Drukuj

Dział

Temat

Poziom wymagań

ocena dopuszczająca

Uczeń:

ocena dostateczna

Uczeń:

ocena dobra

Uczeń:

ocena bardzo dobra

Uczeń:

ocena celująca

Uczeń:

I. Genetyka

1. Czym jest genetyka?

•     określa zakres badań genetyki

•     wyjaśnia, że podobieństwo dziecka do rodziców jest wynikiem dziedziczenia cech

•     rozróżnia cechy dziedziczne i niedziedziczne

•     definiuje pojęcia: genetyka

i zmienność organizmów

•     wskazuje cechy indywidualne i gatunkowe podanych organizmów

•     omawia zastosowanie genetyki w różnych dziedzinach: medycynie, kryminalistyce, rolnictwie
i archeologii

•     uzasadnia występowanie zmienności genetycznej wśród ludzi

•     wskazuje różnice między cechami gatunkowymi

a indywidualnymi

•     wyjaśnia, z czego wynika podobieństwo organizmów potomnych w rozmnażaniu bezpłciowym

•     dowodzi, że cechy organizmu kształtują się dzięki materiałowi genetycznemu oraz są wynikiem wpływu środowiska

•     wyjaśnia znaczenie rekombinacji genetycznej
w kształtowaniu się zmienności organizmów

2. Nośnik informacji genetycznej – DNA

•     wskazuje miejsca występowania DNA

•     wymienia elementy budujące DNA

•     przedstawia rolę DNA jako nośnika informacji genetycznej

•     przedstawia budowę nukleotydu

•     wymienia nazwy zasad azotowych

•     omawia budowę chromosomu

•     definiuje pojęcia: kariotyp, helisa, gen i nukleotyd

•     wykazuje rolę jądra

•     wykazuje konieczność związania DNA przez białka i powstania chromatyny

w jądrze komórkowym

•     wyjaśnia, z czego wynika komplementarność zasad azotowych

•     przedstawia graficznie regułę komplementarności

•     wyjaśnia proces replikacji

•     rozpoznaje DNA i RNA*
na modelu lub ilustracji

•     porównuje budowę DNA z budową RNA*

•     omawia budowę i funkcję RNA*

•     uzasadnia konieczność zachodzenia procesu replikacji DNA przed podziałem komórki

•     wykonuje dowolną techniką model DNA

•     wykazuje rolę replikacji

w zachowaniu niezmienionej informacji genetycznej

3. Podziały komórkowe

•     wymienia nazwy podziałów komórkowych

•     podaje liczbę chromosomów w komórkach somatycznych i płciowych człowieka

•     definiuje pojęcia: chromosomy homologiczne, komórki haploidalne
i komórki diploidalne

•     wskazuje miejsce zachodzenia mitozy i mejozy w organizmie człowieka

•     omawia znaczenie mitozy i mejozy

•     oblicza liczbę chromosomów w komórce haploidalnej, znając liczbę chromosomów w komórce diploidalnej danego organizmu

•     wykazuje konieczność redukcji ilości materiału genetycznego w komórkach macierzystych gamet

•     wykazuje różnice między mitozą a mejozą

•     wyjaśnia znaczenie rekombinacji genetycznej podczas mejozy

•     wykonuje dowolną techniką model mitozy lub mejozy

4. Podstawowe prawa dziedziczenia

•     definiuje pojęcia fenotyp

i genotyp

•     wyjaśnia symbole używane przy zapisywaniu krzyżówek genetycznych

•     omawia badania Gregora Mendla

•     zapisuje genotypy homozygoty dominującej
i homozygoty recesywnej oraz heterozygoty

•     wykonuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie jednego genu

•     identyfikuje allele dominujące i recesywne

•     omawia prawo czystości gamet

•     rozpoznaje na schemacie krzyżówki genetycznej genotyp oraz określa fenotyp rodziców i pokolenia potomnego

•     przewiduje cechy osobników potomnych na podstawie prawa czystości gamet

•     interpretuje krzyżówki genetyczne, używając określeń: homozygota, heterozygota, cecha dominująca i cecha recesywna

•     zapisuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie określonej cechy i przewiduje genotypy oraz fenotypy potomstwa

