Dział |
Temat |
Poziom wymagań | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
ocena dopuszczająca Uczeń: |
ocena dostateczna Uczeń: |
ocena dobra Uczeń: |
ocena bardzo dobra Uczeń: |
ocena celująca Uczeń: | ||
I. Genetyka |
1. Czym jest genetyka? |
• określa zakres badań genetyki • wyjaśnia, że podobieństwo dziecka do rodziców jest wynikiem dziedziczenia cech |
• rozróżnia cechy dziedziczne i niedziedziczne • definiuje pojęcia: genetyka i zmienność organizmów |
• wskazuje cechy indywidualne i gatunkowe podanych organizmów • omawia zastosowanie genetyki w różnych dziedzinach: medycynie, kryminalistyce, rolnictwie |
• uzasadnia występowanie zmienności genetycznej wśród ludzi • wskazuje różnice między cechami gatunkowymi a indywidualnymi • wyjaśnia, z czego wynika podobieństwo organizmów potomnych w rozmnażaniu bezpłciowym |
• dowodzi, że cechy organizmu kształtują się dzięki materiałowi genetycznemu oraz są wynikiem wpływu środowiska • wyjaśnia znaczenie rekombinacji genetycznej |
2. Nośnik informacji genetycznej – DNA |
• wskazuje miejsca występowania DNA • wymienia elementy budujące DNA • przedstawia rolę DNA jako nośnika informacji genetycznej |
• przedstawia budowę nukleotydu • wymienia nazwy zasad azotowych • omawia budowę chromosomu • definiuje pojęcia: kariotyp, helisa, gen i nukleotyd • wykazuje rolę jądra |
• wykazuje konieczność związania DNA przez białka i powstania chromatyny w jądrze komórkowym • wyjaśnia, z czego wynika komplementarność zasad azotowych • przedstawia graficznie regułę komplementarności |
• wyjaśnia proces replikacji • rozpoznaje DNA i RNA* • porównuje budowę DNA z budową RNA* • omawia budowę i funkcję RNA* |
• uzasadnia konieczność zachodzenia procesu replikacji DNA przed podziałem komórki • wykonuje dowolną techniką model DNA • wykazuje rolę replikacji w zachowaniu niezmienionej informacji genetycznej |
|
3. Podziały komórkowe |
• wymienia nazwy podziałów komórkowych • podaje liczbę chromosomów w komórkach somatycznych i płciowych człowieka |
• definiuje pojęcia: chromosomy homologiczne, komórki haploidalne • wskazuje miejsce zachodzenia mitozy i mejozy w organizmie człowieka |
• omawia znaczenie mitozy i mejozy • oblicza liczbę chromosomów w komórce haploidalnej, znając liczbę chromosomów w komórce diploidalnej danego organizmu |
• wykazuje konieczność redukcji ilości materiału genetycznego w komórkach macierzystych gamet • wykazuje różnice między mitozą a mejozą |
• wyjaśnia znaczenie rekombinacji genetycznej podczas mejozy • wykonuje dowolną techniką model mitozy lub mejozy |
|
4. Podstawowe prawa dziedziczenia |
• definiuje pojęcia fenotyp i genotyp • wyjaśnia symbole używane przy zapisywaniu krzyżówek genetycznych |
• omawia badania Gregora Mendla • zapisuje genotypy homozygoty dominującej • wykonuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie jednego genu |
• identyfikuje allele dominujące i recesywne • omawia prawo czystości gamet • rozpoznaje na schemacie krzyżówki genetycznej genotyp oraz określa fenotyp rodziców i pokolenia potomnego |
• przewiduje cechy osobników potomnych na podstawie prawa czystości gamet • interpretuje krzyżówki genetyczne, używając określeń: homozygota, heterozygota, cecha dominująca i cecha recesywna |
• zapisuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie określonej cechy i przewiduje genotypy oraz fenotypy potomstwa • ocenia znaczenie prac Gregora Mendla dla rozwoju genetyki |
