Szkoła realizuje działalność wychowawczą i profilaktyczną

w oparciu o program wychowawczo–profilaktyczny, który obejmuje:

  • treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów;
  • treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

Program wychowawczo–profilaktyczny

opracowany jest przez nauczycieli szkoły przy współpracy z rodzicami i uchwalony przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną. Program wychowawczo–profilaktyczny obejmuje:

  • wychowanie patriotyczne;
  • wychowanie prozdrowotne, wychowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;
  • wspieranie rozwoju fizycznego i duchowego młodzieży;
  • rozwijanie samorządnej działalności uczniów;
  • przygotowanie do uczestnictwa w kulturze;
  • rozwój zainteresowań i uzdolnień młodzieży;
  • kulturę spędzania wolnego czasu;
  • działalność opiekuńczą;
  • powinności wychowawców klas.

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły mają obowiązek realizować programwychowawczo–profilaktyczny szkoły. Treści wychowawcze realizuje się w ramach zajęć edukacyjnych, zajęć z wychowawcą oraz podczas zajęć pozalekcyjnych.

Szkoła wypełnia zadania opiekuńcze, odpowiednie do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem obowiązujących w szkole ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny. Każdy oddział powierzony jest szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w szkole, zwanemu dalej wychowawcą. W miarę możliwości organizacyjnych, celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, powierza się jednemu wychowawcy prowadzenie oddziału przez cały etap edukacyjny.

Wszystkie działania realizowane są przez nauczycieli przy współpracy z rodzicami,  poradniami psychologiczno–pedagogicznymi, instytucjami świadczącymi w tym zakresie wsparcie i pomoc merytoryczną.

Cele osiągane są poprzez:

  • przekazywanie uczniom nowoczesnej wiedzy pomagającej zrozumieć ich miejsce w świecie oraz umożliwiającej twórcze przekształcanie rzeczywistości;
  • zapoznawanie z podstawami funkcjonowania państwa i jego instytucji oraz normami współżycia społecznego;
  • przygotowanie uczniów do właściwego kształtowania relacji z otoczeniem oraz świadomego, samodzielnego, aktywnego i odpowiedzialnego wykonywania zadań w życiu rodzinnym i społecznym;
  • wyrabianie wrażliwości społecznej, emocjonalnej i estetycznej oraz umiejętności niesienia pomocy słabszym.

W szkole każdy uczeń, z wszystkimi jego możliwościami i trudnościami jest ważny i wobec każdego ucznia prowadzone są działania na najwyższym poziomie nauczycielskich możliwości, ukierunkowane na rozwój umysłowy, moralny, emocjonalny i fizyczny oraz ochronę dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją.