Wymagania edukacyjne w klasie VII szkoły podstawowej opracowane przez wyd. GWO

Opracowano na podstawie programu matematyka z plusem i podręcznika o nr dop. 780/4/2017

Poziomy wymagań edukacyjnych:
K - konieczny ocena dopuszczająca (2)
P - podstawowy ocena dostateczna (3)
R - rozszerzający ocena dobra (4)
D - dopełniający ocena bardzo dobra (5)
W - wykraczający ocena celująca (6)

Umiejętności spoza nowej podstawy programowej zaznaczono gwiazdką ustawioną przed tekstem lub jego fragmentem.

            DZIAŁ

 

TEMAT ZAJĘĆ

 

CELE PODSTAWOWE

CELE PONADPODSTAWOWE

1. LICZBY I DZIAŁANIA

1. Lekcja organizacyjna. Zapoznanie uczniów

z wymaganiami edukacyjnymi i PSO.

Uczeń:

· zna podręcznik i zeszyt ćwiczeń, z których będzie korzystał w ciągu roku szkolnego na lekcjach matematyki (K)

· zna PSO (K)

Uczeń:

2-3. Liczby.

· rozumie rozszerzenie osi liczbowej na liczby ujemne (K)

· umie porównywać liczby wymierne (K-P)

· umie zaznaczać liczbę wymierną na osi liczbowej (K)

· umie znajdować liczbę wymierną leżącą pomiędzy dwiema danymi na osi liczbowej (P)

· umie zamieniać ułamek zwykły na dziesiętny i odwrotnie (K-P)

· umie znajdować liczby spełniające określone warunki (R)

· umie porządkować liczby wymierne (R)

4.Rozwinięcia dziesiętne liczb wymiernych.

· zna pojęcia: rozwinięcie dziesiętne skończone, nieskończone, okres (K)

· umie zapisać liczby wymierne w postaci rozwinięć dziesiętnych skończonych

i rozwinięć dziesiętnych nieskończonych okresowych (K-P)

· umie porównywać liczby wymierne (P)

· umie określić na podstawie rozwinięcia dziesiętnego, czy dana liczba jest liczbą wymierną (P)

· zna warunek konieczny zamiany ułamka zwykłego na ułamek dziesiętny skończony (R)

· umie przedstawić rozwinięcie dziesiętne nieskończone okresowe w postaci ułamka zwykłego (R-D)

· umie porządkować liczby wymierne (R)

5-6. Zaokrąglanie liczb. Szacowanie wyników.

· zna sposób zaokrąglania liczb (K)

· rozumie potrzebę zaokrąglania liczb (K-P)

· umie zaokrąglić liczbę do danego rzędu (K-P)

· umie zaokrąglić liczbę o rozwinięciu dziesiętnym nieskończonym okresowym do danego rzędu (P)

· umie szacować wyniki działań (K-P)

· umie dokonać porównań poprzez szacowanie w zadaniach tekstowych (R)

· umie znajdować liczby spełniające określone warunki (R-W)

7-8. Dodawanie

i odejmowanie liczb dodatnich.

· zna algorytm dodawania i odejmowania liczb wymiernych dodatnich (K)

· umie dodawać i odejmować liczby wymierne dodatnie zapisane

w jednakowej postaci (K)

· umie dodawać i odejmować liczby wymierne dodatnie zapisane w różnych postaciach (P)

· umie rozwiązywać nietypowe zadania na zastosowanie dodawania

i odejmowania liczb wymiernych (R-D)

9-10. Mnożenie

i dzielenie liczb dodatnich.

· zna algorytm mnożenia i dzielenia liczb wymiernych dodatnich (K)

· umie podać odwrotność liczby (K)

· umie mnożyć i dzielić przez liczbę naturalną (K)

· umie mnożyć i dzielić liczby wymierne dodatnie (P)

· umie obliczać ułamek danej liczby naturalnej (K)

· umie obliczać liczbę na podstawie danego jej ułamka (P)

· umie zamieniać jednostki długości, masy (R)

·  * zna przedrostki milikilo (R)

· * umie zamieniać jednostki długości na mikrony i jednostki masy na karaty (R)

11-12. Wyrażenia arytmetyczne.