|
5. Dziedziczenie cech u człowieka |
• wskazuje u ludzi przykładowe cechy dominującą i recesywną • z pomocą nauczyciela rozwiązuje proste krzyżówki genetyczne |
• wymienia cechy dominujące i recesywne • z niewielką pomocą nauczyciela rozwiązuje proste krzyżówki genetyczne |
• wyjaśnia, że cechę recesywną determinują allele homozygoty recesywnej • przewiduje na podstawie krzyżówki genetycznej wystąpienie cechy potomstwa |
• wskazuje cechy człowieka, które są zarówno wynikiem działania genów, jak i czynników środowiska • ustala prawdopodobieństwo występowania cechy |
• ocenia wpływ środowiska na kształtowanie się cech na podstawie znajomości cech dominujących • projektuje krzyżówki genetyczne, poprawnie posługując się terminami homozygota i heterozygota |
|
6. Dziedziczenie płci u człowieka |
• podaje liczbę chromosomów występujących w komórce diploidalnej człowieka • wymienia przykłady chorób dziedzicznych sprzężonych z płcią |
• rozpoznaje kariotyp człowieka • określa cechy chromosomów X i Y |
• wyjaśnia rolę chromosomów płci i autosomów • omawia zasadę dziedziczenia płci |
• wyjaśnia mechanizm ujawniania się cech recesywnych |
• ocenia znaczenie poznania budowy ludzkiego DNA |
|
7. Dziedziczenie grup krwi |
• wymienia cztery główne grupy krwi występujące • przedstawia przykłady cech zależnych od wielu genów oraz od środowiska |
• omawia sposób dziedziczenia grup krwi • wyjaśnia sposób dziedziczenia czynnika Rh |
• rozpoznaje grupy krwi na podstawie zapisu genotypów • wykonuje krzyżówkę genetyczną przedstawiającą dziedziczenie grup krwi |
• ustala grupy krwi dzieci na podstawie znajomości grup krwi ich rodziców • ustala czynnik Rh dzieci na podstawie znajomości czynnika Rh ich rodziców |
• wykazuje, że dziedziczenie czynnika Rh jest jednogenowe • wyjaśnia wpływ środowiska na rozwój cech osobniczych |
|
8. Mutacje |
• definiuje pojęcie mutacja • wymienia czynniki mutagenne • podaje przykłady chorób uwarunkowanych mutacjami genowymi |
• rozróżnia mutacje genowe • omawia przyczyny wybranych chorób genetycznych • wskazuje mechanizm dziedziczenia mukowiscydozy |
• wyjaśnia, na czym polegają mutacje genowe i chromosomowe • omawia znaczenie poradnictwa genetycznego • charakteryzuje wybrane choroby i zaburzenia genetyczne • wyjaśnia podłoże zespołu Downa |
• wyjaśnia mechanizm powstawania mutacji genowych i chromosomowych • omawia zachowania zapobiegające powstawaniu mutacji • wyjaśnia znaczenie badań prenatalnych |
• uzasadnia, że mutacje są podstawowym czynnikiem zmienności organizmów • analizuje przyczyny mutacji i wskazuje ich skutki |
|
II. Ewolucja życia |
9. Źródła wiedzy o ewolucji |
• definiuje pojęcie ewolucja • wymienia dowody ewolucji • wskazuje przykłady narządów szczątkowych w organizmie człowieka |
• omawia dowody ewolucji • wymienia przykłady różnych rodzajów skamieniałości • definiuje pojęcie żywa skamieniałość • wymienia przykłady reliktów |
• wyjaśnia istotę procesu ewolucji • rozpoznaje żywe skamieniałości • omawia przykłady potwierdzające jedność budowy i funkcjonowania organizmów • wymienia przykłady struktur homologicznych |
• określa warunki powstawania skamieniałości • analizuje formy pośrednie • wskazuje istnienie związku między rozmieszczeniem gatunków a ich pokrewieństwem |
• wykazuje jedność budowy • ocenia rolę struktur homologicznych i analogicznych jako dowodów ewolucji |
