Wymagania edukacyjne z języka niemieckiego dla klasy 7
Podręcznik: DeutschtourFIT klasa 7
Rozdział |
WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca | ||
Rozdział I: Familien in Deutschland |
• zna odpowiednie formy powitania i pożegnania • przedstawia siebie • pyta o dane osobowe innych osób, • umie powiedzieć jakie ma hobby, • zna nazwy członków rodziny, • zna internacjonalizmy, • zna nazwy zawodów, • zna liczebniki główne do 20, • zna odmianę czasowników regularnych w liczbie pojedynczej i mnogiej, • zna odmianę czasownika sein w liczbie pojedynczej • zna zaimki dzierżawcze mein / meine, dein / deine w mianowniku, • zna odmianę czasownika mögen, |
• zna odpowiednie formy powitania i pożegnania • przedstawia siebie • pyta o dane osobowe innych osób, • opowiada o swoim hobby, • zna formy powitania typowe dla krajów niemieckiego obszaru językowego, • zna nazwy członków rodziny, podaje stopień pokrewieństwa, • zna internacjonalizmy, • podaje wiek, zainteresowania i miejsce zamieszkania wybranych członków rodziny, • zna nazwy zawodów, • zna i wymienia niemieckie marki samochodów, • zna liczebniki główne do 100, • zna odmianę czasowników regularnych w liczbie pojedynczej i mnogiej, • zna odmianę czasownika sein w liczbie pojedynczej oraz mnogiej, • zna rzeczowniki z rodzajnikiem określonym w mianowniku, • zna i stosuje zaimki dzierżawcze mein / meine, dein / deine w mianowniku, • zna odmianę czasownika mögen, |
• zna i stosuje w wypowiedziach odpowiednie formy powitania i pożegnania • przedstawia siebie i inne osoby • pyta o dane osobowe innych osób, • opowiada o swoim hobby, • stosuje w wypowiedziach odpowiednie formy powitania typowe dla krajów niemieckiego obszaru językowego, • zna nazwy członków rodziny, podaje stopień pokrewieństwa, • zna i stosuje w wypowiedziach internacjonalizmy, • charakteryzuje wybranych członków rodziny, podając ich wiek, zainteresowania i miejsce zamieszkania, • opowiada o rodzinie znanego piłkarza na podstawie drzewa genealogicznego, • zna nazwy zawodów, • zna i wymienia niemieckie marki samochodów, • zna i stosuje w zdaniach liczebniki główne do 100, • zna i stosuje w zdaniach odmianę czasowników regularnych w liczbie pojedynczej i mnogiej, • zna odmianę czasownika sein w liczbie pojedynczej oraz mnogiej, • zna rzeczowniki z rodzajnikiem określonym w mianowniku, • zna i stosuje w zdaniach zaimki dzierżawcze mein / meine, dein / deine w mianowniku, • zna i stosuje w zdaniach odmianę czasownika mögen, • tworzy zdania twierdzące i przeczące. |
• zna i stosuje w wypowiedziach odpowiednie formy powitania i pożegnania • przedstawia dokładnie siebie i inne osoby • pyta o dane osobowe innych osób, • opowiada o swoim hobby, • stosuje w wypowiedziach odpowiednie formy powitania typowe dla krajów niemieckiego obszaru językowego, • zna nazwy członków rodziny, podaje stopień pokrewieństwa, • zna i stosuje w wypowiedziach internacjonalizmy, • charakteryzuje wybranych członków rodziny, podając ich wiek, zainteresowania i miejsce zamieszkania, • opowiada o rodzinie znanego piłkarza na podstawie drzewa genealogicznego, • zna nazwy zawodów, • zna i wymienia niemieckie marki samochodów, • stosuje w wypowiedziach formę grzecznościową, • zna i stosuje w zdaniach liczebniki główne do 100, • zna i stosuje w zdaniach odmianę czasowników regularnych w liczbie pojedynczej i mnogiej, • zna odmianę czasownika sein w liczbie pojedynczej oraz mnogiej i stosuje odpowiednie formy czasownika w zdaniach, • zna i stosuje w zdaniach rzeczowniki z rodzajnikiem określonym w mianowniku, • zna i stosuje w zdaniach zaimki dzierżawcze mein / meine, dein / deine w mianowniku, • zna i stosuje w zdaniach odmianę czasownika mögen, • tworzy pytania rozstrzygające oraz zdania twierdzące i przeczące. |