· zna kolejność wykonywania działań (K)

· umie wykonywać działania łączne na liczbach wymiernych dodatnich (P)

· umie wykonywać działania łączne na liczbach wymiernych dodatnich (R)

· umie obliczać wartości wyrażeń arytmetycznych zawierających większą liczbę działań (R-D)

· umie zapisać podane słownie wyrażenia arytmetyczne i obliczać jego wartość (R)

· umie tworzyć wyrażenia arytmetyczne na podstawie treści zadań i obliczać ich wartość (R-W)

13-14. Działania na liczbach dodatnich

i ujemnych.

· umie dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić dwie liczby (K)

· umie określić znak liczby będącej wynikiem dodawania lub odejmowania dwóch liczb wymiernych (P)

· zna pojęcie liczb przeciwnych (K)

· umie obliczać kwadraty i sześciany i liczb wymiernych (P)

· umie stosować prawa działań (P)

· umie stosować prawa działań (R)

· umie obliczać wartości wyrażeń arytmetycznych (P-D)

· umie uzupełniać brakujące liczby w dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu

i dzieleniu tak, by otrzymać ustalony wynik (R)

· umie wstawiać nawiasy tak, by otrzymać żądany wynik (D)

· umie obliczać wartości ułamków piętrowych (W)

15. Oś liczbowa. Odległość liczb na osi liczbowej.

· umie odczytać z osi liczbowej liczby spełniające określony warunek (K)

· umie opisać zbiór liczb za pomocą nierówności (K)

· umie zaznaczyć na osi liczbowej liczby spełniające określoną nierówność

(K-P)

· umie zapisać nierówność, jaką spełniają liczby z zaznaczonego na osi liczbowej zbioru (P)

· zna pojęcie odległości między dwiema liczbami na osi liczbowej (K)

· umie na podstawie rysunku osi liczbowej określić odległość między liczbami (K)

· umie obliczyć odległość między liczbami na osi liczbowej (P)

· * umie zaznaczać na osi liczbowej zbiór liczb, które spełniają jednocześnie dwie nierówności (R-D)

· umie znaleźć liczby znajdujące się w określonej odległości na osi liczbowej od danej liczby (R-D)

· umie wykorzystywać wartość bezwzględną do obliczeń odległości liczb na osi liczbowej (R-W)

· umie znaleźć rozwiązanie równania z wartością bezwzględną (R-W)

16-17 Praca klasowa i jej omówienie.

2. PROCENTY

18-19 Procenty

i ułamki.

· zna pojęcie procentu (K)

· rozumie potrzebę stosowania procentów w życiu codziennym (K)

· umie wskazać przykłady zastosowań procentów w życiu codziennym (K)

· umie zamienić procent na ułamek (K)

· umie zamienić ułamek na procent (K-P)

· umie zamienić liczbę wymierną na procent (P)

· umie określić procentowo zaznaczoną część figury (K-P) i zaznaczyć procent danej figury (K-P)

· zna pojęcie promila (R)

· umie zamieniać ułamki, procenty na promile i odwrotnie (R)

20. Diagramy procentowe.

· zna pojęcie diagramu procentowego (K)

· rozumie potrzebę stosowania diagramów do wizualizacji informacji (P)

· umie z diagramów odczytać potrzebne informacje (K-P)

· potrafi wybrać z diagramu informacje i je zinterpretować (R-D)

· potrafi zobrazować dowolnym diagramem wybrane informacje (R-D)

21-22. Jaki to procent?

· zna sposób obliczania, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba (P)

· umie obliczyć, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba (P)

· umie obliczyć, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba (R)

· umie rozwiązać zadanie tekstowe dotyczące obliczania, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba (R-W)

23-24 Obliczanie procentu danej liczby.

· umie obliczyć procent danej liczby (K-P)

· umie rozwiązać zadanie tekstowe dotyczące obliczania procentu danej liczby (R-W)

· umie wykorzystać diagramy do rozwiązywania zadań tekstowych (R-W)

25.Podwyżki i obniżki.