10. Mechanizmy ewolucji |
• wyjaśnia znaczenie pojęcia endemit • podaje przykłady doboru sztucznego |
• wymienia przykłady endemitów • wyjaśnia, na czym polega dobór naturalny i dobór sztuczny • omawia ideę walki o byt |
• wyjaśnia główne założenia teorii ewolucji Karola Darwina • wskazuje różnicę pomiędzy doborem naturalnym a doborem sztucznym • wymienia główne założenia syntetycznej teorii ewolucji* |
• wykazuje izolację geograficzną jako drogę • wykazuje rolę endemitów • uzasadnia, że walka o byt jest formą doboru naturalnego • ocenia korzyści doboru naturalnego • omawia współczesne spojrzenie na ewolucję – syntetyczną teorię ewolucji |
• ilustruje przykładami działanie doboru naturalnego i doboru sztucznego • ocenia korzyści dla człowieka płynące z zastosowania doboru sztucznego |
|
11. Pochodzenie człowieka |
• wymienia przykłady organizmów należących do nadrodziny człekokształtnych • omawia cechy człowieka rozumnego |
• wskazuje na mapie miejsce, gdzie rozpoczęła się ewolucja człowieka • wymienia czynniki, które miały wpływ |
• określa stanowisko systematyczne człowieka • wskazuje na przykładzie szympansa różnice pomiędzy człowiekiem |
• analizuje przebieg ewolucji człowieka • wykazuje cechy wspólne człowieka z innymi człekokształtnymi • wymienia cechy człowieka pozwalające zaklasyfikować go do poszczególnych jednostek systematycznych |
• porównuje różne gatunki człowieka w przebiegu jego ewolucji • wykazuje, że człekokształtne |
|
12. Organizm a środowisko |
• wyjaśnia, czym zajmuje się ekologia • wymienia czynniki ograniczające występowanie gatunków w różnych środowiskach |
• identyfikuje siedlisko wybranego gatunku • omawia, czym jest nisza ekologiczna organizmu |
• rozróżnia siedlisko i niszę ekologiczną • określa wpływ wybranych czynników środowiska na funkcjonowanie organizmów |
• wykazuje zależność między czynnikami środowiska a występującymi w nim organizmami |
• interpretuje wykres przedstawiający zakres tolerancji ekologicznej danego gatunku |
|
13. Cechy populacji |
• definiuje pojęcia populacja i gatunek • wylicza cechy populacji • wymienia typy rozmieszczenia osobników • określa wady i zalety życia organizmów w grupie |
• wyjaśnia zależność między definicją populacji i gatunku • wymienia przykłady zwierząt żyjących w stadzie • określa przyczyny migracji • przedstawia, jakie dane można odczytać z piramidy wiekowej populacji |
• wskazuje populacje różnych gatunków • określa wpływ migracji na liczebność populacji • wyjaśnia wpływ cech populacji na jej liczebność • odczytuje dane z piramidy wiekowej |
• wykazuje zależność między liczebnością populacji a jej zagęszczeniem • graficznie przedstawia różne typy rozmieszczenia osobników w populacji i podaje ich przykłady • charakteryzuje grupy wiekowe w piramidach |
• przewiduje losy populacji • wykazuje zależność między strukturą płciową |
|
III. Ekologia i ochrona środowiska |
14. Konkurencja |
• nazywa zależności międzygatunkowe • wymienia zasoby, o które konkurują organizmy |
• wyjaśnia, na czym polega konkurencja • wskazuje rodzaje konkurencji |
• przedstawia graficznie zależności między organizmami, zaznacza, który gatunek odnosi korzyści, a który – straty • porównuje konkurencję wewnątrzgatunkową z konkurencją międzygatunkową |
• wskazuje przyczyny i skutki konkurencji międzygatunkowej i wewnątrzgatunkowej • wykazuje zależność między zasobami środowiska a intensywnością konkurencji |