• spełnienie wszystkich kryteriów na ocenę bardzo dobrą - uczeń bezbłędnie stosuje struktury gramatyczne zawarte w programie nauczania oraz wykraczające poza program, -tworzy bezbłędne wypowiedzi ustne i pisemne, zawierające bogate słownictwo, -rozumie polecenia formułowane w jęz. niemieckim i bezbłędnie na nie reaguje, |
|
Rozdział II: Deutsche Schule
|
• nazywa pomieszczenia szkolne, przedmioty i przybory szkolne, • zna dni tygodnia, • zna nazwy kół zainteresowań, • zna nazwy pozytywnych i negatywnych cech charakteru, • zna przymiotniki określające wygląd zewnętrzny człowieka, • wymienia przykładowe imprezy szkolne, • zna odmianę czasownika haben w liczbie pojedynczej, • zna odmianę czasownika finden w liczbie pojedynczej i mnogiej, • zna zasady odmiany przeczenia kein / keine, rodzajników nieokreślonych oraz określonych w mianowniku • zna zaimki dzierżawcze |
• nazywa pomieszczenia szkolne, • nazywa przedmioty i przybory szkolne, • zna i stosuje w wypowiedziach nazwy dni tygodnia, • umie wyrazić swoje zdanie na temat przedmiotów szkolnych • wymienia przybory szkolne, które ma w teczce, oraz te, których nie ma, • zna nazwy kół zainteresowań, • opowiada o planie lekcji, • zna nazwy pozytywnych i negatywnych cech charakteru, • zna przymiotniki określające wygląd zewnętrzny człowieka, • wymienia przykładowe imprezy szkolne oraz opowiada o nich, • zna zasady tworzenia rzeczowników złożonych, • stosuje w zdaniach odpowiednie formy czasownika haben w liczbie pojedynczej i mnogiej, • stosuje w zdaniach odpowiednie formy czasownika finden w liczbie pojedynczej i mnogiej, • zna zasady odmiany przeczenia kein / keine, rodzajników nieokreślonych oraz określonych w mianowniku • zna zaimki dzierżawcze oraz zasady ich odmiany w mianowniku. |
• nazywa pomieszczenia szkolne i opowiada o czynnościach w nich wykonywanych, • nazywa przedmioty i przybory szkolne, • zna i stosuje w wypowiedziach nazwy dni tygodnia, • umie wyrazić swoje zdanie na temat przedmiotów szkolnych oraz kolegów / koleżanek ze szkoły • wymienia przybory szkolne, które ma w teczce, oraz te, których nie ma, • zna nazwy kół zainteresowań, • opowiada o planie lekcji, • zna nazwy pozytywnych i negatywnych cech charakteru, • zna przymiotniki określające wygląd zewnętrzny człowieka, • opisuje wygląd oraz charakter kolegów /koleżanek, • porównuje polski oraz niemiecki system oceniania, • wymienia przykładowe imprezy szkolne oraz opowiada o nich, • zna zasady tworzenia rzeczowników złożonych, • stosuje w zdaniach odpowiednie formy czasownika haben w liczbie pojedynczej i mnogiej, • stosuje w zdaniach odpowiednie formy czasownika finden w liczbie pojedynczej i mnogiej, • zna zasady odmiany przeczenia kein / keine, rodzajników nieokreślonych oraz określonych w mianowniku oraz bierniku i stosuje je w zdaniach • zna zaimki dzierżawcze oraz zasady ich odmiany w mianowniku i bierniku. |