· rozumie pojęcia podwyżka (obniżka) o pewien procent (K)

· wie, jak obliczyć podwyżkę (obniżkę) o pewien procent (K)

· umie obliczyć podwyżkę (obniżkę) o pewien procent (K-P)

· umie rozwiązać zadanie tekstowe dotyczące obliczania podwyżek i obniżek

o pewien procent (R-W)

26-27. Obliczanie liczby, gdy dany jest jej procent.

· wie jak obliczyć liczbę na podstawie jej procentu (P)

· umie obliczyć liczbę na podstawie jej procentu (P)

· umie obliczyć liczbę na podstawie jej procentu (R)

· umie rozwiązać zadanie tekstowe dotyczące obliczania liczby na podstawie jej procentu (R-W)

28-29. O ile procent więcej, o ile mniej.

· Punkty procentowe.

· * zna i rozumie określenie punkty procentowe (P)

· umie obliczyć, o ile procent jest większa (mniejsza) liczba od danej (R)

· umie zastosować powyższe obliczenia w zdaniach tekstowych (R-W)

30-32 Obliczenia procentowe.

· umie rozwiązywać zadania związane z procentami (P)

· umie odczytać z diagramu informacje potrzebne w zadaniu (R-D)

· umie rozwiązywać zadania związane z procentami (R-D)

· umie stosować własności procentów w sytuacji ogólnej (W)

33-34. Praca klasowa i jej omówienie.

3. FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE

35. Proste i odcinki.

· zna podstawowe pojęcia: punkt, prosta, odcinek (K)

· zna pojęcie prostych prostopadłych i równoległych (K)

· umie kreślić proste i odcinki prostopadłe przechodzące przez dany punkt (P)

· umie konstruować odcinek przystający do danego (K)

· umie podzielić odcinek na połowy (P)

· wie, jak obliczyć odległość punktu od prostej i odległość pomiędzy prostymi (P)

· zna warunek współliniowości trzech punktów (P)

· umie kreślić proste i odcinki równoległe przechodzące przez dany punkt (R)

· umie obliczyć odległość punktu od prostej i odległość pomiędzy prostymi (R)

· umie sprawdzić współliniowość trzech punktów (R)

36-37. Kąty.

· zna pojęcie kąta (K)

· zna pojęcie miary kąta (K)

· zna rodzaje kątów (K-P)

· * umie konstruować kąt przystający do danego (K)

· zna nazwy kątów utworzonych przez dwie przecinające się proste oraz kątów utworzonych pomiędzy dwiema prostymi równoległymi przeciętymi trzecią prostą i związki pomiędzy nimi (K-P)

· umie obliczyć miary katów przyległych (wierzchołkowych, odpowiadających, naprzemianległych), gdy dana jest miara jednego z nich (P)

· * umie kreślić geometryczną sumę i różnicę kątów (R)

· umie obliczać na podstawie rysunku miary kątów (R)

· umie rozwiązywać zadania tekstowe dotyczące kątów (R-W)

38-40. Trójkąty.

· zna pojęcie wielokąta (K)

· zna sumę miar kątów wewnętrznych trójkąta (K)

· umie kreślić poszczególne rodzaje trójkątów (K-P)

· umie obliczać na podstawie rysunku miary kątów w trójkącie (P-R)

· zna nierówność trójkąta AB+BC≥AC (P)

· umie sprawdzić, czy z danych odcinków można zbudować trójkąt (P)

· rozumie zasadę klasyfikacji trójkątów (R)

· umie klasyfikować trójkąty ze względu na boki i kąty (R)

· umie wybrać z danego zbioru odcinki, z których można zbudować trójkąt (R-D)

· umie stosować zależności między bokami (kątami) w trójkącie podczas rozwiązywania zadań tekstowych (R-W)

41-42. Przystawanie trójkątów.

· zna definicję figur przystających (K)

· zna cechy przystawania trójkątów (P)

· umie wskazać figury przystające (K)

· umie konstruować trójkąt o danych trzech bokach (P)

· umie rozpoznawać trójkąty przystające (P-R)

· * umie konstruować trójkąt o danych dwóch bokach i kącie między nimi zawartym (R)

· * umie konstruować trójkąt, gdy dany jest bok i dwa kąty do niego przyległe (D)

· umie rozwiązywać zadania konstrukcyjne (R-W)

· umie uzasadniać przystawanie trójkątów (R-D)

43-45. Czworokąty.