•     ocenia znaczenie prac Gregora Mendla dla rozwoju genetyki

5. Dziedziczenie cech u człowieka

•     wskazuje u ludzi przykładowe cechy dominującą i recesywną

•     z pomocą nauczyciela rozwiązuje proste krzyżówki genetyczne

•     wymienia cechy dominujące i recesywne
u człowieka

•     z niewielką pomocą nauczyciela rozwiązuje proste krzyżówki genetyczne

•     wyjaśnia, że cechę recesywną determinują allele homozygoty recesywnej

•     przewiduje na podstawie krzyżówki genetycznej wystąpienie cechy potomstwa

•     wskazuje cechy człowieka, które są zarówno wynikiem działania genów, jak

i czynników środowiska

•     ustala prawdopodobieństwo występowania cechy
u potomstwa, jeśli nie są znane genotypy obojga rodziców

•     ocenia wpływ środowiska na kształtowanie się cech

na podstawie znajomości cech dominujących
i recesywnych

•     projektuje krzyżówki genetyczne, poprawnie posługując się terminami homozygota i heterozygota

6. Dziedziczenie płci u człowieka

•     podaje liczbę chromosomów występujących w komórce diploidalnej człowieka

•     wymienia przykłady chorób dziedzicznych sprzężonych z płcią

•     rozpoznaje kariotyp człowieka

•     określa cechy chromosomów X i Y

•     wyjaśnia rolę chromosomów płci i autosomów

•     omawia zasadę dziedziczenia płci

•     wyjaśnia mechanizm ujawniania się cech recesywnych

•     ocenia znaczenie poznania budowy ludzkiego DNA

7. Dziedziczenie grup krwi

•     wymienia cztery główne grupy krwi występujące
u człowieka

•     przedstawia przykłady cech zależnych od wielu genów oraz od środowiska

•     omawia sposób dziedziczenia grup krwi

•     wyjaśnia sposób dziedziczenia czynnika Rh

•     rozpoznaje grupy krwi na podstawie zapisu genotypów

•     wykonuje krzyżówkę genetyczną przedstawiającą dziedziczenie grup krwi

•     ustala grupy krwi dzieci na podstawie znajomości grup krwi ich rodziców

•     ustala czynnik Rh dzieci na podstawie znajomości czynnika Rh ich rodziców

•     wykazuje, że dziedziczenie czynnika Rh jest jednogenowe

•     wyjaśnia wpływ środowiska na rozwój cech osobniczych

8. Mutacje

•     definiuje pojęcie mutacja

•     wymienia czynniki mutagenne

•     podaje przykłady chorób uwarunkowanych mutacjami genowymi
i chromosomowymi

•     rozróżnia mutacje genowe
i chromosomowe

•     omawia przyczyny wybranych chorób genetycznych

•     wskazuje mechanizm dziedziczenia mukowiscydozy

•     wyjaśnia, na czym polegają mutacje genowe i chromosomowe

•     omawia znaczenie poradnictwa genetycznego

•     charakteryzuje wybrane choroby i zaburzenia genetyczne

•     wyjaśnia podłoże zespołu Downa

•     wyjaśnia mechanizm powstawania mutacji genowych

i chromosomowych

•     omawia zachowania zapobiegające powstawaniu mutacji

•     wyjaśnia znaczenie badań prenatalnych

•     uzasadnia, że mutacje są podstawowym czynnikiem zmienności organizmów

•     analizuje przyczyny mutacji i wskazuje ich skutki

II. Ewolucja życia

9. Źródła wiedzy o ewolucji

•     definiuje pojęcie ewolucja

•     wymienia dowody ewolucji

•     wskazuje przykłady narządów szczątkowych w organizmie człowieka

•     omawia dowody ewolucji

•     wymienia przykłady różnych rodzajów skamieniałości

•     definiuje pojęcie żywa skamieniałość

•     wymienia przykłady reliktów

•     wyjaśnia istotę procesu ewolucji

•     rozpoznaje żywe skamieniałości

•     omawia przykłady potwierdzające jedność budowy i funkcjonowania organizmów

•     wymienia przykłady struktur homologicznych
i analogicznych

•     określa warunki powstawania skamieniałości

•     analizuje formy pośrednie

•     wskazuje istnienie związku między rozmieszczeniem gatunków a ich pokrewieństwem

