Drukuj

Wymagania programowe na poszczególne oceny z chemii klasa 8

Dział 7. Kwasy

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[ 1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

− wymienia zasady bhp dotyczące obchodzenia się z kwasami

− zalicza kwasy do elektrolitów

− definiuje pojęcie kwasy 

− opisuje budowę kwasów 

− opisuje różnice w budowie kwasów beztlenowych i kwasów tlenowych − zapisuje wzory sumaryczne kwasów:

HCl, H2S, H2SO4, H2SO3, HNO3,

H2CO3, H3PO4

− podaje nazwy poznanych kwasów

− wskazuje wodór i resztę kwasową we wzorze kwasu

− wyznacza wartościowość reszty kwasowej

− wyjaśnia, jak można otrzymać kwas chlorowodorowy, fosforowy(V)

− wyjaśnia, co to jest tlenek kwasowy

− stosuje zasadę rozcieńczania kwasów

− wyjaśnia, na czym polega dysocjacja elektrolityczna (jonowa) kwasów

− definiuje pojęcia: jon, kationanion

− zapisuje równania reakcji dysocjacji elektrolitycznej kwasów (proste przykłady)

− wymienia rodzaje odczynu roztworu − wymienia poznane wskaźniki − określa zakres pH i barwy wskaźników dla poszczególnych odczynów

− rozróżnia doświadczalnie odczyny roztworów za pomocą wskaźników

Uczeń:

− udowadnia, dlaczego w nazwie danego kwasu pojawia się wartościowość

− wymienia metody otrzymywania kwasów tlenowych i kwasów beztlenowych

− zapisuje równania reakcji otrzymywania poznanych kwasów

− wyjaśnia pojęcie tlenek kwasowy

− wskazuje przykłady tlenków kwasowych

− wyjaśnia pojęcie dysocjacja elektrolityczna 

− zapisuje wybrane równania reakcji dysocjacji elektrolitycznej kwasów

− nazywa kation H+ i aniony reszt kwasowych

− określa odczyn roztworu (kwasowy)

− zapisuje obserwacje z przeprowadzanych doświadczeń

− posługuje się skalą pH

− bada odczyn i pH roztworu

Uczeń:

− zapisuje równania reakcji otrzymywania wskazanego kwasu

− wyjaśnia, dlaczego podczas pracy ze stężonymi roztworami kwasów należy zachować szczególną ostrożność

− projektuje doświadczenia, w wyniku których można otrzymać omawiane na lekcjach kwasy

− wymienia poznane tlenki kwasowe

− wyjaśnia zasadę bezpiecznego rozcieńczania stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI)

− zapisuje i odczytuje równania reakcji dysocjacji elektrolitycznej kwasów

− zapisuje i odczytuje równania reakcji dysocjacji elektrolitycznej w formie stopniowej dla H2S, H2CO3

− opisuje doświadczenia przeprowadzane na lekcjach (schemat, obserwacje, wniosek)

− interpretuje wartość pH w ujęciu jakościowym (odczyny: kwasowy, zasadowy, obojętny)

− opisuje zastosowania wskaźników

− planuje doświadczenie, które pozwala zbadać pH produktów występujących w życiu codziennym

Uczeń:

− nazywa dowolny kwas tlenowy (określenie wartościowości pierwiastków chemicznych, uwzględnienie ich w nazwie)

− projektuje i przeprowadza doświadczenia, w których wyniku można otrzymać kwasy

− identyfikuje kwasy na podstawie podanych informacji − odczytuje równania reakcji chemicznych

− planuje doświadczalne wykrycie białka w próbce żywności (np.: w serze, mleku, jajku)

− opisuje reakcję ksantoproteinową

Uczeń:

− wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje

o powstawaniu i skutkach kwaśnych opadów oraz o sposobach ograniczających ich powstawanie − wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o właściwościach i wynikających z nich zastosowań niektórych  kwasów, np. HCl, H2SO4

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wszystkie treści z podstawy programowej oraz rozwiązuje zadania o wysokim stopniu trudności.

