozróżnia próbę kontrolną i próbę badawczą

•     opisuje źródła wiedzy biologicznej

•     wymienia cechy dobrego badacza

•     wykazuje zalety metody naukowej

•     samodzielnie przeprowadza doświadczenie metodą naukową

•     posługuje się właściwymi źródłami wiedzy biologicznej
do rozwiązywania wskazanych problemów

•     charakteryzuje cechy dobrego badacza

•     planuje
i przeprowadza doświadczenie metodą naukową

•     krytycznie analizuje informacje pochodzące z różnych źródeł wiedzy biologicznej

•     analizuje swoją postawę w odniesieniu do cech dobrego badacza

3. Obserwacje mikroskopowe

•     z pomocą nauczyciela  nazywa części mikroskopu optycznego

•     obserwuje pod mikroskopem preparaty przygotowane przez nauczyciela

•     nazywa wskazane przez nauczyciela części mikroskopu optycznego

•     z pomocą nauczyciela wykonuje proste preparaty mikroskopowe

•     oblicza powiększenie obrazu mikroskopu spod optycznego

•     samodzielnie opisuje budowę mikroskopu optycznego

•     samodzielnie wykonuje preparaty mikroskopowe

•     z niewielką pomocą nauczyciela nastawia ostrość mikroskopu
i wyszukuje obserwowane elementy

•     charakteryzuje funkcje wskazywanych części mikroskopu optycznego w kolejności tworzenia się obrazu obiektu

•     wykonuje preparaty mikroskopowe, nastawia ostrość mikroskopu, rysuje obraz widziany pod mikroskopem

•     sprawnie posługuje się mikroskopem optycznym, samodzielnie wykonuje preparaty, rysuje dokładny obraz obiektu obserwowanego pod mikroskopem

•     wskazuje zalety mikroskopu elektronowego*

4. Hierarchiczna budowa organizmów

•     wskazuje   komórki jako podstawowej jednostki życia

 

•     wymienia elementy stopniowego komplikowania się organizmu roślinnego lub zwierzęcego

•     wymienia elementy stopniowego komplikowania się organizmu roślinnego i zwierzęcego

•     omawia  na  ilustracji stopniowe komplikowania się budowy organizmów  zwierzęcych i  roślinnych, zwracając uwagę na różnicę organizmu roślinnego i zwierzęcego

•     analizuje na  ilustracji stopniowe komplikowania się budowy organizmów  zwierzęcych i  roślinnych

 

5. Budowa komórki zwierzęcej

•     wskazuje komórkę jako podstawową jednostkę życia

•     podaje przykłady organizmów jedno-

i wielokomórkowych

•     obserwuje preparat nabłonka przygotowany przez nauczyciela

•     wyjaśnia, dlaczego komórkę nazywamy podstawową jednostką organizmu

•     wymienia organelle komórki zwierzęcej

•     z pomocą nauczyciela wykonuje preparat nabłonka

•     opisuje kształty komórek zwierzęcych

•     opisuje budowę komórki zwierzęcej na podstawie ilustracji

•     z niewielką pomocą nauczyciela wykonuje preparat nabłonka

•     rozpoznaje na ilustracji elementy budowy komórki zwierzęcej i omawia ich funkcje

•     wykonuje preparat nabłonka

•     rozpoznaje organelle komórki zwierzęcej i rysuje jej obraz mikroskopowy

•     z dowolnego materiału tworzy model komórki, zachowując cechy organelli

•     sprawnie posługuje się mikroskopem

•     samodzielnie wykonuje preparat nabłonka i rysuje dokładny obraz widziany pod mikroskopem,

z zaznaczeniem widocznych elementów komórki

6. Komórka roślinna. Inne rodzaje komórek

•     na podstawie obserwacji preparatów, ilustracji
i schematów wnioskuje
o komórkowej budowie organizmów

•     wymienia elementy budowy komórki roślinnej, zwierzęcej, bakteryjnej
grzybowej

•     obserwuje pod mikroskopem preparat moczarki kanadyjskiej przygotowany przez nauczyciela