· zna definicję prostokąta i kwadratu (K)

· zna definicję trapezu, równoległoboku i rombu (P)

· umie rozróżniać poszczególne rodzaje czworokątów (K)

· umie podać własności czworokątów (P)

· umie rysować przekątne czworokątów (K)

· umie rysować wysokości czworokątów (K – P)

· umie obliczać miary katów w poznanych czworokątach (P)

· umie obliczać obwody narysowanych czworokątów (P)

· rozumie zasadę klasyfikacji czworokątów (R)

· umie klasyfikować czworokąty ze względu na boki i kąty (R)

· umie stosować własności czworokątów do rozwiązywania zadań (R-W)

46. Wielokąty foremne.

· zna pojęcie wielokąta foremnego (K)

· rozumie własności wielokątów foremnych (P)

· * umie konstruować sześciokąt i ośmiokąt foremny (P)

· umie obliczyć miarę kąta wewnętrznego wielokąta foremnego (P)

· umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z wielokątami foremnymi (D-W)

47-48. Pole prostokąta. Jednostki pola.

· zna jednostki miary pola (K)

· zna zależności pomiędzy jednostkami pola (K-P)

· umie zamieniać jednostki (P)

· zna wzór na pole prostokąta (K)

· zna wzór na pole kwadratu (K)

· umie obliczać pole prostokąta, którego boki są wyrażone w tych samych jednostkach (K) i różnych jednostkach (P)

· umie zamieniać jednostki (R)

· umie rozwiązywać trudniejsze zadania dotyczące pola prostokąta (R-D)

49-51. Pola wielokątów.

· zna wzory na obliczanie pól powierzchni wielokątów (K)

· umie obliczać pola wielokątów (K)

· umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z obliczaniem pól

i obwodów wielokątów na płaszczyźnie (R-D)

· umie obliczać pola wielokątów (R-W)

52-53. Układ współrzędnych.

· umie narysować układ współrzędnych (K)

· zna pojęcie układu współrzędnych (K)

· umie odczytać współrzędne punktów (K)

· umie zaznaczyć punkty o danych współrzędnych (K)

· umie rysować odcinki w układzie współrzędnych (K)

· umie rysować wielokąty w układzie współrzędnych (P)

· umie obliczyć długość odcinka równoległego do jednej z osi układu (P)

· umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z obliczaniem pól

i obwodów wielokątów w układzie współrzędnych (R-D)

· umie wyznaczyć współrzędne brakujących wierzchołków prostokąta, równoległoboku i trójkąta (R)

54-55. Praca klasowa i jej omówienie.

4. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE

56-57. Do czego służą wyrażenia algebraiczne?

· zna pojęcie wyrażenia algebraicznego (K)

· rozumie zasadę nazywania wyrażeń algebraicznych (P)

· umie budować proste wyrażenia algebraiczne (K)

· umie rozróżnić pojęcia: suma, różnica, iloczyn, iloraz (K)

· umie budować i odczytywać wyrażenia algebraiczne (K-P)

· umie budować i odczytywać wyrażenia o konstrukcji wielodziałaniowej (R-D)

58. Wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych.

· umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia bez jego przekształcenia dla jednej zmiennej wymiernej (K-P)

· umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia bez jego przekształcenia dla kilku zmiennych wymiernych (R-D)

59. Jednomiany.

· zna pojęcie jednomianu (K)

· zna pojęcie jednomianów podobnych (K)

· umie porządkować jednomiany (K-P)

· umie określić współczynniki liczbowe jednomianu (K)

· umie rozpoznać jednomiany podobne (K)

· umie zapisywać warunki zadania w postaci jednomianu (R-W)

60-61. Sumy algebraiczne.

· zna pojęcie sumy algebraicznej (K)

· zna pojęcie wyrazów podobnych (K)

· rozumie zasadę przeprowadzania redukcji wyrazów podobnych (P)

· umie odczytać wyrazy sumy algebraicznej (K)

· umie wskazać współczynniki sumy algebraicznej (K)

· umie wyodrębnić wyrazy podobne (K)

· umie zredukować wyrazy podobne (K-P)

· umie obliczyć sumę algebraiczną znając jej wartość dla podanych wartości występujących w niej zmiennych (D)

· umie zapisywać warunki zadania w postaci sumy algebraicznej (R-W)

62-63. Dodawanie

i odejmowanie sum algebraicznych.