Dział 8. Sole

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[ 1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

− opisuje budowę soli

− tworzy i zapisuje wzory sumaryczne soli (np.

chlorków, siarczków)

− wskazuje metal i resztę kwasową we wzorze soli

− tworzy nazwy soli na podstawie wzorów sumarycznych (proste przykłady)

− tworzy i zapisuje wzory sumaryczne soli na podstawie ich nazw (np. wzory soli kwasów:

chlorowodorowego, siarkowodorowego i metali, np. sodu, potasu i wapnia)

− wskazuje wzory soli wśród wzorów różnych związków chemicznych 

− definiuje pojęcie dysocjacja elektrolityczna (jonowa) soli

− dzieli sole ze względu na ich rozpuszczalność w wodzie

− ustala rozpuszczalność soli w wodzie na podstawie tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków w wodzie

− zapisuje równania reakcji dysocjacji elektrolitycznej (jonowej) soli rozpuszczalnych w wodzie (proste przykłady)

− podaje nazwy jonów powstałych w wyniku dysocjacji elektrolitycznej soli (proste przykłady)

− opisuje sposób otrzymywania soli trzema podstawowymi metodami (kwas + wodorotlenek, metal + kwas, tlenek metalu + kwas)

− zapisuje cząsteczkowo równania reakcji otrzymywania soli (proste przykłady)

− definiuje pojęcia reakcja zobojętnianiareakcja strąceniowa

− odróżnia zapis cząsteczkowy od zapisu jonowego równania reakcji chemicznej

− określa związek ładunku jonu z wartościowością metalu i reszty kwasowej

Uczeń:

− wymienia cztery najważniejsze sposoby otrzymywania soli − podaje nazwy i wzory soli

(typowe przykłady)

− zapisuje równania reakcji zobojętniania w formach: cząsteczkowej, jonowej oraz jonowej skróconej − podaje nazwy jonów powstałych w wyniku dysocjacji elektrolitycznej soli − odczytuje równania reakcji otrzymywania soli (proste przykłady)

− korzysta z tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków w wodzie − zapisuje równania reakcji otrzymywania soli (reakcja strąceniowa) w formach cząsteczkowej i jonowej (proste przykłady)

− zapisuje i odczytuje wybrane równania reakcji dysocjacji

elektrolitycznej soli

− dzieli metale ze względu na ich aktywność chemiczną (szereg aktywności chemicznej metali)

− opisuje sposoby zachowania się metali w reakcji z kwasami (np. miedź i magnez w reakcji z kwasem chlorowodorowym)

− zapisuje obserwacje z doświadczeń przeprowadzanych na lekcji 

Uczeń:

− tworzy i zapisuje nazwy i wzory soli:

chlorków, siarczków, azotanów(V), siarczanów(IV), siarczanów(VI), węglanów, fosforanów(V) (ortofosforanów(V))

− zapisuje i odczytuje równania dysocjacji elektrolitycznej soli

− otrzymuje sole doświadczalnie

− wyjaśnia przebieg reakcji zobojętniania i reakcji strąceniowej

− zapisuje równania reakcji otrzymywania soli 

− ustala, korzystając z szeregu aktywności metali, które metale reagują z kwasami według schematu: metal + kwas → sól + wodór − projektuje i przeprowadza reakcję zobojętniania (HCl + NaOH) − swobodnie posługuje się tabelą rozpuszczalności soli i wodorotlenków w wodzie

− projektuje doświadczenia pozwalające otrzymać substancje średnio i trudno rozpuszczalne (sole i wodorotlenki) w reakcjach strąceniowych

− zapisuje odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej (reakcje otrzymywania substancji średnio i trudno rozpuszczalnych w reakcjach strąceniowych)

− podaje przykłady soli występujących w przyrodzie

− opisuje doświadczenia przeprowadzane na lekcjach (schemat, obserwacje, wniosek)

Uczeń:

− wymienia metody otrzymywania soli

− przewiduje, czy zajdzie dana reakcja chemiczna (poznane metody, tabela rozpuszczalności soli i wodorotlenków w wodzie, szereg aktywności metali)

− zapisuje i odczytuje równania reakcji otrzymywania dowolnej soli 

− wyjaśnia, jakie zmiany zaszły w odczynie roztworów poddanych reakcji zobojętniania

− proponuje reakcję tworzenia soli średnio i trudno rozpuszczalnej − przewiduje wynik reakcji strąceniowej

− identyfikuje sole na podstawie podanych informacji

− podaje zastosowania reakcji strąceniowych

− projektuje i przeprowadza doświadczenia dotyczące otrzymywania soli

− przewiduje efekty zaprojektowanych doświadczeń dotyczących otrzymywania soli

(różne metody)

− opisuje zaprojektowane doświadczenia

Uczeń:

− wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o zastosowaniach najważniejszych soli: chlorków, węglanów, azotanów(V), siarczanów(VI) i fosforanów(V) (ortofosforanów(V)).