•     pod opieką nauczyciela rysuje obraz obiektu obserwowanego pod mikroskopem

•     podaje przykłady komórki bezjądrowej i jądrowej

•     wymienia funkcje elementów komórki roślinnej, zwierzęcej, bakteryjnej i grzybowej

•     z pomocą nauczyciela wykonuje preparat moczarki kanadyjskiej

•     obserwuje pod mikroskopem organelle wskazane przez nauczyciela

•     wyjaśnia, czym są komórki jądrowei bezjądrowe oraz podaje ich przykłady

•     samodzielnie wykonuje preparat moczarki kanadyjskiej

•     odróżnia pod mikroskopem elementy budowy komórki

•     wyjaśnia rolę poszczególnych elementów komórki

•     z niewielką pomocą nauczyciela rysuje obraz obiektu obserwowanego pod mikroskopem

•     omawia elementy
i funkcje budowy komórki

•     na podstawie ilustracji analizuje różnice między poszczególnymi typami komórek, wskazuje cechy umożliwiające rozróżnienie komórek

•     samodzielnie wykonuje preparat moczarki kanadyjskiej, rozpoznaje elementy budowy komórki roślinnej i rysuje jej obraz mikroskopowy

•     analizuje różnice między poszczególnymi typami komórek
i wykazuje ich związek
z pełnionymi funkcjami

•     sprawnie posługuje się mikroskopem, samodzielnie wykonuje preparat nabłonka i rysuje dokładny obraz widziany pod mikroskopem

II. Budowa i czynności życiowe organizmów 7. Samożywność

•     wyjaśnia, czym jest odżywianie się

•     wyjaśnia, czym jest samożywność

•     podaje przykłady organizmów samożywnych

•     wskazuje fotosyntezę jako sposób
odżywiania się

•     wskazuje substancje biorące udział w fotosyntezie

i wymienia produkty fotosyntezy

•     z pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ dwutlenku węgla na intensywność przebiegu fotosyntezy

•     wymienia czynnikiniezbędne do przeprowadzania fotosyntezy

•     wskazuje substraty

i produkty fotosyntezy

•     omawia sposoby wykorzystania przez roślinę produktów fotosyntezy

•     z niewielką pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ dwutlenku węgla na intensywność fotosyntezy

•     wyjaśnia, na czym polega fotosynteza

•     omawia zależność przebiegu fotosyntezy od obecności wody, dwutlenkuwęgla
i światła

•     schematycznie zapisuje i omawia przebieg fotosyntezy

•     na podstawie opisu przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ dwutlenku węgla

na intensywność fotosyntezy

•     analizuje przystosowanie roślin do przeprowadzania fotosyntezy

•     planuje i samodzielnie przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ dwutlenku węgla na intensywność fotosyntezy

•     na podstawie zdobytej wcześniej wiedzy wskazuje
w różnych warzywach
i owocach materiały zapasowe jako produkty fotosyntezy

8. Cudzożywność

•     wyjaśnia, czym jest cudzożywność

•     podaje przykłady organizmów cudzożywnych

•     wymienia rodzaje cudzożywności

•     krótko opisuje różne sposoby odżywiania się zwierząt

•     wyjaśnia, w jaki sposób wskazany organizm cudzożywny pobiera pokarm

•     omawia wybrane sposoby cudzożywności

•     podaje przykłady organizmów należących
do różnych gruporganizmów cudzożywnych

•     charakteryzuje rodzaje cudzożywności występujące u różnych grup organizmów

•     wykazuje przystosowania do pobierania pokarmów występujące u różnych grup organizmów cudzożywnych

•     wyjaśnia znaczenie organizmów odżywiających się martwą substancją organiczną

•     wyjaśnia, na czym polega cudzożywność roślin pasożytniczych
i półpasożytniczych

