Wymagania programowe na poszczególne oceny z chemii klasa 7

Dział 1. Substancje i ich przemiany

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

zalicza chemię do nauk przyrodniczych

stosuje zasady bezpieczeństwa obowiązujące w pracowni chemicznej

nazywa wybrane elementy szkła i sprzętu laboratoryjnego oraz określa ich przeznaczenie

zna sposoby opisywania doświadczeń chemicznych

opisuje właściwości substancji będących głównymi składnikami produktów stosowanych na co dzień

definiuje pojęcie gęstość

podaje wzór na gęstość

przeprowadza proste obliczenia z wykorzystaniem pojęć masa, gęstość, objętość

wymienia jednostki gęstości – odróżnia właściwości fizyczne od chemicznych

definiuje pojęcie mieszanina substancji

opisuje cechy mieszanin jednorodnych i niejednorodnych

podaje przykłady mieszanin

opisuje proste metody rozdzielania mieszanin na składniki

definiuje pojęcia zjawisko fizyczne 

i reakcja chemiczna

definiuje pojęcia pierwiastek chemiczny i związek chemiczny

dzieli substancje chemiczne na proste i złożone oraz na pierwiastki i

związki chemiczne

podaje przykłady związków chemicznych

dzieli pierwiastki chemiczne na metale i niemetale

podaje przykłady pierwiastków chemicznych (metali i niemetali)

odróżnia metale i niemetale na podstawie ich właściwości

posługuje się symbolami chemicznymi pierwiastków (H, O, N, Cl, S, C, P, Si, Na, K, Ca, Mg, Fe, Zn, Br, Cu, Al, Pb, Ag, Ba, I)

Uczeń:

omawia, czym zajmuje się chemia

wyjaśnia, dlaczego chemia jest nauką przydatną ludziom

wyjaśnia, czym są obserwacje, a czym wnioski z doświadczenia – przelicza jednostki (masy, objętości, gęstości)

wyjaśnia, czym ciało fizyczne różni się od substancji

opisuje właściwości substancji – wymienia i wyjaśnia podstawowe sposoby rozdzielania mieszanin na składniki

sporządza mieszaninę

dobiera metodę rozdzielania mieszaniny na składniki

opisuje i porównuje zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną

projektuje doświadczenia ilustrujące zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną

definiuje pojęcie stopy metali – podaje przykłady zjawisk fizycznych i reakcji chemicznych zachodzących w otoczeniu człowieka

wyjaśnia potrzebę wprowadzenia symboli chemicznych

rozpoznaje pierwiastki i związki chemiczne

wyjaśnia różnicę między pierwiastkiem, związkiem chemicznym i mieszaniną

Uczeń:

podaje zastosowania wybranego szkła i sprzętu laboratoryjnego

identyfikuje substancje na podstawie podanych właściwość

podaje sposób rozdzielenia wskazanej mieszaniny na składniki

wskazuje różnice między właściwościami fizycznymi składników mieszaniny, które umożliwiają jej rozdzielenie

projektuje doświadczenia ilustrujące reakcję chemiczną i formułuje wnioski

wskazuje w podanych przykładach reakcję chemiczną i zjawisko fizyczne

wskazuje wśród różnych substancji mieszaninę i związek chemiczny

wyjaśnia różnicę między mieszaniną a związkiem

chemicznym

odszukuje w układzie okresowym pierwiastków podane pierwiastki chemiczne

opisuje doświadczenia wykonywane na lekcji

przeprowadza wybrane

doświadczenia

Uczeń:

omawia podział chemii na organiczną i nieorganiczną

projektuje doświadczenie o podanym tytule (rysuje schemat, zapisuje obserwacje i formułuje wnioski)

przeprowadza doświadczenia z działu Substancje i ich przemiany

projektuje i przewiduje wyniki doświadczeń na podstawie posiadanej wiedzy

Uczeń:

− wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o korozji i sposobach zabezpieczania produktów zawierających żelazo przed rdzewieniem 

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wszystkie treści z podstawy programowej oraz rozwiązuje zadania o wysokim stopniu trudności.