· umie opuścić nawiasy (P)

· umie zredukować wyrazy podobne (K-P)

· umie rozpoznawać sumy algebraiczne przeciwne (P)

· umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia dla zmiennych wymiernych po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń (P)

· umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia dla zmiennych wymiernych po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń (R-D)

· umie wstawić nawiasy w sumie algebraicznej tak, by wyrażenie spełniało podany warunek (D)

· umie stosować dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych w zadaniach tekstowych (D-W)

64-65. Mnożenie jednomianów przez sumy algebraiczne.

· umie przemnożyć każdy wyraz sumy algebraicznej przez liczbę (K)

· umie przemnożyć każdy wyraz sumy algebraicznej przez jednomian (P)

· umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia dla zmiennych wymiernych po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń (P)

· umie podzielić sumę algebraiczną przez liczbę wymierną (P)

· umie zinterpretować geometrycznie iloczyn sumy algebraicznej przez jednomian (D)

· umie obliczyć wartość wyrażenia dla zmiennych wymiernych po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń (R-D)

· umie stosować mnożenie jednomianów przez sumy (D-W)

66-67. Mnożenie sum algebraicznych.

· umie pomnożyć dwumian przez dwumian (P)

· umie mnożyć sumy algebraiczne (R)

· umie doprowadzić wyrażenie algebraiczne do prostszej postaci, stosując mnożenie sum algebraicznych (R-D)

· umie interpretować geometrycznie iloczyn sum algebraicznych (R)

· umie stosować mnożenie sum algebraicznych w zadaniach tekstowych (R-W)

· umie wykorzystać mnożenie sum algebraicznych do dowodzenia własności liczb (D-W)

68-69. Praca klasowa i jej poprawa.

5. RÓWNANIA

70. Do czego służą równania?

· zna pojęcie równania (K)

· umie zapisać zadanie w postaci równania (K-P)

· umie zapisać zadanie w postaci równania (R-D)

· umie zapisać problem w postaci równania (W)

71. Liczby spełniające równania.

· zna pojęcie rozwiązania równania (K)

· zna pojęcia: równania równoważne, * tożsamościowe, sprzeczne (P)

· rozumie pojęcie rozwiązania równania (K)

· umie sprawdzić, czy dana liczba spełnia równanie (K)

· umie rozpoznać równania równoważne (P)

· umie zbudować równanie o podanym rozwiązaniu (P)

· umie zbudować równanie o podanym rozwiązaniu (R)

· * wyszukuje wśród równań z wartością bezwzględną równania sprzeczne (R-D)

72-75. Rozwiązywanie równań.

· zna metodę równań równoważnych (K-P)

· umie stosować metodę równań równoważnych (K-P)

· umie rozwiązywać równania posiadające jeden pierwiastek, * równania sprzeczne i tożsamościowe (K-P)

· umie rozwiązywać równania bez stosowania przekształceń na wyrażeniach algebraicznych (K)

· umie rozwiązywać równania z zastosowaniem prostych przekształceń na wyrażeniach algebraicznych (P)

· umie stosować metodę równań równoważnych (R)

· umie rozwiązywać równania posiadające jeden pierwiastek, * równania sprzeczne i tożsamościowe (R-D)

· umie rozwiązywać równania z zastosowaniem przekształceń na wyrażeniach algebraicznych (R-D)

76-79. Zadania tekstowe.

· umie analizować treść zadania o prostej konstrukcji (P)

· umie rozwiązać proste zadanie tekstowe za pomocą równania i sprawdzić poprawność rozwiązania (P)

· umie wyrazić treść zadania za pomocą równania (R-W)

· umie rozwiązać zadanie tekstowe za pomocą równania i sprawdzić poprawność rozwiązania (R-W)

· umie rozwiązać zadanie tekstowe za pomocą równania (D-W)

80-82. Procenty

w zadaniach tekstowych.