9. Sposoby oddychania organizmów

•     określa, czym jest oddychanie

•     wymienia sposoby oddychania

•     wskazuje drożdże jako organizmy przeprowadzające fermentację

•     wyróżnia oddychanie tlenowe i fermentację

•     wskazuje organizmy uzyskujące energię
z oddychania tlenowego
i fermentacji

•     wyjaśnia, że produktem fermentacji drożdży jest dwutlenek węgla

•     wskazuje mitochondrium jako miejsce, w którym zachodzi utlenianie

•     wyjaśnia znaczenie oddychania komórkowego

•     wskazuje różnice w miejscu przebiegu utleniania
i fermentacji w komórce

•     wymienia narządy wymiany gazowej zwierząt lądowych i wodnych

•     omawia doświadczenie wykazujące wydzielanie dwutlenku węgla przez drożdże

•     zapisuje schematycznie przebieg oddychania

•     określa warunki przebiegu oddychania i fermentacji

•     charakteryzuje wymianę gazową u roślin i zwierząt

•     z pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie wykazujące wydzielanie dwutlenku węgla przez drożdże

•     porównuje zapis przebiegu oddychania tlenowego
z zapisem przebiegu fermentacji

•     analizuje związek budowy narządów wymiany gazowej ze środowiskiem życia organizmów

•     samodzielnie przeprowadza doświadczenie wykazujące wydzielanie dwutlenku węgla przez drożdże

III. Wirusy, bakterie i grzyby

10. Klasyfikacja organizmów

•     wymienia jednostki klasyfikacji biologicznej

•     wymienia nazwy królestw organizmów

•     wyjaśnia, czym zajmuje się systematyka

•     podaje definicję gatunku

•     wymienia nazwy królestw i podaje przykłady organizmów należących do danego królestwa

•     wykazuje hierarchiczną strukturę jednostek klasyfikacji biologicznej

•     charakteryzuje wskazane królestwo

•     na podstawie ilustracji przyporządkowuje organizm do królestwa

•     porównuje wcześniejsze i współczesne zasady klasyfikacji organizmów

•     wyjaśnia zasady nadawania nazw gatunkom

•     przedstawia cechy organizmów,
napodstawie których można je zaklasyfikować do danego królestwa

•     uzasadnia konieczność klasyfikacji organizmów

•     porównuje jednostki klasyfikacji zwierząt

z jednostkami klasyfikacji roślin

•     z pomocą nauczyciela korzysta z różnych kluczy do oznaczania organizmów żyjących
w najbliższej okolicy

11. Wirusy

•     wyjaśnia krótko, dlaczego wirusy nie są organizmami

•     wymienia miejsca występowania wirusów

•     opisuje cechy budowy wirusów

•     wymienia cechy, którymi wirusy różnią sięod organizmów

•     podaje przykłady chorób wirusowych

•     wykazuje, dlaczego wirusy nie są organizmami

•     omawia wybrane choroby wirusowe

•     wskazuje drogi wnikania wirusów do organizmu

•     omawia wdrażanie zasad profilaktyki chorób wirusowych

•     wyszukuje informacji w materiałach edukacji zdrowotnej o zasadach  profilaktyki chorób wywoływanych przez wirusy(grypa, różyczka, świnka, odra, AIDS)