• uzasadnia, wykorzystując wiedzę z ewolucjonizmu, |
15. Drapieżnictwo. Roślinożerność |
• wymienia przykłady roślinożerców • wskazuje przykłady drapieżników i ich ofiar • omawia przystosowania organizmów do drapieżnictwa • podaje przykłady roślin drapieżnych |
• określa znaczenie roślinożerców w przyrodzie • omawia adaptacje roślinożerców do zjadania pokarmu roślinnego • wyjaśnia na wybranych przykładach, na czym polega drapieżnictwo • wymienia charakterystyczne cechy drapieżników i ich ofiar |
• wyjaśnia, w jaki sposób rośliny i roślinożercy wzajemnie regulują swoją liczebność • omawia różne strategie polowań stosowanych przez drapieżniki • opisuje sposoby obrony organizmów przed drapieżnikami • wykazuje przystosowania rośliny drapieżnej do zdobywania pokarmu |
• ocenia znaczenie drapieżników i roślinożerców w środowisku • wskazuje adaptacje drapieżników i roślinożerców • określa rolę drapieżników w przyrodzie jako regulatorów liczebności • charakteryzuje sposoby obrony roślin przed zjadaniem |
• wykazuje zależności między liczebnością populacji drapieżników a liczebnością populacji ich ofiar • wyjaśnia przyczyny drapieżnictwa i wskazuje metody zdobywania pokarmu przez rośliny drapieżne • wykazuje korzyści dla roślin płynące z roślinożerności • przedstawia pozytywne |
|
16. Pasożytnictwo |
• wymienia przykłady pasożytów zewnętrznych • wylicza przykłady pasożytnictwa u roślin |
• wyjaśnia, na czym polega pasożytnictwo • klasyfikuje pasożyty na zewnętrzne i wewnętrzne |
• charakteryzuje przystosowania organizmów do pasożytniczego trybu życia • omawia pasożytnictwo u roślin |
• ocenia znaczenie pasożytnictwa w przyrodzie • wskazuje przystosowania roślin |
• wyjaśnia znaczenie pasożytnictwa w regulacji zagęszczenia populacji ofiar |
|
17. Nieantagonistyczne zależności między gatunkami |
• wymienia nieantagonistyczne zależności międzygatunkowe • podaje przykłady organizmów, które łączy zależność nieantagonistyczna |
• określa warunki współpracy między gatunkami • rozróżnia pojęcia komensalizm i mutualizm • omawia budowę korzeni roślin motylkowych |
• omawia różnice między komensalizmem a mutualizmem • charakteryzuje role grzyba i glonu w plesze porostu |
• określa warunki występowania nieantagonistycznych relacji między organizmami różnych gatunków • charakteryzuje relacje między rośliną motylkową a bakteriami azotowymi |
• ocenia znaczenie bakterii azotowych występujących w glebie • wyjaśnia, jakie praktyczne znaczenie ma wiedza |
|
18. Czym jest ekosystem? |
• wymienia przykładowe ekosystemy |
• wskazuje elementy biotopu i biocenozy wybranego ekosystemu • przedstawia składniki biotopu i biocenozy |
• wymienia przemiany • omawia, do czego człowiek wykorzystuje ekosystemy |
• charakteryzuje różnicę między sukcesją pierwotną |
• wykazuje zależności między biotopem a biocenozą • wyszukuje w terenie miejsce zachodzenia sukcesji wtórnej* |
|
19. Zależności pokarmowe |
• wymienia nazwy ogniw łańcucha pokarmowego • przyporządkowuje znane organizmy poszczególnym ogniwom łańcucha pokarmowego • rysuje schematy prostych łańcuchów pokarmowych |
• wyjaśnia przyczyny istnienia łańcuchów pokarmowych • wskazuje różnice między producentami • rysuje schemat prostej sieci pokarmowej |
• analizuje wybrane powiązania pokarmowe • charakteryzuje role poszczególnych ogniw łańcucha pokarmowego |