· umie analizować treść zadania z procentami o prostej konstrukcji (P)

· umie rozwiązać proste zadanie tekstowe z procentami za pomocą równania (P)

· umie wyrazić treść zadania z procentami za pomocą równania (R-W)

· umie rozwiązać zadanie tekstowe z procentami za pomocą równania

i sprawdzić poprawność rozwiązania (R-W)

83-84. Przekształcanie wzorów.

· umie przekształcać proste wzory (P)

· umie wyznaczyć z prostego wzoru określoną wielkość (P)

· umie przekształcać wzory, w tym fizyczne i geometryczne (R-D)

· umie wyznaczyć ze wzoru określoną wielkość (R-W)

85-86. Praca klasowa i jej poprawa.

6. POTĘGI

87-88. Potęga

o wykładniku naturalnym.

· zna i rozumie pojęcie potęgi o wykładniku naturalnym (K)

· umie obliczyć potęgę o wykładniku naturalnym (K)

· umie zapisać liczbę w postaci potęgi (P)

· * umie porównać potęgi o różnych wykładnikach naturalnych i takich samych podstawach oraz o takich samych wykładnikach naturalnych i różnych dodatnich podstawach (K-P)

· umie określić znak potęgi, nie wykonując obliczeń (P)

· umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego potęgi (P)

· umie zapisać liczbę w postaci iloczynu potęg liczb pierwszych (R)

· umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego potęgi (R-D)

· umie rozwiązać nietypowe zadanie tekstowe związane z potęgami (W)

· umie przekształcić wyrażenie arytmetyczne zawierające potęgi (W)

· umie podać cyfrę jedności liczby podanej w postaci potęgi (D)

89-90. Iloczyn i iloraz potęg o jednakowych podstawach.

· zna wzór na mnożenie i dzielenie potęg o tych samych podstawach (K)

· rozumie powstanie wzoru na mnożenie i dzielenie potęg o tych samych podstawach (P)

· umie zapisać w postaci jednej potęgi iloczyny i ilorazy potęg o takich samych podstawach (K-P)

· umie mnożyć i dzielić potęgi o tych samych podstawach (K)

· umie stosować mnożenie i dzielenie potęg o tych samych podstawach do obliczania wartości liczbowej wyrażeń (P)

· umie stosować mnożenie i dzielenie potęg o tych samych podstawach do obliczania wartości liczbowej wyrażeń (R-D)

· umie rozwiązać nietypowe zadanie tekstowe związane z potęgami (R-D)

· umie wykonać porównanie ilorazowe potęg o jednakowych podstawach (R)

91. Potęgowanie potęgi.

· zna wzór na potęgowanie potęgi (K)

· rozumie powstanie wzoru na potęgowanie potęgi (P)

· umie zapisać w postaci jednej potęgi potęgę potęgi (K)

· umie potęgować potęgę (K)

· umie przedstawić potęgę w postaci potęgowania potęgi (P)

· umie stosować potęgowanie potęgi do obliczania wartości liczbowej wyrażeń (P)

· * umie porównać potęgi sprowadzając je do tej samej podstawy (R)

· umie stosować potęgowanie potęgi do obliczania wartości liczbowej wyrażeń (R – D)

· * umie porównać i porządkować potęgi, korzystając z potęgowania potęgi (W)

92. Potęgowanie iloczynu i ilorazu.

· zna wzór na potęgowanie iloczynu i ilorazu (K)

· rozumie powstanie wzoru na potęgowanie iloczynu * i ilorazu (P)

· umie zapisać w postaci jednej potęgi iloczyny * i ilorazy potęg o takich samych wykładnikach (K-P)

· umie potęgować iloczyn * i iloraz (K)

· umie zapisać iloczyn * i iloraz potęg o tych samych wykładnikach w postaci jednej potęgi (K-P)

· umie stosować potęgowanie iloczynu i ilorazu w zadaniach tekstowych (R-D)

93-94. Działania

na potęgach.