12. Bakterie

•     wskazuje  miejsca występowania  bakterii

•     wymienia czynności życiowe

•     opisuje cechy budowy  bakterii

•     wymienia przykłady bakterii

•     omawia wybrane czynności życiowe bakterii

•     wyjaśnia znaczenie  bakterii w  przyrodzie i dla człowieka

•     omawia wpływ bakterii na organizm człowieka

•     wskazuje drogi wnikania bakterii do organizmu

•     prezentuje wszystkie czynności życiowe bakterii

•     ocenia znaczenie  bakterii
w przyrodzie i dla człowieka

•     omawia choroby
 bakteryjne,

•      wskazuje drogi ich przenoszenia

•     przedstawia zasady zapobiegania tym chorobom

•     ocenia znaczenie  bakterii
w przyrodzie i dla człowieka

13. Budowa

i różnorodność grzybów. Porosty

•     wymienia środowiska życia grzybów i porostów

•     podaje przykłady grzybów i porostów

•     na podstawie okazu naturalnego lub ilustracji opisuje budowę grzybów

•     wymienia sposoby rozmnażania się grzybów

•     rozpoznaje porosty wśród innych organizmów

•     wymienia cechy pozwalające zaklasyfikować organizmdo grzybów

•     omawia wskazaną czynność życiową grzybów

•     podaje przykłady znaczenia grzybów w przyrodzie i dla człowieka

•     wykazuje znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka

•     analizuje różnorodność budowy grzybów

•     wyjaśnia sposoby oddychania i odżywiania się grzybów

•     wykazuje, że porosty są zbudowane z grzybni i glonu

•     określa znaczenie poszczególnych komponentów w budowie plechy porostu

•     rozpoznaje różne formy morfologiczne porostów i podaje ich nazwy

•     opisuje czynności życiowe grzybów – odżywianie, oddychanie i rozmnażanie się

•     analizuje znaczenie grzybów w przyrodzie
i dla człowieka

•     proponuje sposób
badania czystości powietrza na podstawie informacji o wrażliwości porostów
na zanieczyszczenia

•     wyjaśnia, dlaczego porosty określa się mianem organizmów pionierskich

IV. Tkanki i organy roślinne

15. Korzeń – organ podziemny rośliny

•     wymienia podstawowe funkcje korzenia

•     rozpoznaje systemy korzeniowe

•     omawia budowę zewnętrzną korzenia

•     wskazuje  poszczególne strefy

•     wykazuje związek korzenia

z adaptacją do środowiska zajmowanego przez roślinę

•     opisuje przyrost korzenia
na długość

•     wykazuje przystosowania korzenia do  pobierania wody przez roślin

•     omawia teoretycznie doświadczenie świadczące o przewodzeniu wody z korzenia w górę rośliny

•     projektuje doświadczenie świadczące o przewodzeniu wody z korzenia w górę rośliny

16. Pęd. Budowa

i funkcje łodygi

•     wymienia nazwy elementów budowy zewnętrznej łodygi

•     wymienia funkcje łodygi

•     wyjaśnia różnicę między pędem a łodygą

•     wskazuje części pędu roślin zielnych

•     omawia funkcje poszczególnych elementów pędu

•     na żywym okazie
lub ilustracji wskazuje
i omawia części łodygi

•     omawia budowę  zewnętrzną łodygi różnych form morfologicznych  (roślin zielnych, krzewów, drzew)

•     na żywych  okazach  
lub ilustracji wykazuje podobieństwa i różnice   przystosowania łodygi różnych form morfologicznych (roślin zielnych, krzewów, drzew) do pełnionych funkcji

17. Liść – wytwórnia pokarmu

•     rozpoznaje elementy budowy liścia

•     wymienia funkcje liści

•     rozpoznaje liście pojedyncze i liście złożone

•     wykazuje związek budowy z funkcjami  liści

•        na materiale zielnikowym

       lub  ilustracji wykazuje

      różnorodność  budowy liści

V. Różnorodność i jedność roślin

18. Mchy

•     na podstawie ilustracji
lub żywych okazów rozpoznaje mchy wśród innych roślin

•     wymienia miejsca występowania mchów

•     wskazuje nazwy elementów budowy mchów

•     z pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie wykazujące zdolność wchłaniania wody przez mchy

•     na podstawie ilustracji
lub żywych okazów rozpoznaje elementy budowy mchów

i wyjaśnia ich funkcje

•     z niewielką pomocą nauczyciela przeprowadza doświadczenie wykazujące zdolność wchłaniania wody przez mchy

•     wyjaśnia, dlaczego mchy uważane są za najprostsze rośliny lądowe

•     przeprowadza według opisu doświadczenie wykazujące zdolność wchłaniania wody przez mchy

•     samodzielnie planuje
i przeprowadza

doświadczenie wykazujące zdolność wchłaniania wody przez mchy

19. Paprociowe

•     na podstawie ilustracji
lub żywych okazów rozpoznaje paprocie  wśród innych roślin

