Uczeń poza ocenami bieżącymi otrzymuje również oceny klasyfikacyjne: śródroczne i roczne. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych. 

Do zadań nauczycieli związanych z ocenianiem, należy ponadto umożliwienie uczniowi uzupełnienia braków, jeśli w wyniku klasyfikacji śródrocznej okaże się, że uczeń może nie otrzymać promocji do klasy programowo wyższej. Na dwa tygodnie przed rocznym zebraniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej nauczyciel powinien poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z nauczanego przedmiotu.

Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę, przekazując uczniowi informację, która odnosi się do uzyskanych przez niego efektów oraz wskazuje kierunki dalszej pracy. Informacja zwrotna przekazywana uczniowi przez nauczyciela powinna mieć charakter motywujący ucznia do dalszej pracy. Uzasadnienie oceny dotyczy zarówno wypowiedzi ustnych, jak i prac pisemnych ucznia.

Wychowawca ustala śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ucznia po zasięgnięciu opinii:

  • nauczycieli uczących w danym oddziale,
  • uczniów danego oddziału,
  • ocenianego ucznia.

Przed rocznym zebraniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej wychowawca informuje ucznia i jego rodziców o przewidywanej dla niego rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania oraz ustala na koniec każdego półrocza śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania i przedstawia je na posiedzeniu klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.