• nazywa pomieszczenia szkolne i opowiada o czynnościach w nich wykonywanych, • opowiada o szkole na łódce w Bangladeszu, • nazywa przedmioty i przybory szkolne, • zna i stosuje w wypowiedziach nazwy dni tygodnia, • umie wyrazić swoje zdanie na temat przedmiotów szkolnych oraz kolegów / koleżanek ze szkoły oraz uzasadnia swoje stanowisko, • wymienia przybory szkolne, które ma w teczce, oraz te, których nie ma, • zna nazwy kół zainteresowań, • opowiada o planie lekcji i szkole innych osób, • zna nazwy pozytywnych i negatywnych cech charakteru, • zna przymiotniki określające wygląd zewnętrzny człowieka, • opisuje wygląd oraz charakter kolegów /koleżanek, • wyraża opinie o kolegach /koleżankach ze swojej szkoły, • opisuje teczkę szkolną innej osoby oraz swoją, • porównuje polski oraz niemiecki system oceniania, • wymienia przykładowe imprezy szkolne oraz opowiada o nich, • zna zasady tworzenia rzeczowników złożonych, • stosuje w zdaniach odpowiednie formy czasownika haben w liczbie pojedynczej i mnogiej • stosuje w zdaniach odpowiednie formyczasownika finden w liczbie pojedynczej i mnogiej, • zna zasady odmiany przeczenia kein / keine, rodzajników nieokreślonych oraz określonych w mianowniku oraz bierniku i stosuje je w zdaniach • zna zaimki dzierżawcze oraz zasady ich odmiany w mianowniku oraz bierniku i stosuje je w zdaniach |
• spełnienie wszystkich kryteriów na ocenę bardzo dobrą - uczeń bezbłędnie stosuje struktury gramatyczne zawarte w programie nauczania oraz wykraczające poza program, -tworzy bezbłędne wypowiedzi ustne i pisemne, zawierające bogate słownictwo, -rozumie polecenia formułowane w jęz. niemieckim i bezbłędnie na nie reaguje, |
|
Rozdział III: Alltag in Deutschland |
• nazywa pory dnia, • wymienia czynności dnia powszedniego, • zna zasady określania czasu zegarowego, • nazywa kontynenty i wybrane państwa, • umie powiedzieć, co robi w wolnym czasie swoim, • nazywa wybrane miejsca w mieście, • pyta o samopoczucie, • udziela informacji o swoim samopoczuciu, • wymienia czasowniki rozdzielnie złożone • zna zasady odmiany czasowników nieregularnych |
• nazywa pory dnia, • wymienia czynności dnia powszedniego i opowiada o swoim rozkładzie dnia, • zna zasady określania czasu zegarowego oraz podaje czas zegarowy, • nazywa kontynenty i wybrane państwa, • opisuje zdjęcie na podstawie pytań, • krótko opowiada o swoim czasie wolnym, • nazywa wybrane miejsca w mieście, • pyta o samopoczucie, • udziela informacji o swoim samopoczuciu, • proponuje koledze/koleżance wyjście do wybranego miejsca w mieście, • odrzuca lub przyjmuje propozycje wspólnego wyjścia, • wymienia czasowniki rozdzielnie złożone • zna zasady odmiany czasowników nieregularnych |
• nazywa pory dnia, • wymienia czynności dnia powszedniego i opowiada o rozkładzie dnia swoim oraz innych osób, • zna zasady określania czasu zegarowego oraz podaje czas zegarowy oficjalnie i potocznie, • stosuje w rozmowach słowa grzecznościowe, • nazywa kontynenty i wybrane państwa, • opisuje zdjęcie na podstawie pytań, • krótko opowiada o swoim czasie wolnym oraz innych osób, • nazywa wybrane miejsca w mieście, • pyta o samopoczucie, • udziela informacji o swoim samopoczuciu, • proponuje koledze/koleżance wyjście do wybranego miejsca w mieście, • odrzuca lub przyjmuje propozycje wspólnego wyjścia, • wymienia czasowniki rozdzielnie złożone • zna zasady odmiany czasowników nieregularnych |
• nazywa pory dnia, • wymienia czynności dnia powszedniego i opowiada o rozkładzie dnia swoim oraz innych osób, • zna zasady określania czasu zegarowego oraz podaje czas zegarowy oficjalnie i potocznie, • stosuje w rozmowach słowa grzecznościowe, • nazywa kontynenty i wybrane państwa, • opisuje zdjęcie na podstawie pytań, • krótko opowiada o swoim czasie wolnym oraz innych osób, • nazywa wybrane miejsca w mieście, • pyta o samopoczucie, • udziela informacji o swoim samopoczuciu, • proponuje koledze/koleżance wyjście do wybranego miejsca w mieście, • odrzuca lub przyjmuje propozycje wspólnego wyjścia, • nazywa atrakcje turystyczne Berlina oraz wyraża o nich opinię, • wymienia czasowniki rozdzielnie złożone i tworzy z nimi zdania, • zna zasady odmiany czasowników nieregularnych i tworzy z nimi zdania, • określa przemieszczenie (się). |