Dział 2. Składniki powietrza i rodzaje przemian, jakim ulegają

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

opisuje skład i właściwości powietrza

określa, co to są stałe i zmienne składniki powietrza

opisuje właściwości fizyczne i chemiczne tlenku węgla(IV) oraz właściwości fizyczne gazów szlachetnych

podaje, że woda jest związkiem chemicznym wodoru i tlenu

tłumaczy, na czym polega zmiana stanu skupienia na przykładzie wody

definiuje pojęcie wodorki – określa znaczenie powietrza

podaje, jak można wykryć tlenek węgla(IV)

określa, jak zachowują się substancje higroskopijne

omawia, na czym polega spalanie

definiuje pojęcia substratprodukt reakcji chemicznej

wskazuje substraty i produkty reakcji chemicznej 

określa, co to są tlenki i zna ich podział

wskazuje różnicę między reakcjami egzo- i endotermiczną

podaje przykłady reakcji egzo- i endotermicznych

wymienia niektóre efekty towarzyszące reakcjom chemicznym

Uczeń:

projektuje i przeprowadza doświadczenie potwierdzające, że powietrze jest mieszaniną jednorodną gazów

wymienia stałe i zmienne składniki powietrza

oblicza przybliżoną objętość tlenu i azotu, np. w sali lekcyjnej

opisuje, jak można otrzymać tlen – podaje przykłady wodorków niemetali

podaje sposób otrzymywania tlenku węgla(IV) (na przykładzie reakcji węgla z tlenem)

definiuje pojęcie reakcja charakterystyczna – planuje doświadczenie umożliwiające wykrycie obecności tlenku węgla(IV) w powietrzu wydychanym z płuc

opisuje rolę wody i pary wodnej w przyrodzie

wymienia właściwości wody – wyjaśnia pojęcie higroskopijność

zapisuje słownie przebieg reakcji chemicznej

wskazuje w zapisie słownym przebiegu reakcji chemicznej substraty i produkty, pierwiastki i związki chemiczne

podaje sposób otrzymywania wodoru (w reakcji kwasu chlorowodorowego z metalem) − opisuje sposób identyfikowania gazów: wodoru, tlenu, tlenku węgla(IV)

definiuje pojęcia reakcje egzo- i endotermiczne

Uczeń:

określa, które składniki powietrza są stałe, a które zmienne

wykonuje obliczenia dotyczące zawartości procentowej substancji występujących w powietrzu

wykrywa obecność tlenku węgla(IV)

projektuje doświadczenia, w których otrzyma tlen, tlenek węgla(IV), wodór

projektuje doświadczenia, w których zbada właściwości tlenu, tlenku węgla(IV), wodoru

zapisuje słownie przebieg różnych reakcji chemicznych

wykazuje obecność pary wodnej w powietrzu

omawia sposoby otrzymywania wodoru

podaje przykłady reakcji egzo- i endotermicznych

zalicza przeprowadzone na lekcjach reakcje do egzo- lub endotermicznych 

Uczeń:

otrzymuje tlenek węgla(IV) w reakcji węglanu wapnia z kwasem chlorowodorowym – wymienia różne sposoby otrzymywania tlenu, tlenku węgla(IV), wodoru

projektuje doświadczenia dotyczące powietrza i jego składników

uzasadnia, na podstawie reakcji magnezu z tlenkiem węgla(IV), że tlenek węgla(IV) jest związkiem chemicznym węgla i tlenu

uzasadnia, na podstawie reakcji magnezu z parą wodną, że woda jest związkiem chemicznym tlenu i

wodoru

identyfikuje substancje na podstawie schematów reakcji chemicznych

Uczeń:

− odczytuje informacje o właściwościach tlenu i wodoru i ich zastosowań

− wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje

o zastosowaniach gazów szlachetnych

− wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o źródłach, rodzajach i skutkach zanieczyszczeń powietrza, oraz o sposobach postępowania pozwalających chronić powietrze przed zanieczyszczeniami  − wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o przyczynach i skutkach spadku ozonu w stratosferze ziemskiej oraz sposobach

zapobiegania powiększaniu się „dziury ozonowej”

− wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o powstawaniu kwaśnych opadów

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wszystkie treści z podstawy programowej oraz rozwiązuje zadania o wysokim stopniu trudności.