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wszystkie treści z podstawy programowej oraz rozwiązuje zadania o wysokim stopniu trudności.

Dział 9.  Związki węgla z wodorem

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

− wyjaśnia pojęcie związki organiczne  

− podaje przykłady związków chemicznych zawierających węgiel

− stosuje zasady BHP w pracy z tlenkiem węgla(II)

− definiuje pojęcie węglowodory

− definiuje pojęcie szereg homologiczny

− definiuje pojęcia: węglowodory nasycone, węglowodory nienasycone, alkany, alkeny, alkiny

− zalicza alkany do węglowodorów nasyconych, a alkeny i alkiny – do nienasyconych

− zapisuje wzory sumaryczne: alkanów, alkenów i alkinów o podanej liczbie atomów węgla

− rysuje wzory strukturalne i półstrukturalne (grupowe): alkanów, alkenów i alkinów o łańcuchach prostych (do czterech atomów węgla w cząsteczce)

− podaje nazwy systematyczne alkanów (do czterech atomów węgla w cząsteczce)

− podaje wzory ogólne: alkanów, alkenów i alkinów

− podaje zasady tworzenia nazw alkenów i alkinów − przyporządkowuje dany węglowodór do odpowiedniego szeregu homologicznego

− opisuje budowę i występowanie metanu

− opisuje właściwości fizyczne i chemiczne metanu, etanu

− wyjaśnia, na czym polegają spalanie całkowite i spalanie niecałkowite

− zapisuje równania reakcji spalania całkowitego i spalania niecałkowitego metanu, etanu

− podaje wzory sumaryczne i strukturalne etenu i etynu

− opisuje najważniejsze właściwości etenu i etynu

− definiuje pojęcia: polimeryzacja, monomerpolimer

− opisuje wpływ węglowodorów nasyconych i węglowodorów nienasyconych na wodę bromową (lub roztwór manganianu(VII) potasu)

Uczeń:

− wyjaśnia pojęcie szereg homologiczny

− tworzy nazwy alkenów i alkinów na podstawie nazw odpowiednich alkanów

− zapisuje wzory: sumaryczne, strukturalne i półstrukturalne (grupowe); podaje nazwy: alkanów, alkenów i alkinów

− buduje model cząsteczki: metanu, etenu, etynu

− wyjaśnia różnicę między spalaniem całkowitym a spalaniem niecałkowitym

− opisuje właściwości fizyczne i chemiczne (spalanie) alkanów (metanu, etanu) oraz etenu i etynu 

− zapisuje i odczytuje równania reakcji spalania metanu, etanu, przy ograniczonym i nieograniczonym

dostępie tlenu 

− pisze równania reakcji spalania etenu i etynu

− porównuje budowę etenu i etynu

− wyjaśnia, na czym polegają reakcje przyłączania i polimeryzacji

− wyjaśnia, jak można doświadczalnie odróżnić węglowodory nasycone od węglowodorów nienasyconych, np. metan od etenu czy etynu

− wyjaśnia, od czego zależą właściwości węglowodorów

− podaje obserwacje do wykonywanych na lekcji doświadczeń

                

Uczeń:

− tworzy wzory ogólne alkanów, alkenów, alkinów (na podstawie wzorów kolejnych związków chemicznych w danym szeregu homologicznym)

− proponuje sposób doświadczalnego wykrycia produktów spalania węglowodorów

− zapisuje równania reakcji spalania alkanów przy ograniczonym i nieograniczonym dostępie tlenu

− zapisuje równania reakcji spalania etenu i etynu

− zapisuje równania reakcji otrzymywania etynu

− odczytuje podane równania reakcji chemicznej

− zapisuje równania reakcji etenu i etynu z bromem, polimeryzacji etenu 

− opisuje rolę katalizatora w reakcji chemicznej − wyjaśnia zależność między długością łańcucha węglowego a właściwościami fizycznymi alkanów (np. stanem skupienia, lotnością, palnością, gęstością, temperaturą topnienia i wrzenia) 

− wyjaśnia, co jest przyczyną większej reaktywności węglowodorów nienasyconych w porównaniu z węglowodorami nasyconymi