•     podaje nazwy organów paproci

•     wymienia miejsca występowania paprociowych

•     wyjaśnia rolę poszczególnych organów paproci

•     rozpoznaje na ilustracji w podręczniku jedną paproć

 

•     wyjaśnia znaczenie paprociowych  w przyrodzie i dla człowieka

•     rozpoznaje na ilustracji w podręczniku dwie paprocie

•     wykazuje na podstawie ilustracji lub żywych okazów różnorodność paprociowych

•     rozpoznaje na ilustracji w podręczniku trzy paprocie

V. Różnorodność roślin

20. Nagonasienne

•     wymienia miejsca występowania roślin nagonasiennych

•     rozpoznaje na podstawie ilustracji lub żywych okazów rośliny nagonasienne wśród innych roślin

•     wyjaśnia funkcje kwiatów i nasion

•     omawia budowę rośliny nagonasiennej
na przykładzie sosny

•     wymienia przystosowania roślin nagonasiennych

do warunków życia

•     wykazuje przystosowania roślin nagonasiennych

do środowiska

•     omawia znaczenie roślin nagonasiennych
w przyrodzie i dla człowieka

•     rozpoznaje rodzime gatunki roślin nagonasiennych

•     określa, z jakiego gatunku drzewa lub krzewu pochodzi wskazana szyszka

21. Okrytonasienne

•     wymienia miejsca występowania roślin okrytonasiennych

•     na podstawie ilustracji lub żywych okazów rozpoznaje rośliny okrytonasienne wśród innych roślin

•     na podstawie ilustracji, żywego lub zielnikowego okazu roślinnego wykazuje różnorodność form roślin okrytonasiennych

•     podaje nazwy elementów budowy kwiatu

•     na ilustracji lub żywym okazie rozpoznaje organy roślinne i wymienia ich funkcje

•     rozpoznaje formy roślin okrytonasiennych

•     odróżnia kwiat od kwiatostanu

   

•     omawia funkcje poszczególnych elementów kwiatu

•     wyjaśnia, dlaczego kwiatostany ułatwiają zapylanie

•     wyjaśnia rolę elementów kwiatu w rozmnażaniu roślin

•     wykazuje związek budowy kwiatu ze sposobem zapylania

22. Owoc. Rozprzestrzenianie się roślin okrytonasiennych

•     wymienia rodzaje owoców

•     przedstawia sposoby rozprzestrzeniania się owoców

•     na podstawie ilustracji
lub żywych okazów omawia budowę owoców

•     wymienia rodzaje owoców

•     wykazuje zmiany zachodzące w kwiecie po zapyleniu

•     określa rolę owocni

w klasyfikacji owoców

•     wykazuje adaptacje budowy owoców
do sposobów ich rozprzestrzeniania się

•     wyjaśnia wpływ różnych czynników na kiełkowanie nasion

•     planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ wody na kiełkowanie nasion

23. Znaczenie

i przegląd roślin okrytonasiennych

•     wymienia znaczenie roślin okrytonasiennych
w przyrodzie

•     z pomocą nauczyciela klasyfikuje nieznaną roślinę do odpowiedniej grupy

•     podaje przykłady znaczenia roślin okrytonasiennych

dla człowieka

•     z niewielką pomocą nauczyciela klasyfikuje nieznaną roślinę do odpowiedniej grupy

•     ocenia znaczenie roślin okrytonasiennych

w przyrodzie

•     klasyfikuje nieznaną roślinę do odpowiedniej grupy

•     ocenia znaczenie roślin okrytonasiennych

dla człowieka

•     przy pomocy nauczyciela korzysta z prostego klucza lub aplikacji mobilnej
do oznaczania organizmów żyjących w najbliższej okolicy

•     sprawnie korzysta z prostego klucza lub aplikacji mobilnej do oznaczania organizmów żyjących w najbliższej okolicy

•      wykazuje na dowolnych przykładach różnorodność roślin okrytonasiennych
i ich znaczenie