Dział 3. Atomy i cząsteczki

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

definiuje pojęcie materia 

definiuje pojęcie dyfuzji

opisuje ziarnistą budowę materii

opisuje, czym atom różni się od cząsteczki

definiuje pojęcia: jednostka masy atomowej, masa atomowa, masa cząsteczkowa

opisuje i charakteryzuje skład atomu pierwiastka chemicznego (jądro – protony i neutrony, powłoki elektronowe – elektrony) – wyjaśnia, co to są nukleony

definiuje pojęcie elektrony walencyjne

wyjaśnia, co to są liczba atomowa, liczba masowa

ustala liczbę protonów i neutronów w jądrze atomowym oraz liczbę elektronów w atomie danego pierwiastka chemicznego, gdy znane są liczby atomowa i masowa

podaje, czym jest konfiguracja elektronowa

definiuje pojęcie izotop

opisuje układ okresowy pierwiastków chemicznych – podaje treść prawa okresowości

odczytuje z układu okresowego podstawowe informacje o pierwiastkach chemicznych  – określa rodzaj pierwiastków (metal, niemetal) i podobieństwo właściwości pierwiastków w grupie

Uczeń:

planuje doświadczenie potwierdzające ziarnistość budowy materii

wyjaśnia zjawisko dyfuzji

opisuje pierwiastek chemiczny jako zbiór atomów o danej liczbie atomowej Z

wyjaśnia różnice w budowie atomów izotopów wodoru

korzysta z układu okresowego pierwiastków chemicznych

wykorzystuje informacje odczytane z układu okresowego pierwiastków chemicznych

podaje maksymalną liczbę elektronów na poszczególnych powłokach (K, L, M)

zapisuje konfiguracje elektronowe 

rysuje modele atomów pierwiastków chemicznych

określa, jak zmieniają się niektóre właściwości pierwiastków w grupie i okresie

Uczeń:

wyjaśnia różnice między pierwiastkiem a związkiem chemicznym

korzysta z informacji zawartych w układzie okresowym pierwiastków chemicznych

oblicza maksymalną liczbę elektronów w powłokach

zapisuje konfiguracje elektronowe – rysuje uproszczone modele atomów 

określa zmianę właściwości pierwiastków w grupie i okresie 

Uczeń:

– wyjaśnia związek między podobieństwami właściwości pierwiastków chemicznych zapisanych w tej samej grupie układu okresowego a budową ich atomów i liczbą elektronów walencyjnych

Uczeń:

– wyszukuje informacje na temat zastosowań izotopów

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wszystkie treści z podstawy programowej oraz rozwiązuje zadania o wysokim stopniu trudności.

Dział 4. Łączenie się atomów. Równania reakcji chemicznych  

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

wymienia typy wiązań chemicznych

podaje definicje: wiązania kowalencyjnego, wiązania jonowego

definiuje pojęcia: jon, kation, anion – definiuje pojęcie elektroujemność

posługuje się symbolami pierwiastków chemicznych – podaje, co występuje we wzorze elektronowym

odróżnia wzór sumaryczny od wzoru strukturalnego − na przykładzie cząsteczek o budowie kowalencyjnej: H2, Cl2, N2, CO2, H2O, HCl, NH3, CH4, zapisuje wzory sumaryczne i strukturalne tych cząsteczek

− wskazuje jony z atomów na przykładach: Na, Mg, Al, O, Cl, S − wskazuje jony w związkach o budowie jonowej (np. NaCl, MgO)

definiuje pojęcie wartościowość

podaje wartościowość pierwiastków chemicznych w stanie wolnym 

odczytuje z układu okresowego maksymalną wartościowość pierwiastków chemicznych względem wodoru i tlenu grup 1, 2 i 13−17

wyznacza wartościowość pierwiastków chemicznych na podstawie wzorów sumarycznych

zapisuje wzory sumaryczny i strukturalny cząsteczki związku dwupierwiastkowego na podstawie wartościowości pierwiastków chemicznych

określa na podstawie wzoru liczbę atomów pierwiastków w związku chemicznym 

interpretuje zapisy (odczytuje ilościowo i jakościowo proste zapisy), np.: H2, 2H, 2H2 itp.