• spełnienie wszystkich kryteriów na ocenę bardzo dobrą - uczeń bezbłędnie stosuje struktury gramatyczne zawarte w programie nauczania oraz wykraczające poza program, -tworzy bezbłędne wypowiedzi ustne i pisemne, zawierające bogate słownictwo, -rozumie polecenia formułowane w jęz. niemieckim i bezbłędnie na nie reaguje, |
|
Rozdział IV: Essen in Deutschland |
• nazywa artykuły spożywcze, • wyraża opinię na temat posiłków, • zamawia jedzenie i picie w restauracji, • nazywa wybrane lokale gastronomiczne, • rozumie porady udzielane innym osobom, • zna wyrażenia związane z robieniem zakupów, • zna zasady odmiany formy möchte… oraz czasownika nehmen, • zna zasady tworzenia trybu rozkazującego, • wymienia czasowniki zwrotne, • zna formy zaimków zwrotnych. |
• nazywa artykuły spożywcze, • opowiada, co się jada i pija na śniadanie oraz na kolację, • zna nazwy potraw oferowanych w stołówkach szkolnych w wybranych krajach, • wyraża opinię na temat posiłków, • zamawia jedzenie i picie w restauracji, • nazywa wybrane lokale gastronomiczne, • rozumie porady udzielane innym osobom, • zna nazwy potraw charakterystycznych dla krajów niemieckojęzycznych, • zna wyrażenia związane z robieniem zakupów, • zna zaimek nieokreślony man, • tworzy rzeczowniki złożone, • zna zasady odmiany formy möchte… oraz czasownika nehmen, • tworzy zdania w trybie rozkazującym, • wymienia czasowniki zwrotne, • zna formy zaimków zwrotnych. |
• nazywa artykuły spożywcze, • opowiada, co się jada i pija na śniadanie oraz na kolację, • zna nazwy potraw oferowanych w stołówkach szkolnych w wybranych krajach, • wyraża opinię na temat posiłków, • zamawia jedzenie i picie w restauracji, • informuje o zdrowych produktach, • nazywa wybrane lokale gastronomiczne i stosuje je w wypowiedziach, • rozumie porady udzielane innym osobom i potrafi udzielać porad innym, • zna nazwy potraw charakterystycznych dla krajów niemieckojęzycznych, • zna wyrażenia związane z robieniem zakupów, odgrywa scenki tematyczne „W sklepie”, • zna i stosuje w wypowiedziach zaimek nieokreślony man, • tworzy rzeczowniki złożone, • zna zasady odmiany formy möchte… oraz czasownika nehmen, stosuje je w zdaniach, • tworzy zdania w trybie rozkazującym, • wymienia czasowniki zwrotne i tworzy z nimi zdania, • zna formy zaimków zwrotnych i stosuje je w wypowiedziach. |
• nazywa artykuły spożywcze, • opowiada, co się jada i pija na śniadanie oraz na kolację w Niemczech oraz w Polsce, • zna nazwy potraw oferowanych w stołówkach szkolnych w wybranych krajach, • wyraża opinię na temat posiłków, • zamawia jedzenie i picie w restauracji, • informuje o zdrowych produktach, • nazywa wybrane lokale gastronomiczne i stosuje je w wypowiedziach, • rozumie porady udzielane innym osobom i potrafi udzielać porad innym, • zna nazwy potraw charakterystycznych dla krajów niemieckojęzycznych, • informuje o ulubionych daniach znanych osób z niemieckiego obszaru językowego, • nazywa atrakcje turystyczne Wiednia, • zna wyrażenia związane z robieniem zakupów, odgrywa scenki tematyczne „W sklepie”, • zna i stosuje w wypowiedziach zaimek nieokreślony man, • tworzy rzeczowniki złożone, • zna zasady odmiany formy möchte… oraz czasownika nehmen, • stosuje w wypowiedziach formę möchte… oraz odpowiednie formy czasownika nieregularnego nehmen, • tworzy zdania w trybie rozkazującym, • wymienia czasowniki zwrotne i tworzy z nimi zdania, • zna formy zaimków zwrotnych i stosuje je w wypowiedziach. |
