Załącznik do uchwały nr 8/2022/23

Rady Pedagogicznej z dnia 13.03.2023 r.

Zmiany w Statucie Szkoły Podstawowej nr 220 im. Stanisława Kopczyńskiego w Warszawie dokonane dnia 13 marca 2023 r. 

W § 60 uchylono pkt. 8 i 9.

W § 60 dodano pkt. 11 i 12.

11) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,

12) rozpoznawanie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka oraz podejmowanie działań w zakresie profilaktyki uzależnień i innych rozpoznanych problemów dzieci i młodzieży.

Po § 60 dodano § 60a

§ 60 a

Do zadań pedagoga specjalnego w szkole i placówce należy w szczególności:

1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:

a) rekomendowaniu dyrektorowi szkoły do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,

b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły

c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,

d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno- komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;

2) współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

3) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:

a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły

b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,

c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,

d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;

4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;

5) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami: poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny;

6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie wymienionych wyżej zadań.

W § 61 dodano pkt. 11.

11) wspieranie nauczycieli, rodziców i uczniów w:

a) rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,

b) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz przyczyn niepowodzeń i trudności w funkcjonowaniu ucznia.

Po § 63 dodano § 63 a

§ 63 a

Do zadań nauczyciela wpółorganizującego proces kształcenia ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego należy:

1. prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych oraz wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych realizowanie zintegrowanych działań określonych w indywidualnym programie terapeutycznym,

2. prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych pracy wychowawczej z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym,

3. uczestniczenie, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie,

4. udzielanie pomocy nauczycielom, specjalistom i wychowawcom grup wychowawczych w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;

5. prowadzenie zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych w związku z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz możliwościami psychofizycznymi
uczniów.

W § 64 pkt. 3 uzyskał nowe brzmienie:

3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem
rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;

W § 77 ust. 2 uzyskał nowe brzmienie:

Klasyfikację śródroczną przeprowadza się raz w roku, w styczniu. Oceny śródroczne powinny być ustalone nie później niż na 3 dni przed zebraniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
Natomiast przewidywane oceny śródroczne powinny być wpisane do dziennika co najmniej na 7 dni przed zebraniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.

W § 78 dodano ust. 5 i 6:

5. Na miesiąc przed rocznym zebraniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej nauczyciele powinni wpisać do dziennika przewidywane oceny niedostateczne i nieklasyfikowanie z zajęć edukacyjnych, oraz przewidywane naganne oceny zachowania. Natomiast pozostałe przewidywane oceny roczne wystawia się najpóźniej 2 tygodnie przed zebraniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
6. Oceny roczne powinny być ustalone nie później niż na 3 dni przed zebraniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.

W § 81 ust. 7 uzyskał nowe brzmienie:

7. O przewidywanej ocenie rocznej wychowawca powiadamia ucznia najpóźniej na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.

W § 82 ust. 3 uzyskał nowe brzmienie:

3. Nauczyciele klas IV – VIII 2 tygodnie przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej za pośrednictwem dziennika elektronicznego informują rodziców i uczniów o przewidywanych rocznych ocenach z przedmiotów i ocenie zachowania.

W § 82 ust. 4 uzyskał nowe brzmienie:

4. Wychowawcy klas zobowiązani są do poinformowania uczniów i ich rodziców o ustalonych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z poszczególnych przedmiotów i o ocenach zachowania na drugi dzień po radzie klasyfikacyjnej, za pośrednictwem dziennika elektronicznego.

W § 85 ust. 4 uzyskał nowe brzmienie:

4. Jeżeli uczeń lub jego rodzice nie zgadzają się z przewidywaną roczną oceną zachowania, z którą zostali zapoznani przez wychowawcę klasy w terminie 2 tygodni przed roczną radą klasyfikacyjną, to zgłaszają swoje zastrzeżenia do dyrektora szkoły w formie pisemnej (podanie, wniosek), w terminie 2 dni roboczych od dnia, uzyskania informacji o przewidywanej ocenie rocznej,