ustala na podstawie wzoru sumarycznego nazwę prostych dwupierwiastkowych związków chemicznych 

ustala na podstawie nazw wzory sumaryczne prostych dwupierwiastkowych związków chemicznych 

wskazuje substraty i produkty reakcji chemicznej

podaje treść prawa zachowania masy 

Uczeń:

opisuje rolę elektronów zewnętrznej powłoki w łączeniu się atomów

odczytuje elektroujemność pierwiastków chemicznych

określa rodzaj wiązania w prostych  przykładach cząsteczek 

− podaje przykłady substancji o wiązaniu kowalencyjnym i substancji o wiązaniu jonowym 

określa wartościowość na podstawie układu okresowego pierwiastków 

zapisuje wzory związków chemicznych na podstawie podanej wartościowości lub nazwy pierwiastków chemicznych

podaje nazwę związku chemicznego na podstawie wzoru

określa wartościowość pierwiastków w związku chemicznym

zapisuje wzory cząsteczek, korzystając z modeli 

wyjaśnia znaczenie współczynnika stechiometrycznego i indeksu stechiometrycznego

wyjaśnia pojęcie równania reakcji chemicznej

odczytuje proste równania reakcji chemicznych

zapisuje równania reakcji chemicznych

− dobiera współczynniki w równaniach reakcji chemicznych

Uczeń:

określa typ wiązania chemicznego w podanym przykładzie

wyjaśnia różnice między typami wiązań chemicznych

opisuje, jak wykorzystać elektroujemność do określenia rodzaju wiązania chemicznego w cząsteczce

wykorzystuje pojęcie wartościowości

nazywa związki chemiczne na podstawie wzorów sumarycznych i zapisuje wzory na podstawie ich nazw

zapisuje i odczytuje równania reakcji chemicznych 

przedstawia modelowy schemat

równania reakcji chemicznej

Uczeń:

wykorzystuje pojęcie elektroujemności do określania rodzaju wiązania w podanych substancjach

uzasadnia i udowadnia doświadczalnie, że masa substratów jest równa masie produktów

wskazuje podstawowe różnice między wiązaniami kowalencyjnym a jonowym

zapisuje i odczytuje równania reakcji chemicznych o dużym stopniu trudności

– wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o właściwościach związków kowalencyjnych i jonowych (stan skupienia, rozpuszczalność w wodzie, temperatury topnienia i wrzenia, przewodnictwo ciepła i elektryczności)

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wszystkie treści z podstawy programowej oraz rozwiązuje zadania o wysokim stopniu trudności.

Dział 5. Woda i roztwory wodne

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

–  charakteryzuje rodzaje wód występujących w przyrodzie

–  wymienia stany skupienia wody

–  nazywa przemiany stanów skupienia wody

–  opisuje właściwości wody

–  zapisuje wzory sumaryczny i strukturalny cząsteczki wody

–  definiuje pojęcie dipol

–  identyfikuje cząsteczkę wody jako dipol

–  wyjaśnia podział substancji na dobrze, średnio oraz trudno rozpuszczalne w wodzie

− podaje przykłady substancji, które rozpuszczają się i nie rozpuszczają się w wodzie

–  wyjaśnia pojęcia: rozpuszczalniksubstancja rozpuszczana

–  projektuje doświadczenie dotyczące rozpuszczalności różnych substancji w wodzie

–  definiuje pojęcie rozpuszczalność

–  wymienia czynniki, które wpływają na rozpuszczalność substancji

–  określa, co to jest krzywa rozpuszczalności

–  odczytuje z wykresu rozpuszczalności rozpuszczalność danej substancji w podanej temperaturze