− projektuje doświadczenie chemiczne umożliwiające odróżnienie węglowodorów nasyconych od węglowodorów nienasyconych

− opisuje przeprowadzane doświadczenia chemiczne

Uczeń:

− analizuje właściwości węglowodorów

− porównuje właściwości węglowodorów nasyconych i węglowodorów nienasyconych

− opisuje wpływ wiązania wielokrotnego w cząsteczce węglowodoru na jego reaktywność − zapisuje równania reakcji przyłączania (np. bromowodoru, wodoru, chloru) do węglowodorów zawierających wiązanie wielokrotne 

− projektuje doświadczenia chemiczne dotyczące węglowodorów

− analizuje znaczenie węglowodorów w życiu codziennym

Uczeń:

− wyszukuje, porządkuje i prezentuje informacje o naturalnych źródłach węglowodorów oraz o produktach destylacji ropy naftowej i ich zastosowaniach

− wyszukuje informacje na temat zastosowań alkanów, etenu i etynu

− wyszukuje, porządkuje i prezentuje informacje o właściwościach

i zastosowanu polietylenu 

 Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wszystkie treści z podstawy programowej oraz rozwiązuje zadania o wysokim stopniu trudności.

Dział 10. Pochodne węglowodorów

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

− dowodzi, że alkohole, kwasy karboksylowe, estry i aminokwasy są pochodnymi węglowodorów

− opisuje budowę pochodnych węglowodorów (grupa

węglowodorowa + grupa funkcyjna)

− wymienia pierwiastki chemiczne wchodzące w skład pochodnych węglowodorów

− zalicza daną substancję organiczną do odpowiedniej grupy związków chemicznych

− wyjaśnia, co to jest grupa funkcyjna

− zaznacza grupy funkcyjne w alkoholach, kwasach karboksylowych, estrach, aminokwasach; podaje ich nazwy

− zapisuje wzory ogólne alkoholi, kwasów karboksylowych i estrów

− dzieli alkohole na monohydroksylowe i polihydroksylowe

− zapisuje wzory sumaryczne i rysuje wzory półstrukturalne (grupowe), strukturalne alkoholi

monohydroksylowych o łańcuchach prostych zawierających do czterech atomów węgla w cząsteczce

− wyjaśnia, co to są nazwy zwyczajowe i nazwy systematyczne

− tworzy nazwy systematyczne alkoholi monohydroksylowych o łańcuchach prostych zawierających do czterech atomów węgla w cząsteczce, podaje zwyczajowe (metanolu, etanolu) 

− rysuje wzory półstrukturalne (grupowe), strukturalne kwasów monokarboksylowych o łańcuchach 

prostych zawierających do dwóch atomów węgla w cząsteczce; podaje ich nazwy systematyczne i zwyczajowe (kwasu metanowego i kwasu etanowego) 

− zaznacza resztę kwasową we wzorze kwasu karboksylowego 

− opisuje najważniejsze właściwości metanolu, etanolu i glicerolu oraz kwasów octowego i mrówkowego

− bada właściwości fizyczne glicerolu

− zapisuje równanie reakcji spalania metanolu

− dzieli kwasy karboksylowe na nasycone i nienasycone

− wymienia najważniejsze kwasy tłuszczowe

− opisuje najważniejsze właściwości długołańcuchowych kwasów karboksylowych (stearynowego i oleinowego)

− definiuje pojęcie mydła

− wymienia związki chemiczne, które są substratami reakcji estryfikacji

− definiuje pojęcie estry − opisuje zagrożenia związane z alkoholami (metanol, etanol)

− opisuje najważniejsze zastosowania metanolu i etanolu

− wśród poznanych substancji wskazuje te, które mają szkodliwy wpływ na organizm

− omawia budowę i właściwości aminokwasów (na przykładzie glicyny)

− podaje przykłady występowania aminokwasów

Uczeń:

− zapisuje nazwy i wzory omawianych grup funkcyjnych − wyjaśnia, co to są alkohole polihydroksylowe

− zapisuje wzory i podaje nazwy alkoholi monohydroksylowych o łańcuchach prostych (zawierających do czterech atomów węgla w cząsteczce)

− zapisuje wzory sumaryczny i półstrukturalny (grupowy) propano-

1,2,3-triolu (glicerolu)

− uzasadnia stwierdzenie, że alkohole i kwasy karboksylowe tworzą szeregi homologiczne