•     wykazuje jedność budowy
i funkcjonowania organizmów

•     ocenia rolę struktur homologicznych

i analogicznych jako dowodów ewolucji

10. Mechanizmy ewolucji

•     wyjaśnia znaczenie pojęcia

endemit

•     podaje przykłady doboru sztucznego

•     wymienia przykłady  endemitów

•     wyjaśnia, na czym polega dobór naturalny i dobór sztuczny

•     omawia ideę walki o byt

•     wyjaśnia główne założenia teorii ewolucji Karola Darwina

•     wskazuje różnicę pomiędzy doborem naturalnym

a doborem sztucznym

•     wymienia główne założenia syntetycznej teorii ewolucji*

•     wykazuje izolację geograficzną jako drogę
do powstawania nowych gatunków

•     wykazuje rolę endemitów
z Galapagos w badaniach Darwina*

•     uzasadnia, że walka o byt jest formą doboru naturalnego

•     ocenia korzyści doboru naturalnego
w przekazywaniu cech potomstwu

•     omawia współczesne spojrzenie na ewolucję – syntetyczną teorię ewolucji

•     ilustruje przykładami działanie doboru naturalnego i doboru sztucznego

•     ocenia korzyści dla człowieka płynące

z zastosowania doboru sztucznego

11. Pochodzenie człowieka

•     wymienia przykłady organizmów należących do nadrodziny człekokształtnych

•     omawia cechy człowieka rozumnego

•     wskazuje na mapie miejsce, gdzie rozpoczęła się ewolucja człowieka

•     wymienia czynniki, które miały wpływ
na ewolucję człowieka

•     określa stanowisko systematyczne człowieka

•     wskazuje na przykładzie szympansa różnice pomiędzy człowiekiem
a innymi człekokształtnymi

•     analizuje przebieg ewolucji człowieka

•     wykazuje cechy wspólne człowieka z innymi człekokształtnymi

•     wymienia cechy człowieka pozwalające zaklasyfikować go do poszczególnych jednostek systematycznych

•     porównuje różne gatunki człowieka w przebiegu jego ewolucji

•     wykazuje, że człekokształtne
to ewolucyjni krewni człowieka

12. Organizm

a środowisko

•     wyjaśnia, czym zajmuje się ekologia

•     wymienia czynniki ograniczające występowanie gatunków w różnych środowiskach

•     identyfikuje siedlisko wybranego gatunku

•     omawia, czym jest nisza ekologiczna organizmu

•     rozróżnia siedlisko i niszę ekologiczną

•     określa wpływ wybranych czynników środowiska na funkcjonowanie organizmów

•     wykazuje zależność między czynnikami środowiska

a występującymi w nim organizmami

•     interpretuje wykres przedstawiający zakres tolerancji ekologicznej danego gatunku

13. Cechy populacji

•     definiuje pojęcia populacja

i gatunek

•     wylicza cechy populacji

•     wymienia typy rozmieszczenia osobników
w populacji

•     określa wady i zalety życia organizmów w grupie

•     wyjaśnia zależność między definicją populacji i gatunku

•     wymienia przykłady zwierząt żyjących w stadzie

•     określa przyczyny migracji

•     przedstawia, jakie dane można odczytać z piramidy wiekowej populacji

•     wskazuje populacje różnych gatunków

•     określa wpływ migracji na liczebność populacji

•     wyjaśnia wpływ cech populacji na jej liczebność

•     odczytuje dane z piramidy wiekowej

•     wykazuje zależność między liczebnością populacji a jej zagęszczeniem

•     graficznie przedstawia różne typy rozmieszczenia osobników w populacji

i podaje ich przykłady

•     charakteryzuje grupy wiekowe w piramidach

•     przewiduje losy populacji
na podstawie jej piramidy wiekowej

•     wykazuje zależność między strukturą płciową
a liczebnością populacji

III. Ekologia i ochrona środowiska

14. Konkurencja

•     nazywa zależności międzygatunkowe

•     wymienia zasoby, o które konkurują organizmy

•     wyjaśnia, na czym polega konkurencja

•     wskazuje rodzaje konkurencji

•     przedstawia graficznie zależności między organizmami, zaznacza, który gatunek odnosi korzyści, a który – straty

•     porównuje konkurencję wewnątrzgatunkową

z konkurencją

międzygatunkową

•     wskazuje przyczyny i skutki konkurencji międzygatunkowej

i wewnątrzgatunkowej

•     wykazuje zależność między zasobami środowiska

a intensywnością konkurencji

•     uzasadnia, wykorzystując wiedzę z ewolucjonizmu,
że konkurencja jest czynnikiem doboru naturalnego