• spełnienie wszystkich kryteriów na ocenę bardzo dobrą - uczeń bezbłędnie stosuje struktury gramatyczne zawarte w programie nauczania oraz wykraczające poza program, -tworzy bezbłędne wypowiedzi ustne i pisemne, zawierające bogate słownictwo, -rozumie polecenia formułowane w jęz. niemieckim i bezbłędnie na nie reaguje, |
|
Rozdział V: Sport und Rekorde nicht nur in Deutschland |
• nazywa dyscypliny sportu, • zna sportowców z niemieckiego obszaru językowego, • nazywa miejsca uprawiania sportu, • nazywa czynność, którą umie dobrze robić, • zna wyrażenia niezbędne do porównywania osiągnięć sportowych • zna zasady tworzenia liczebników głównych do 1 000 000, • zna nazwy wybranych sprzętów sportowych, • zna zasady odmiany czasowników modalnych , • zna zasady stopniowania przymiotników, |
• nazywa dyscypliny sportu, • zna sportowców z niemieckiego obszaru językowego, • nazywa miejsca uprawiania sportu, • opowiada o dyscyplinie sportowej, którą uprawia, • nazywa czynność, którą umie dobrze robić, • zna wyrażenia niezbędne do porównywania osiągnięć sportowych • porównuje osiągnięcia sportowe, • zna liczebniki główne do 1 000 000, • informuje o rekordach świata, • zna nazwy wybranych sprzętów sportowych, • zna zasady odmiany czasowników modalnych i stosuje je w zdaniach • zna zasady stopniowania przymiotników, • zna zasady tworzenia zdań porównawczych. |
• nazywa dyscypliny sportu i stosuje je w wypowiedziach, • zna sportowców z niemieckiego obszaru językowego oraz wie, jakie dyscypliny sportu uprawiają, • nazywa miejsca uprawiania sportu, • opowiada o dyscyplinie sportowej, którą uprawia, • nazywa czynności, które umie dobrze robić, • zna wyrażenia niezbędne do porównywania osiągnięć sportowych • porównuje osiągnięcia sportowe, • zna liczebniki główne do 1 000 000 i stosuje je w wypowiedziach, • informuje o rekordach świata, • opowiada o życiu codziennym młodych sportowców, • zna nazwy wybranych sprzętów sportowych, • zna zasady odmiany czasowników modalnych i stosuje je w zdaniach • zna zasady stopniowania przymiotników, • zna zasady tworzenia zdań porównawczych i je tworzy. |
• nazywa dyscypliny sportu i stosuje je w wypowiedziach, • zna sportowców z niemieckiego obszaru językowego oraz wie, jakie dyscypliny sportu uprawiają, • nazywa miejsca uprawiania sportu, • opowiada o dyscyplinie sportowej, którą uprawia, • opowiada o swoim ulubionym sportowcu, • nazywa czynności, które umie dobrze robić, • zna wyrażenia niezbędne do porównywania osiągnięć sportowych • porównuje osiągnięcia sportowe, • zna liczebniki główne do 1 000 000 i stosuje je w wypowiedziach, • informuje o rekordach świata, • opowiada o życiu codziennym młodych sportowców, • zna nazwy wybranych sprzętów sportowych, • nazywa atrakcje turystyczne Monachium oraz wymienia atrakcje Parku Olimpijskiego w Monachium, • zna zasady odmiany czasowników modalnych i stosuje je w zdaniach • zna zasady stopniowania przymiotników, • zna zasady tworzenia zdań porównawczych i je tworzy. |
• spełnienie wszystkich kryteriów na ocenę bardzo dobrą - uczeń bezbłędnie stosuje struktury gramatyczne zawarte w programie nauczania oraz wykraczające poza program, -tworzy bezbłędne wypowiedzi ustne i pisemne, zawierające bogate słownictwo, -rozumie polecenia formułowane w jęz. niemieckim i bezbłędnie na nie reaguje, |
|
Rozdział VI: Natur, Sonne und Sommerferien in Deutschland |