− podaje odczyn roztworu alkoholu

− zapisuje równania reakcji spalania etanolu

− podaje przykłady kwasów organicznych występujących w przyrodzie (kwasy: mrówkowy, szczawiowy, cytrynowy) − tworzy nazwy prostych kwasów karboksylowych (do czterech atomów węgla w cząsteczce) i zapisuje ich wzory sumaryczne i strukturalne

− podaje właściwości kwasów metanowego (mrówkowego) i etanowego (octowego)

− bada wybrane właściwości fizyczne kwasu etanowego (octowego)

− opisuje dysocjację elektrolityczną kwasów karboksylowych

− bada odczyn wodnego roztworu kwasu etanowego (octowego)

− zapisuje równania reakcji spalania i reakcji dysocjacji elektrolitycznej kwasów metanowego (mrówkowego) i etanowego (octowego)

− zapisuje równania reakcji kwasów metanowego (mrówkowego) i etanowego (octowego) z metalami, tlenkami metali i wodorotlenkami

− podaje nazwy soli pochodzących od kwasów metanowego (mrówkowego) i etanowego (octowego)

− podaje nazwy długołańcuchowych kwasów monokarboksylowych (przykłady)

− zapisuje wzory sumaryczne kwasów: palmitynowego, stearynowego i oleinowego

− wyjaśnia, jak można doświadczalnie udowodnić, że dany kwas karboksylowy jest kwasem nienasyconym

− podaje przykłady estrów

− wyjaśnia, na czym polega reakcja estryfikacji

− tworzy nazwy estrów pochodzących od podanych nazw kwasów i alkoholi

(proste przykłady)

− opisuje sposób otrzymywania wskazanego estru (np. octanu etylu)

− zapisuje równania reakcji otrzymywania estru (proste przykłady, np. octanu metylu)

− wymienia właściwości fizyczne octanu etylu

− opisuje negatywne skutki działania metanolu i etanolu na organizm

− bada właściwości fizyczne omawianych związków

− zapisuje obserwacje z wykonywanych doświadczeń chemicznych

Uczeń:

− wyjaśnia, dlaczego etanol ma odczyn obojętny

− wyjaśnia, w jaki sposób tworzy się nazwę systematyczną glicerolu

− zapisuje równania reakcji spalania alkoholi

− podaje nazwy zwyczajowe i systematyczne alkoholi i kwasów karboksylowych

− wyjaśnia, dlaczego niektóre wyższe kwasy karboksylowe nazywa się kwasami tłuszczowymi

− porównuje właściwości kwasów organicznych i nieorganicznych

− porównuje właściwości kwasów karboksylowych

− dzieli kwasy karboksylowe

− zapisuje równania reakcji chemicznych kwasów karboksylowych

− podaje nazwy soli kwasów organicznych

− podaje nazwy i rysuje wzory półstrukturalne (grupowe) długołańcuchowych kwasów monokarboksylowych (kwasów tłuszczowych) nasyconych (palmitynowego, stearynowego) i nienasyconego (oleinowego)

− określa miejsce występowania wiązania podwójnego w cząsteczce kwasu oleinowego

− projektuje doświadczenie chemiczne umożliwiające odróżnienie kwasu

oleinowego od kwasów palmitynowego lub stearynowego

− zapisuje równania reakcji chemicznych prostych kwasów  karboksylowych z alkoholami monohydroksylowymi

− zapisuje równania reakcji otrzymywania podanych estrów

− tworzy wzory estrów na podstawie nazw kwasów i alkoholi

− tworzy nazwy systematyczne i zwyczajowe estrów na podstawie nazw odpowiednich kwasów karboksylowych i alkoholi

− zapisuje wzór poznanego aminokwasu

− opisuje budowę oraz wybrane właściwości fizyczne i chemiczne aminokwasów na przykładzie kwasu aminooctowego (glicyny)

− opisuje właściwości omawianych związków chemicznych

− bada niektóre właściwości fizyczne i chemiczne omawianych związków

− opisuje przeprowadzone doświadczenia chemiczne

Uczeń:

− proponuje doświadczenie chemiczne do podanego tematu z działu Pochodne węglowodorów

− opisuje doświadczenia chemiczne

(schemat, obserwacje, wniosek)