15. Drapieżnictwo. Roślinożerność

•     wymienia przykłady roślinożerców

•     wskazuje przykłady drapieżników i ich ofiar

•     omawia przystosowania organizmów do drapieżnictwa

•     podaje przykłady roślin drapieżnych

•     określa znaczenie roślinożerców w przyrodzie

•     omawia adaptacje roślinożerców do zjadania pokarmu roślinnego

•     wyjaśnia na wybranych przykładach, na czym polega drapieżnictwo

•     wymienia charakterystyczne cechy drapieżników i ich ofiar

•     wyjaśnia, w jaki sposób rośliny i roślinożercy wzajemnie regulują swoją liczebność

•     omawia różne strategie polowań stosowanych przez drapieżniki

•     opisuje sposoby obrony organizmów przed drapieżnikami

•     wykazuje przystosowania rośliny drapieżnej do zdobywania pokarmu

•     ocenia znaczenie drapieżników i roślinożerców w środowisku

•     wskazuje adaptacje drapieżników

i roślinożerców
do zdobywania pokarmu

•     określa rolę drapieżników w przyrodzie jako

regulatorów liczebności
ofiar

•     charakteryzuje sposoby obrony roślin przed zjadaniem

•     wykazuje zależności między liczebnością populacji drapieżników a liczebnością populacji ich ofiar

•     wyjaśnia przyczyny drapieżnictwa i wskazuje metody zdobywania pokarmu przez rośliny drapieżne

•     wykazuje korzyści dla roślin płynące z roślinożerności

•     przedstawia pozytywne
i negatywne skutki roślinożerności

16. Pasożytnictwo

•     wymienia przykłady pasożytów zewnętrznych
i wewnętrznych

•     wylicza przykłady pasożytnictwa u roślin

•     wyjaśnia, na czym polega pasożytnictwo

•     klasyfikuje pasożyty na zewnętrzne i wewnętrzne

•     charakteryzuje przystosowania organizmów do pasożytniczego trybu życia

•     omawia pasożytnictwo u roślin

•     ocenia znaczenie pasożytnictwa w przyrodzie

•     wskazuje przystosowania roślin
do pasożytniczego trybu życia

•     wyjaśnia znaczenie pasożytnictwa w regulacji zagęszczenia populacji ofiar

17. Nieantagonistyczne zależności między gatunkami

•     wymienia nieantagonistyczne zależności międzygatunkowe

•     podaje przykłady organizmów, które łączy zależność nieantagonistyczna

•     określa warunki współpracy między gatunkami

•     rozróżnia pojęcia

komensalizm i mutualizm

•     omawia budowę korzeni roślin motylkowych

•     omawia różnice między komensalizmem

a mutualizmem

•     charakteryzuje role grzyba i glonu w plesze porostu

•     określa warunki występowania nieantagonistycznych relacji między organizmami różnych gatunków

•     charakteryzuje relacje między rośliną motylkową a bakteriami azotowymi

•     ocenia znaczenie bakterii azotowych występujących w glebie

•     wyjaśnia, jakie praktyczne znaczenie ma wiedza
o mikoryzie

18. Czym jest ekosystem?

•     wymienia przykładowe ekosystemy

•     wskazuje elementy biotopu i biocenozy wybranego ekosystemu

•     przedstawia składniki biotopu i biocenozy

•     wymienia przemiany
w ekosystemach

•     omawia, do czego człowiek wykorzystuje ekosystemy

•     charakteryzuje różnicę między sukcesją pierwotną
a wtórną*

•     wykazuje zależności między biotopem a biocenozą

•     wyszukuje w terenie miejsce zachodzenia sukcesji wtórnej*

19. Zależności pokarmowe

•     wymienia nazwy ogniw łańcucha pokarmowego

•     przyporządkowuje znane organizmy poszczególnym ogniwom łańcucha pokarmowego

•     rysuje schematy prostych łańcuchów pokarmowych
w wybranych ekosystemach

•     wyjaśnia przyczyny istnienia łańcuchów pokarmowych

•     wskazuje różnice między producentami
a konsumentami

•     rysuje schemat prostej sieci pokarmowej

•     analizuje wybrane powiązania pokarmowe
we wskazanym ekosystemie

•     charakteryzuje role poszczególnych ogniw łańcucha pokarmowego

•     omawia czynniki, które zakłócają równowagę ekosystemu

•     przewiduje skutki, jakie
dla ekosystemu miałoby wyginięcie określonego ogniwa we wskazanym łańcuchu pokarmowym