–  wymienia czynniki wpływające na szybkość rozpuszczania się substancji stałej w wodzie 

definiuje pojęcia: roztwór właściwy, koloidzawiesina

podaje przykłady substancji tworzących z wodą roztwór właściwy, zawiesinę, koloid

definiuje pojęcia: roztwór nasycony, roztwór nienasycony, roztwór stężony, roztwór rozcieńczony

definiuje pojęcie krystalizacja

podaje sposoby otrzymywania roztworu nienasyconego z nasyconego i odwrotnie

definiuje stężenie procentowe roztworu

podaje wzór opisujący stężenie procentowe roztworu

prowadzi proste obliczenia z wykorzystaniem pojęć: stężenie procentowe, masa substancji, masa rozpuszczalnika, masa roztworu

Uczeń:

opisuje budowę cząsteczki wody  – wyjaśnia, co to jest cząsteczka polarna

wymienia właściwości wody zmieniające się pod wpływem zanieczyszczeń

planuje doświadczenie udowadniające, że woda: z sieci wodociągowej i naturalnie występująca w przyrodzie są

mieszaninami

proponuje sposoby racjonalnego gospodarowania wodą

tłumaczy, na czym polegają procesy mieszania i rozpuszczania

określa, dla jakich substancji woda jest dobrym rozpuszczalnikiem

charakteryzuje substancje ze względu na ich rozpuszczalność w wodzie

planuje doświadczenia wykazujące wpływ różnych czynników na szybkość rozpuszczania substancji stałych w wodzie

porównuje rozpuszczalność różnych substancji w tej samej temperaturze

oblicza ilość substancji, którą można rozpuścić w określonej objętości wody w podanej temperaturze

podaje przykłady substancji, które rozpuszczają się w wodzie, tworząc roztwory właściwe

podaje przykłady substancji, które nie rozpuszczają się w wodzie, tworząc koloidy lub zawiesiny

wskazuje różnice między roztworem właściwym a zawiesiną – opisuje różnice między roztworami:

nasyconym i nienasyconym – przekształca wzór na stężenie procentowe roztworu tak, aby obliczyć masę substancji

rozpuszczonej lub masę roztworu

oblicza masę substancji rozpuszczonej lub masę roztworu, znając stężenie procentowe roztworu

wyjaśnia, jak sporządzić roztwór o określonym stężeniu procentowym, np. 100 g 20-procentowego roztworu soli kuchennej

Uczeń:

wyjaśnia, na czym polega tworzenie wiązania kowalencyjnego spolaryzowanego w cząsteczce wody – wyjaśnia budowę polarną cząsteczki wody

określa właściwości wody wynikające z jej budowy polarnej – przedstawia za pomocą modeli proces rozpuszczania w wodzie substancji o budowie polarnej, np. chlorowodoru

podaje rozmiary cząstek substancji wprowadzonych do wody i znajdujących się w roztworze właściwym, koloidzie, zawiesinie

wykazuje doświadczalnie wpływ różnych czynników na szybkość

rozpuszczania substancji stałej w wodzie

posługuje się wykresem rozpuszczalności

wykonuje obliczenia z wykorzystaniem wykresu

rozpuszczalności

oblicza masę wody, znając masę roztworu i jego stężenie procentowe

prowadzi obliczenia z wykorzystaniem pojęcia gęstości

oblicza stężenie procentowe roztworu nasyconego w danej temperaturze (z wykorzystaniem wykresu rozpuszczalności)

wymienia czynności prowadzące do sporządzenia określonej objętości roztworu o określonym stężeniu procentowym

– sporządza roztwór o określonym stężeniu procentowym

Uczeń:

proponuje doświadczenie udowadniające, że woda jest związkiem wodoru i tlenu

określa wpływ ciśnienia atmosferycznego na wartość temperatury wrzenia wody

porównuje rozpuszczalność w wodzie związków kowalencyjnych i jonowych

wykazuje doświadczalnie, czy roztwór jest nasycony, czy nienasycony

rozwiązuje z wykorzystaniem gęstości zadania rachunkowe dotyczące stężenia procentowego 

oblicza rozpuszczalność substancji w danej temperaturze, znając stężenie procentowe jej roztworu nasyconego w tej temperaturze

Uczeń:

podaje sposoby zmniejszenia lub zwiększenia stężenia roztworu

oblicza stężenie procentowe roztworu powstałego przez zatężenie i rozcieńczenie roztworu

oblicza stężenie roztworu powstałego po zmieszaniu roztworów tej samej substancji o różnych stężeniach

opisuje różnice między roztworami:

rozcieńczonym i stężonym

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wszystkie treści z podstawy programowej oraz rozwiązuje zadania o wysokim stopniu trudności.