· umie doprowadzić wyrażenie do prostszej postaci, stosując działania na potęgach (P)

· umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego, stosując działania na potęgach (P-R)

· umie doprowadzić wyrażenie do prostszej postaci, stosując działania na potęgach (R-W)

· * umie porównywać potęgi o różnych podstawach i różnych wykładnikach, stosując działania na potęgach (D-W)

· umie stosować działania na potęgach w zadaniach tekstowych (R-D)

95. Notacja wykładnicza.

· zna pojęcie notacji wykładniczej dla danych liczb (K)

· umie zapisać dużą liczbę w notacji wykładniczej (K-P)

· rozumie potrzebę stosowania notacji wykładniczej w praktyce (R)

· umie zapisać daną liczbę w notacji wykładniczej (R)

·  umie porównać liczby zapisane w notacji wykładniczej (R-D)

· umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego liczby zapisane w notacji wykładniczej

· umie wykonać porównywanie ilorazowe dla liczb podanych w notacji wykładniczej (R-D)

· umie stosować notację wykładniczą do zamiany jednostek (R-D)

96. Notacja wykładnicza (cd.).

· zna pojęcie potęgi liczby 10 o wykładniku całkowitym ujemnym (K)

· umie zapisać bardzo małą liczbę w notacji wykładniczej, wykorzystując potęgi liczby 10 o ujemnych wykładnikach( P)

· rozumie potrzebę stosowania notacji wykładniczej w praktyce (R)

· umie zapisać liczbę w notacji wykładniczej (R)

· umie wykonać porównywanie ilorazowe dla liczb podanych w notacji wykładniczej (R-D)

· umie stosować notację wykładniczą do zamiany jednostek (R-D)

· * umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego liczby zapisane w notacji wykładniczej

97-98. Pierwiastki.

· zna pojęcia pierwiastka arytmetycznego II stopnia z liczby nieujemnej oraz pierwiastka III stopnia z dowolnej liczby (K)

· zna wzór na obliczanie pierwiastka II stopnia z kwadratu liczby nieujemnej

i pierwiastka III stopnia z sześcianu dowolnej liczby (K)

· umie obliczyć pierwiastek II stopnia z kwadratu liczby nieujemnej

i pierwiastek III stopnia z sześcianu dowolnej liczby (K)

· umie obliczyć pierwiastek arytmetyczny II stopnia z liczby nieujemnej

i pierwiastek III stopnia z dowolnej liczby (K-P)

· umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki (P)

· umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki (P)

· umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki (R)

· umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki

(R-D)

· umie oszacować liczbę niewymierną (R-D)

· umie wykonywać działania na liczbach niewymiernych (R-D)

 

 

 

99-100. Działania

 na pierwiastkach.

· zna wzór na obliczanie pierwiastka z iloczynu i ilorazu (K)

· umie wyłączyć czynnik przed znak pierwiastka oraz włączyć czynnik pod znak pierwiastka (K-P)

· umie mnożyć i dzielić pierwiastki II stopnia oraz pierwiastki III stopnia (K)

· umie stosować wzory na obliczanie pierwiastka z iloczynu i ilorazu do wyznaczania wartości liczbowej wyrażeń (P)

· umie wyłączyć czynnik przed znak pierwiastka (R)

· umie włączyć czynnik pod znak pierwiastka (R-D)

· umie wykonywać działania na liczbach niewymiernych (R-D)

· umie stosować wzór na obliczanie pierwiastka z iloczynu i ilorazu do obliczania wartości liczbowej wyrażeń (P-D)

· umie doprowadzić wyrażenie algebraiczne zawierające potęgi i pierwiastki do prostszej postaci (R-D)

· umie rozwiązywać zadania tekstowe na zastosowanie działań na pierwiastkach (R-W)

· umie porównać liczby niewymierne (R-D)

101-102. Praca klasowa i jej poprawa

7. GRANIASTOSŁUPY

103. Przykłady graniastosłupów.

· zna pojęcie prostopadłościanu (K)

· zna pojęcie graniastosłupa prostego (K)

· zna pojęcie graniastosłupa pochyłego (P)

· zna pojęcie graniastosłupa prawidłowego (K)

· zna budowę graniastosłupa (K)

· rozumie sposób tworzenia nazw graniastosłupów (K)

· umie wskazać na modelu graniastosłupa prostego krawędzie i ściany prostopadłe oraz równoległe (K)

· umie wskazać na rysunku graniastosłupa prostego krawędzie i ściany prostopadłe oraz równoległe (P)

· umie określić liczbę wierzchołków, krawędzi i ścian graniastosłupa (K-P)

· umie rysować graniastosłup prosty w rzucie równoległym (K-P)

· umie obliczyć sumę długości krawędzi graniastosłupa (P)

· umie obliczyć sumę długości krawędzi graniastosłupa (R)

· umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z sumą długości krawędzi (R-D)

· umie rozwiązać nietypowe zadanie związane z rzutem graniastosłupa (W)

 

104-105. Siatki graniastosłupów.