•     interpretuje, na czym polega równowaga dynamiczna ekosystemu

20. Materia i energia w ekosystemie

•     mawia na podstawie ilustracji piramidę ekologiczną

•     wykazuje, że materia krąży
w ekosystemie

•     omawia na podstawie ilustracji obieg węgla
w ekosystemie*

•     wyjaśnia, że energia przepływa przez ekosystem

•     wykazuje rolę producentów, konsumentów i destruentów w krążeniu materii

•     interpretuje zależności między poziomem pokarmowym a biomasą i liczebnością populacji

•     analizuje informacje przedstawione w formie piramidy ekologicznej

•     analizuje przyczyny zaburzeń w krążeniu materii w ekosystemach

•     uzasadnia spadek energii

w ekosystemie na kolejnych poziomach troficznych

IV. Zagrożenia różnorodności biologicznej

21. Różnorodność biologiczna

•     przedstawia poziomy różnorodności biologicznej

•     wymienia czynniki wpływające na stan ekosystemów

•     wyjaśnia, na czym polega różnorodność biologiczna

•     wyjaśnia różnice pomiędzy dwoma poziomami różnorodności biologicznej

•     wyszukuje w różnych

źródłach informacji na temat skutków spadku różnorodności

•     charakteryzuje poziomy różnorodności biologicznej

•     omawia wpływ klimatu
na kształtowanie się

różnorodności biologicznej

•     wykazuje zmiany różnorodności biologicznej podczas sukcesji*

•     porównuje poziomy różnorodności biologicznej

•     analizuje przyczyny prowadzące do nagłego wymarcia gatunku

22. Wpływ człowieka  na różnorodność biologiczną

•     wymienia przykłady działalności człowieka przyczyniającej się
do spadku różnorodności biologicznej

•     podaje przykłady obcych gatunków

•     wskazuje działalność człowieka jako przyczynę spadku różnorodności biologicznej

•     wskazuje gatunki wymarłe jako przykład działalności człowieka

•     wskazuje, w jaki sposób niszczenie siedlisk wpływa na stan gatunkowy ekosystemów

•     wyjaśnia, skąd się biorą nowe gatunki roślin

i zwierząt w ekosystemach naturalnych

•     wykazuje, w jaki sposób działalność człowieka wpływa na eliminowanie gatunków

•     ocenia wpływ wprowadzania obcych gatunków
na bioróżnorodność
w Polsce

•     analizuje zależności między działalnością człowieka
a zmianą czynników środowiskowych wpływających na spadek różnorodności biologicznej

23. Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody

•     wymienia przykłady zasobów przyrody

•     wyjaśnia znaczenie recyklingu dla racjonalnego gospodarowania zasobami

•     wymienia przykłady odnawialnych

i nieodnawialnych zasobów przyrody

•     ilustruje przykładami,
jak należy dbać o ochronę zasobów

•     klasyfikuje zasoby przyrody na niewyczerpywalne

i wyczerpywalne, podaje
ich przykłady

•     omawia racjonale gospodarowanie zasobami przyrody

•     wykazuje skutki niewłaściwej eksploatacji zasobów

•     wyjaśnia, na czy polega zrównoważony rozwój

•     objaśnia, w jaki sposób odtwarzają się odnawialne zasoby przyrody

•     wyjaśnia, jak młodzież może się przyczynić do ochrony zasobów przyrody

24. Sposoby ochrony przyrody

•     określa cele ochrony przyrody

•     wymienia sposoby ochrony gatunkowej

•     wymienia formy ochrony przyrody

•     omawia formy ochrony indywidualnej

•     wyjaśnia, na czym polega ochrona obszarowa

•     wykazuje różnicę między ochroną gatunkową ścisłą
a częściową

•     charakteryzuje poszczególne formy ochrony przyrody

•     wyjaśnia, czego dotyczy program Natura 2000

•     prezentuje wybrane przykłady czynnej ochrony przyrody w Polsce

•     wskazuje formy ochrony przyrody występujące

w najbliższej okolicy

•     uzasadnia konieczność stosowania form ochrony przyrody dla zachowania gatunków i ekosystemów

* Zagadnienia spoza podstawy programowej oznaczono gwiazdką