Dział 6. Tlenki i wodorotlenki

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

definiuje pojęcie katalizator  

definiuje pojęcie tlenek – podaje podział tlenków na tlenki metali i tlenki niemetali – zapisuje równania reakcji otrzymywania tlenków metali i tlenków niemetali – wymienia zasady BHP dotyczące pracy z zasadami

definiuje pojęcia wodorotlenekzasada

odczytuje z tabeli rozpuszczalności, rozpuszczalność wodorotlenków w wodzie – opisuje budowę wodorotlenków – zna wartościowość grupy wodorotlenowej 

rozpoznaje wzory wodorotlenków – zapisuje wzory sumaryczne wodorotlenków: NaOH, KOH, Ca(OH)2, Al(OH)3, Cu(OH)2

definiuje pojęcia: elektrolit, nieelektrolit

− definiuje pojęcia: dysocjacja elektrolityczna (jonowa), wskaźnik

wymienia rodzaje odczynów roztworów

podaje barwy wskaźników w roztworze o podanym odczynie – wyjaśnia, na czym polega dysocjacja elektrolityczna (jonowa) zasad

zapisuje równania dysocjacji elektrolitycznej (jonowej) zasad (proste przykłady) − podaje nazwy jonów powstałych w wyniku dysocjacji elektrolitycznej (jonowej)

odróżnia zasady od innych substancji za pomocą wskaźników

rozróżnia pojęcia wodorotlenekzasada

Uczeń:

podaje sposoby otrzymywania tlenków

podaje wzory i nazwy wodorotlenków

wymienia wspólne właściwości zasad i wyjaśnia, z czego one wynikają

wymienia dwie główne metody otrzymywania wodorotlenków – zapisuje równania reakcji otrzymywania wodorotlenku sodu i wapnia

wyjaśnia pojęcia woda wapienna – odczytuje proste równania dysocjacji elektrolitycznej

(jonowej) zasad

definiuje pojęcie odczyn zasadowy

bada odczyn

zapisuje obserwacje do przeprowadzanych na lekcji doświadczeń

Uczeń:

wyjaśnia pojęcia wodorotlenekzasada

wymienia przykłady wodorotlenków i zasad

wyjaśnia, dlaczego podczas pracy z zasadami należy zachować szczególną ostrożność 

wymienia poznane tlenki metali, z których otrzymać zasady

zapisuje równania reakcji otrzymywania wybranego wodorotlenku

planuje doświadczenia, w których wyniku można otrzymać wodorotlenki sodu lub wapnia

planuje sposób otrzymywania wodorotlenków trudno rozpuszczalnych w wodzie – zapisuje i odczytuje równania dysocjacji elektrolitycznej

(jonowej) zasad

określa odczyn roztworu zasadowego

opisuje doświadczenia przeprowadzane na lekcjach (schemat, obserwacje, wniosek) – opisuje zastosowania wskaźników

planuje doświadczenie, które umożliwi zbadanie odczynu produktów używanych w życiu codziennym 

Uczeń:

planuje doświadczenia, w których wyniku można otrzymać różne wodorotlenki, także trudno rozpuszczalne w wodzie

zapisuje równania reakcji otrzymywania różnych wodorotlenków

identyfikuje wodorotlenki na podstawie podanych informacji – odczytuje równania reakcji chemicznych

Uczeń:

− wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o właściwościach i wynikających z nich zastosowań wodorotlenków sodu, potasu i wapnia − wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o właściwościach fizycznych i zastosowaniach wybranych tlenków

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wszystkie treści z podstawy programowej oraz rozwiązuje zadania o wysokim stopniu trudności.