Pole powierzchni.

· zna pojęcie siatki graniastosłupa (K)

· zna pojęcie pola powierzchni graniastosłupa (K)

· zna wzór na obliczanie pola powierzchni graniastosłupa (K)

· rozumie pojęcie pola figury (K)

· rozumie sposób obliczania pola powierzchni jako pola siatki (P)

· rozumie zasadę kreślenia siatki (K)

· umie rozpoznać siatkę graniastosłupa prostego (K-P)

· umie kreślić siatkę graniastosłupa prostego o podstawie trójkąta lub czworokąta (K)

· umie obliczyć pole powierzchni graniastosłupa prostego (K-P)

· umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z polem powierzchni graniastosłupa prostego (P)

· umie kreślić siatkę graniastosłupa o podstawie dowolnego wielokąta (P-R)

· umie rozpoznać siatkę graniastosłupa (R-W)

· umie obliczyć pole powierzchni graniastosłupa (R)

· umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z polem powierzchni graniastosłupa prostego (R-W)

106-107. Objętość prostopadłościanu. Jednostki objętości.

· zna wzory na obliczanie objętości prostopadłościanu i sześcianu (K)

· zna jednostki objętości (K)

· rozumie zasady zamiany jednostek objętości (P)

· rozumie pojęcie objętości figury (K)

· umie zamieniać jednostki objętości (K-P)

· umie obliczyć objętość prostopadłościanu i sześcianu (K-P)

· umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością prostopadłościanu (P)

· umie zamieniać jednostki objętości (R-D)

· umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością prostopadłościanu

(R-W)

108-109. Objętość graniastosłupa.

· zna pojęcie wysokości graniastosłupa (K)

· zna wzór na obliczanie objętości graniastosłupa (K)

· umie obliczyć objętość graniastosłupa (K-P)

· umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością graniastosłupa (P)

· umie obliczyć objętość graniastosłupa (R)

· umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością graniastosłupa (R-W)

110-111. Praca klasowa i jej poprawa.

STATYSTYKA

112-113. Czytanie danych statystycznych.

· zna pojęcie diagramu słupkowego i kołowego (K)

· zna pojęcie wykresu (K)

· rozumie potrzebę korzystania z różnych form prezentacji informacji (K)

· umie odczytać informacje z tabeli, wykresu, diagramu (K-P)

· umie ułożyć pytania do prezentowanych danych (P)

· umie interpretować prezentowane informacje (R-D)

· umie prezentować dane w korzystnej formie (D)

114-115. Co to jest średnia?

· zna pojęcie średniej arytmetycznej (K)

· umie obliczyć średnią arytmetyczną (K-P)

· umie rozwiązać zadanie tekstowe związane ze średnią (P)

· umie obliczyć średnią arytmetyczną (R)

· umie rozwiązać zadanie tekstowe związane ze średnią arytmetyczną (R-W)

116-117. Zbieranie

i opracowywanie danych statystycznych.

· zna pojęcie danych statystycznych (K)

· umie zebrać dane statystyczne (K)

· umie opracować dane statystyczne (P)

· umie prezentować dane statystyczne (P)

· umie opracować dane statystyczne (R-D)

· umie prezentować dane statystyczne (R-D)

118.Zdarzenia losowe.

· zna pojęcie zdarzenia losowego (K)

· umie określić zdarzenia losowe w doświadczeniu (K-P)

· umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia (P)

· zna pojęcie prawdopodobieństwa zdarzenia losowego (R)

· umie określić zdarzenia losowe w doświadczeniu (R)

· umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia (R-W)

119. Sprawdzian

 

120-125. Godziny do dyspozycji nauczyciela.