− przeprowadza doświadczenia chemiczne do działu Pochodne węglowodorów

− zapisuje wzory podanych alkoholi i kwasów karboksylowych

− zapisuje równania reakcji chemicznych alkoholi, kwasów karboksylowych o wyższym stopniu trudności (np. więcej niż cztery atomów węgla w cząsteczce) 

− wyjaśnia zależność między długością łańcucha węglowego a stanem skupienia i reaktywnością alkoholi oraz kwasów karboksylowych − zapisuje równania reakcji otrzymywania estru o podanej nazwie lub podanym wzorze

− planuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające otrzymać ester o podanej nazwie

− przewiduje produkty reakcji chemicznej

− identyfikuje poznane substancje

− omawia szczegółowo przebieg reakcji estryfikacji

− omawia różnicę między reakcją estryfikacji a reakcją zobojętniania

− zapisuje równania reakcji chemicznych w formach: cząsteczkowej, jonowej i skróconej jonowej

− analizuje konsekwencje istnienia dwóch grup funkcyjnych w cząsteczce aminokwasu

− zapisuje równanie kondensacji dwóch cząsteczek glicyny

− opisuje mechanizm powstawania wiązania peptydowego

Uczeń:

− wyszukuje, porządkuje i prezentuje informacje na temat zastosowań glicerolu

− wyszukuje informacje na temat zastosowań kwasów organicznych występujących w przyrodzie

− wyszukuje informacje o właściwościach estrów w aspekcie ich zastosowań

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wszystkie treści z podstawy programowej oraz rozwiązuje zadania o wysokim stopniu trudności.

Dział 11. Substancje o znaczeniu biologicznym

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

− wymienia pierwiastki chemiczne, których atomy wchodzą w skład cząsteczek: tłuszczów, cukrów i białek

− definiuje białka jako związki chemiczne powstające z aminokwasów

− definiuje pojęcia: denaturacja, koagulacja, żel, zol

− wymienia czynniki powodujące denaturację białek

− podaje reakcje charakterystyczne białek i skrobi

− wyjaśnia, co to są związki wielkocząsteczkowe; wymienia ich przykłady

Uczeń:

− opisuje wpływ oleju roślinnego na wodę bromową

− wyjaśnia, jak można doświadczalnie odróżnić tłuszcze nienasycone od tłuszczów nasyconych

− wymienia czynniki powodujące koagulację białek

− bada właściwości fizyczne wybranych związków chemicznych (glukozy, fruktozy, sacharozy, skrobi i celulozy)

− wykrywa obecność skrobi i białka w produktach spożywczych

Uczeń:

− wyjaśnia, dlaczego olej roślinny odbarwia wodę bromową

− definiuje białka jako związki chemiczne powstające w wyniku

kondensacji aminokwasów

− definiuje pojęcia: peptydy, peptyzacja, wysalanie białek

− opisuje różnice w przebiegu denaturacji i koagulacji białek

− definiuje pojęcie wiązanie peptydowe

− projektuje i przeprowadza doświadczenie chemiczne umożliwiające odróżnienie tłuszczu nienasyconego od tłuszczu nasyconego

− projektuje doświadczenia chemiczne umożliwiające wykrycie białka za pomocą stężonego roztworu kwasu azotowego(V)

− planuje doświadczenia chemiczne umożliwiające badanie właściwości omawianych związków chemicznych

− opisuje przeprowadzone doświadczenia chemiczne

Uczeń:                        

− podaje wzór tristearynianu glicerolu − projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne umożliwiające wykrycie białka

− wyjaśnia, na czym polega wysalanie białek

− planuje i przeprowadza doświadczenie chemiczne weryfikujące postawioną hipotezę

− identyfikuje poznane substancje

− wymienia najważniejsze właściwości omawianych związków chemicznych

Uczeń:

− wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o budowie tłuszczów (jako estrów glicerolu i kwasów tłuszczowych), ich klasyfikacji pod względem pochodzenia, stanu skupienia i charakteru chemicznego oraz o wybranych właściwościach fizycznych, znaczeniu i zastosowaniu tłuszczów

− wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o budowie i właściwościach fizycznych oraz znaczeniu i zastosowaniu białek

− wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o budowie cukrów (glukozy, fruktozy, sacharozy, skrobi i celulozy), ich klasyfikacji oraz o wybranych właściwościach fizycznych, znaczeniu i zastosowaniu cukrów

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wszystkie treści z podstawy programowej oraz rozwiązuje zadania o wysokim stopniu trudności.