• zna nazwy miesięcy i pór roku, • nazywa zjawiska atmosferyczne, • zna zasady określania dat , • nazywa elementy krajobrazu , • zna nazwy zwierząt domowych i zwierząt żyjących w zoo, • wymienia wybrane rasy psów, • informuje, dokąd chce jechać na wakacje ; • zna zasady tworzenia liczebników porządkowych, • zna odmianę czasownika werden w czasie teraźniejszym Präsens w liczbie pojedynczej i mnogiej, • zna zasady tworzenia zdań złożonych ze spójnikami wymagającymi szyku prostego i przestawnego |
• zna i stosuje w wypowiedziach nazwy miesięcy i pór roku, • nazywa zjawiska atmosferyczne, opisuje pogodę, • zna zasady określania dat i określa datę, • podaje swoją datę urodzenia, • nazywa elementy krajobrazu i opisuje krajobraz, • zna nazwy zwierząt domowych i zwierząt żyjących w zoo, • wymienia wybrane rasy psów, • zna wyrażenia niezbędne do redagowania pocztówki, • informuje, dokąd chce jechać na wakacje ; • tworzy liczebniki porządkowe, • stosuje w zdaniach zaimek nieosobowy es, • zna odmianę czasownika werden w czasie teraźniejszym Präsens w liczbie pojedynczej i mnogiej, • zna zasady tworzenia zdań złożonych ze spójnikami wymagającymi szyku prostego • zna zasady tworzenia zdań złożonych ze spójnikami wymagającymi szyku przestawnego. |
• zna i stosuje w wypowiedziach nazwy miesięcy i pór roku, • nazywa zjawiska atmosferyczne, opisuje pogodę, • zna zasady określania dat i określa datę, • podaje swoją datę urodzenia, • nazywa elementy krajobrazu i opisuje krajobraz, • zna nazwy zwierząt domowych i je opisuje, • wymienia wybrane rasy psów, • zna nazwy zwierząt żyjących w zoo i je stosuje w wypowiedziach, • zna wyrażenia niezbędne do redagowania pocztówki, • redaguje pocztówkę, • informuje, dokąd chce jechać na wakacje oraz, co będzie robić w wakacje, • tworzy liczebniki porządkowe, • stosuje w zdaniach zaimek nieosobowy es, • zna odmianę czasownika werden w czasie teraźniejszym Präsens w liczbie pojedynczej i mnogiej i stosuje odpowiednie formy czasownika w zdaniach, • tworzy zdania złożone ze spójnikami wymagającymi szyku prostego, • tworzy zdania złożone ze spójnikami wymagającymi szyku przestawnego. |
• zna i stosuje w wypowiedziach nazwy miesięcy i pór roku, • nazywa zjawiska atmosferyczne, opisuje pogodę, • zna zasady określania dat i określa datę, • podaje datę urodzenia znanych osób z niemieckiego obszaru językowego, • nazywa elementy krajobrazu i opisuje krajobraz, • zna nazwy zwierząt domowych i je opisuje, • wymienia wybrane rasy psów, • zna nazwy zwierząt żyjących w zoo i je stosuje w wypowiedziach, • zna wyrażenia niezbędne do redagowania pocztówki, • redaguje pocztówkę, • opowiada krótko o zamku Neuschwanstein, • informuje, dokąd chce jechać na wakacje oraz, co będzie robić w wakacje, • zna ogrody zoologiczne w krajach niemieckiego obszaru językowego, • umie uzasadnić wybór, • tworzy liczebniki porządkowe, • stosuje w zdaniach zaimek nieosobowy es, • zna odmianę czasownika werden w czasie teraźniejszym Präsens w liczbie pojedynczej i mnogiej i stosuje odpowiednie formy czasownika w zdaniach, • tworzy zdania złożone ze spójnikami wymagającymi szyku prostego, • tworzy zdania złożone ze spójnikami wymagającymi szyku przestawnego. |
• spełnienie wszystkich kryteriów na ocenę bardzo dobrą - uczeń bezbłędnie stosuje struktury gramatyczne zawarte w programie nauczania oraz wykraczające poza program, -tworzy bezbłędne wypowiedzi ustne i pisemne, zawierające bogate słownictwo, -rozumie polecenia formułowane w jęz. niemieckim i bezbłędnie na nie reaguje, |