• omawia czynniki, które zakłócają równowagę ekosystemu |
• przewiduje skutki, jakie • interpretuje, na czym polega równowaga dynamiczna ekosystemu |
|
20. Materia i energia w ekosystemie |
• mawia na podstawie ilustracji piramidę ekologiczną |
• wykazuje, że materia krąży • omawia na podstawie ilustracji obieg węgla |
• wyjaśnia, że energia przepływa przez ekosystem • wykazuje rolę producentów, konsumentów i destruentów w krążeniu materii |
• interpretuje zależności między poziomem pokarmowym a biomasą i liczebnością populacji • analizuje informacje przedstawione w formie piramidy ekologicznej |
• analizuje przyczyny zaburzeń w krążeniu materii w ekosystemach • uzasadnia spadek energii w ekosystemie na kolejnych poziomach troficznych |
|
IV. Zagrożenia różnorodności biologicznej |
21. Różnorodność biologiczna |
• przedstawia poziomy różnorodności biologicznej • wymienia czynniki wpływające na stan ekosystemów |
• wyjaśnia, na czym polega różnorodność biologiczna • wyjaśnia różnice pomiędzy dwoma poziomami różnorodności biologicznej • wyszukuje w różnych źródłach informacji na temat skutków spadku różnorodności |
• charakteryzuje poziomy różnorodności biologicznej • omawia wpływ klimatu różnorodności biologicznej |
• wykazuje zmiany różnorodności biologicznej podczas sukcesji* • porównuje poziomy różnorodności biologicznej |
• analizuje przyczyny prowadzące do nagłego wymarcia gatunku |
22. Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną |
• wymienia przykłady działalności człowieka przyczyniającej się • podaje przykłady obcych gatunków |
• wskazuje działalność człowieka jako przyczynę spadku różnorodności biologicznej • wskazuje gatunki wymarłe jako przykład działalności człowieka |
• wskazuje, w jaki sposób niszczenie siedlisk wpływa na stan gatunkowy ekosystemów • wyjaśnia, skąd się biorą nowe gatunki roślin i zwierząt w ekosystemach naturalnych |
• wykazuje, w jaki sposób działalność człowieka wpływa na eliminowanie gatunków • ocenia wpływ wprowadzania obcych gatunków |
• analizuje zależności między działalnością człowieka |
|
23. Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody |
• wymienia przykłady zasobów przyrody • wyjaśnia znaczenie recyklingu dla racjonalnego gospodarowania zasobami |
• wymienia przykłady odnawialnych i nieodnawialnych zasobów przyrody • ilustruje przykładami, |
• klasyfikuje zasoby przyrody na niewyczerpywalne i wyczerpywalne, podaje • omawia racjonale gospodarowanie zasobami przyrody |
• wykazuje skutki niewłaściwej eksploatacji zasobów • wyjaśnia, na czy polega zrównoważony rozwój |
• objaśnia, w jaki sposób odtwarzają się odnawialne zasoby przyrody • wyjaśnia, jak młodzież może się przyczynić do ochrony zasobów przyrody |
|
24. Sposoby ochrony przyrody |
• określa cele ochrony przyrody • wymienia sposoby ochrony gatunkowej |
• wymienia formy ochrony przyrody • omawia formy ochrony indywidualnej |
• wyjaśnia, na czym polega ochrona obszarowa • wykazuje różnicę między ochroną gatunkową ścisłą |
• charakteryzuje poszczególne formy ochrony przyrody • wyjaśnia, czego dotyczy program Natura 2000 • prezentuje wybrane przykłady czynnej ochrony przyrody w Polsce |
• wskazuje formy ochrony przyrody występujące w najbliższej okolicy • uzasadnia konieczność stosowania form ochrony przyrody dla zachowania gatunków i ekosystemów |
* Zagadnienia spoza podstawy programowej oznaczono gwiazdką